Bu çalışma, hali hazırda uygulanmakta olan “İmam Hatip Ortaokullarında Örgün Eğitimle Birlikte Hafızlık Projesi” kapsamında proje imam hatip ortaokullarındaki hafızlık eğitimi ve Diyanet İşleri Başkanlığı’na bağlı Kur’an kurslarında yürütülen hafızlık eğitim süreçlerinin öğrenci görüşlerinden hareketle karşılaştırılmasını amaçlamaktadır. Nicel araştırma yöntemi üzerine kurgulanan çalışmanın modeli, iki veya daha fazla sayıda değişken arasındaki ilişkiyi ve değişimin varlığı veya derecesini belirlemeye dayalı olarak yürütülen karşılaştırmalı ilişkisel tarama modelidir. Araştırmanın evreni İstanbul ili Avrupa yakasında bulunan dört imam hatip ortaokulu ile dört Kur’an kursu olup örneklemi ise bu kurumlarda hafızlık eğitimi alan 160 öğrencidir. Araştırmada ilk olarak hafızlık eğitimi ve tarihi süreç içerisindeki gelişimine yer verilmiştir. Ardından araştırma kapsamında katılımcı öğrencilere uygulanan anketler neticesinde elde edilen veriler hafızlık eğitimi aldıkları kurum ve cinsiyet değişkenine göre analiz edilmiştir. Bu çerçevede öğrencilerin, hafızlık sürecine, örgün eğitimle birlikte hafızlık eğitimine, hafızlık sonrası sürece, hafızlık hocalarına ve hafızlık sürecindeki fiziksel imkânlara yönelik görüşlerine başvurulmuş, ilgili görüşler arasındaki anlamlı farklılıklar tespit edilerek değerlendirilmiştir. Çalışma neticesinde özellikle cinsiyet değişkeni açısından ezber yapma, hafızlık sürecindeki diğer meşguliyetler, hocaların eğitim anlayışı, hafızlığı bırakma isteği gibi konularda anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.
This study aims to compare the hafiz training in imam hatip secondary schools and the hafiz training processes carried out in the Qur'an courses affiliated to the Presidency of Religious Affairs, based on student views, within the scope of the "Hafiz Project with Formal Education in Imam Hatip Secondary Schools", which is currently being implemented. The model of the study, which is based on the quantitative research method, is the comparative relational survey model, which is based on determining the relationship between two or more variables and the presence or degree of change. The universe of the research is four imam hatip secondary schools and four Qur'an courses located in the European side of Istanbul, and the sample is 160 students who receive hafiz training in these institutions. In the research, first of all, hafiz education and its development in the historical process are included. Then, the data obtained as a result of the questionnaires applied to the participant students within the scope of the research were analyzed according to the institution and gender variable. In this context, the students' views on the hafiz process, the hafiz training together with the formal education, the post hafiz process, the hafiz teachers and the physical opportunities in the hafiz process were consulted, and the significant differences between the relevant views were determined and evaluated. As a result of the study, especially in terms of gender variable, significant differences were found in subjects such as memorization, other occupations in the hafiz process, teachers' understanding of education, and the desire to quit memorization.
Education Qur'an Memorization Qur'an Memorization With Formal Education Qur'an Courses Imam Hatip Secondary School
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | October 6, 2022 |
Acceptance Date | November 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 17 |