Bu çalışma, engelli öğrencilerin demografik değişkenleri, öğretmenlerin mesleki stresi ve motivasyonel uyarım arasındaki ilişkiyi araştırdı. Çalışma Irak'ın kuzeyindeki Duhok şehrinde bulunan beş özel eğitim enstitüsünde görev yapan 118 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunun bakış açısını belirlemek için “Mesleki Stres” anketi ve “Motivasyonel Uyarım” kullanılmıştır. Analizler IBM SPSS 25.0 programı kullanılarak yapılmıştır. Ölçeklerden elde edilen veriler normallik için test edilmiştir. Normallik testi sonucunda parametrik testlerin yapılmasına karar verilmiştir. Bağımsız değişkenlerin bağımlı değişken açısından etkisini değerlendirmek için “t-testi” ve “Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA)” içeren parametrik testler yapılmıştır. Ayrıca değişkenler arasındaki ilişkinin düzeyini ve anlamlılığını ortaya çıkarmak için “Korelasyon Analizi” yapılmıştır. Bu çalışmanın sonuçlarında, deneyim yılı, öğretmenin uğraştığı engel türü, işin niteliği, öğrencilerle ilişkileri ve öğrencilerin sahip olduğu beceri değişkenlerine ve ebeveyn ile olan ilişkilere göre motivasyonel uyarılmada istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir (p<0.01). Ayrıca, çalışmada incelenen değişkenler aracılığıyla uyarılma motivasyonu derecelerindeki varyansı tahmin etmek için beş çoklu doğrusal regresyon modeli bulunmuştur.
This study investigated the relationship between the demographic variables, teachers' occupational stress, and motivational stimulation (MS) of disabled pupils. The study was conducted with 118 teachers who worked at five institutes for special education in Duhok city in the north of Iraq. To determine the perspective of the study group, the questionnaire of “Occupational Stress” and the “Motivational Stimulation” was used. Analyzes were made using IBM SPSS 25.0 program. The data obtained from the scales were tested for normality. As a result of the normality test, it was decided to conduct parametric tests. To evaluate the effect of independent variables in terms of the dependent variable, parametric tests, which included “t-test” and “One-way Variance Analysis (ANOVA)”, were conducted. Additionally, “Correlation Analysis” was conducted to reveal the level and significance of the relationship between the variables. The results of this study, it was determined that there were statistically significant differences in the motivational stimulation (MS) according to the variables of years of experience, type of disability the teacher was dealing with, nature of job, relations with pupils, and the relations with parent (p<0.01). Furthermore, five multiple linear regression models were found to predict the variance in arousal motivation degrees through the variables studied in the study.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Economics, Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2022 |
Submission Date | September 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |