Tarihsel süreç içerisinde bireylerin toplumsal etkileşimleri hem bireysel hem de toplumsal zevk ve tercihlerinin şekillenmesinde önemli bir rol oynamıştır. Zaman ve mekâna bağlı olarak değişen bu tercihler, eğlence pratikleri bağlamında kendini göstermiştir. Bireyler, günlük yaşamın monotonluğundan uzaklaşmak, stresle başa çıkmak ve manevi tatmine ulaşmak amacıyla farklı eğlence pratikleri geliştirmiştir. Bu pratikler ise dönemsel olarak eğlence endüstrisi içerisinde üretilip tüketilen, bireyden yalıtık bir hal almıştır. Bu çalışma, eğlencenin zaman ve mekâna bağlı olarak nasıl değiştiği ve dönüştüğünü anlama temelini oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı, oluşan/oluşturulan yeni bir kültürün zaman içindeki evrimini aydınlatmaktır. Bu bağlamda ele alındığında eğlence pratikleri zamansal olarak teknolojik gelişmelerin yanı sıra dönemin hakim düşünceleri doğrultusunda dönüşüme uğradığı görülmektedir. Ayrıca mekânsal olarak çeşitli boyutlar kazanmış ve ticari unsurlarla zenginleşerek yeniden tanımlanmıştır. Bu doğrultuda, kültürün de üretilip tüketilen bir hal almasıyla eğlence pratikleri giderek ticarileşmiş, tüketim kültürünün bir parçası haline gelmiş ve bireylerin sosyo-ekonomik konumlarına bağlı olarak farklı zaman ve mekanlarda farklı biçimlerde deneyimlenmiştir.
In the historical process, social interactions of individuals have played an important role in shaping both individual and social pleasures and preferences. These preferences, which change depending on time and space, have emerged in the context of entertainment practices. Individuals have developed different entertainment practices in order to get away from the monotony of daily life, cope with stress and achieve spiritual satisfaction. These practices, on the other hand, have become periodically produced and consumed within the entertainment industry and isolated from the individual. This study is based on understanding how entertainment changes and transforms depending on time and space. The aim of this study is to reveal the evolution of a new culture over time. When considered in this context, it is seen that entertainment practices have been transformed temporally in line with the dominant ideas of the time, as well as technological developments. In addition, it has gained various spatial dimensions and has been redefined by enriching with commercial elements. In this direction, as culture has become produced and consumed, entertainment practices have become increasingly commercialized, have become a part of consumer culture, and have been experienced in different ways in different times and places depending on the socio-economic status of individuals.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Entertainment Sociology |
| Journal Section | Reviews |
| Authors | |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | March 27, 2025 |
| Acceptance Date | June 16, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 1 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License