In postmodern consumption culture, the media is placed in which consumers can find the ways to create
identities. The consumption of the object is reshaped as the consumption of the new image and brand.
The content of the object began to make sense to use value rather than the indicative values. In this
sense, consumption is no longer related to a functional purpose but is made according to the display
value. Therefore, firstly, I discuss what the postmodern consumption culture is in this study. And in this
context, as a product of the postmodern consumption culture of individuals, how they have constructed
the identity with the goods and services they buy. I have studied this construction process over
masculinity of the anti-hero images. In this study, I argue that, the anti-hero images of maleconsumption
in the postmodern consumption culture are produced images and anti-hero images of
male-consumption images reproduce the traditional masculinity discourse in Turkey.
Postmodern tüketim kültürü içerisinde, tüketicinin kimlik oluşturmasına olanak veren kültür imgelerinin
yaratıldığı alanın medya olduğu söylenebilir. Nesnelerin tüketimi, yeni imajların ve markaların tüketimi
şeklinde yeniden şekillenmiştir. Nesnelerin içerikleri kullanım değerlerinden ziyade gösterge değerleri ile
anlam kazanmaya başlamıştır. Bu anlamda, tüketim artık işlevsel amaçlarla değil, gösterge değerlerine
göre yapılmaktadır denilebilir. Bu nedenle, bu çalışmada önce postmodern tüketim kültürünün ne
olduğunu tartıştım. Bu bağlamda, bireylerin postmodern kültürün bir ürünü olarak, satın aldıkları mal ve
hizmetlerle nasıl kimlik sahibi haline geldiğini anti-kahraman erkeklik imajları üzerinden inceledim. Bu
çalışmada anti-kahraman erkek imajlarının tüketim kültürü içerisinde üretilmiş imajlar olduğunu ve
Türkiye’de hali hazırda var olan geleneksel erkeklik söylemlerinin yeniden üretilmesine hizmet ettiğini
savunuyorum. Bunun için, analizde, medya ürünlerinin erkeklik imajlarını dolaşıma sokmada önemli bir
rol oynadığı varsayımına dayanılarak, eleştirel bir metin analizi yaptım.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2016 |
Submission Date | March 10, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 4 |