Bu sunuş yazısı insan-teknoloji ilişkileri bağlamında üç ayrı stratejik konum arasındaki bağlantıya işaret ediyor: teknoloji felsefesindeki yeni tartışmalardan biri olarak postfenomenoloji; “Dördüncü Endüstri Devrimi”nin içeriği ve son kullanıcı için pazarlamanın dili. İlk bölüm, postfenomenolojinin insan-teknoloji-dünya ilişkilerini kavramsallaştırma biçimi ve teknolojiyi "monoblok, aşkın, yabancılaştırıcı ve tarihsel" bir olgu olarak tahayyül eden teknoloji felsefelerinden nasıl farklılaştığı üzerinde duruyor. İkinci sırada, bu görece yeni yaklaşımın I4.0 olarak ilan edilen son teknolojilerin maddiliği üzerinde yükseldiği vurgulanıyor. Son bölümde ise önceki tartışma çerçevesinde tekno-rüya olarak yorumlamaya çalıştığım bir televizyon reklamı yer alıyor. Öte yandan maddi kültür çalışmaları ve teknoloji felsefesi arasında bulanıklaşan sınırlar konusuna, daha kapsamlı bir tartışmayı gerektirdiğinden, bu sayıdaki yazıların tanıtımında, konuya kısaca değindim.
This introductory text addresses the connection between three divergent strategic positions within the context of human-technology relations: postphenomenology as one of the new debates within the philosophy of technology; the contents of the "Fourth Industrial Revolution" and the language of marketing for the end user. Firstly, it focuses on how postphenomenology conceptualizes human-technology-world relations and the way it differentiates itself from the philosophies of technology which imagine technology as a "monoblock, transcendent, alienating and historical" phenomenon. Secondly, it is emphasized that this relatively new trend rises on the materiality of new technologies which has been “announced” as I4.0. Lastly, there is a particular television commercial which I attempted to interpret as a techno-dream within the scope of this particular discussion. On the other hand, since the blurring boundaries between philosophy of technology and material culture studies require a more comprehensive discussion, I briefly touched upon this issue in the introduction of the articles for this particular issue.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Editorial |
Authors | |
Publication Date | November 20, 2020 |
Submission Date | November 19, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 12 |