Review
BibTex RIS Cite

Problems Encountered in Classroom Management, Solution Suggestions and the Role of the Teacher

Year 2025, Volume: 4 Issue: 2, 1 - 18
https://doi.org/10.70007/yalovaspor.1624107

Abstract

Classroom management is a competence that constitutes one of the most important elements in the education process and is mandatory for teachers to carry out effective teaching. However, teachers face many difficulties in classroom management. The aim of this study, which was carried out using the systematic review method as a data collection tool, is to focus on the problem/problems constituted by the problem statement. These problems generally focus on various areas such as students' undesirable behaviors, low motivation levels, classroom communication problems, inappropriate processing of the lesson, lack of resources and negativities in teacher-student relationships. These problems can constitute serious obstacles to ensuring classroom discipline and making the teaching process efficient. Some solution suggestions and strategies have been developed to cope with these difficulties. Teachers' adoption of a consistent, fair and positive approach in classroom behavior management can increase students' motivation. Using educational programs and teaching techniques appropriate to students' needs and development levels can contribute to the reduction of undesirable behaviors. In addition, teachers' granting students freedom, clearly determining classroom rules, giving students regular feedback, using effective communication skills and strengthening classroom interaction can also be useful in overcoming these problems. In conclusion, classroom management is an important problem faced by the teacher, but it is possible to overcome these problems with the right strategies and approaches. In order for classroom management to be done effectively, the role of the teacher is not only related to solving problems, but also to supporting the development of students and providing them with the right guidance.

References

  • Adsız, M. ve Dinçer, S. (2025). The analysis of classroom management challenges faced by teachers in online classrooms. TechTrends, 69, 345-361.
  • Ağın, E. (2020). Sınıf yönetiminde disipline ilişkin öğretmen ve okul yöneticisi görüşleri. Kastamonu Education Journal, 28(6), 2525–2534.
  • Akdeniz, İ., ve Uzun, M. (2022). Öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde sınıf yönetiminde karşılaştıkları problemlere ilişkin görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 45-75.
  • Anar, K., Anar, N., Tanrıkulu, R., & Bal Çelik, Y. (2024). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde istenmeyen davranışlar karşısında izledikleri stratejilerin belirlenmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 4(5), 1089-1108.
  • Ardıç, A., & Temiz, S. (2020). İlkokul öğrencilerinde görülen, öğrencilerin istenmeyen davranışlarına yönelik öğretmen görüşleri ve çözüm stratejileri. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi (ULED), 2(2), 60-76.
  • Ashraf, M. A., Alam, J., & Gladushyna, O. (2024). Teachers’ perspectives on disruptive student behaviors: The ınterconnectedness of environment and early childhood education in Pakistan. SAGE Open, 14(1).
  • Aslanargun, E., & Arslan, E. (2025). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarına karşı öğretmen adaylarının yaklaşımları. İZÜ Eğitim Dergisi, 7(1), 1–25.
  • Australian Institute for Teaching and School Leadership. (2021). Classroom management: Standards- aligned evidence-based approaches. https://www.aitsl.edu.au/research/spotlights/classroom- management-standards-aligned-evidence-based-approaches (E.T.: 02.07.2025).
  • Ayanoğlu, Ç. & Akbaşlı, S. (2023). Türk eğitim sisteminin sorunları: Bir meta-sentez çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 371-425.
  • Aydın, A. (2023). Sınıf Yönetimi (22. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Aytaç, F. (2023). A study on teachers’ perceptions of curriculum changes. International Journal of Innovative Approaches in Education, 7(1), 28-41.
  • Ayyıldız, K. Çelikten, M ve Göktaş, S.A., (2022). Sınıf Yönetimi. İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • Bağır, E., Akdemir, Han, E., Öztürk, B., Şimşek, A., Çiftçi, M., Bingöl, İ., Nurbiye, C. ve Uzun, U., (2024). Oratöğretim okullarında görev yapan öğretmemlerin sınıf yönetimi ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmaların doküman analizi ile incelenmesi. Tigin Analitik Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 215-227.
  • Barrot, J. S., Llenares, I. I., & del Rosario, L. S. (2021). Students’ online learning challenges during the pandemic and how they cope with them: The case of the Philippines. Education and Information Technologies, 26(6), 7321-7338.
  • Başar, H. (2016). Sınıf Yönetimi (20.baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bergut, M., ve Atmaca, T. (2024). Göçmen öğrencilerin yoğun olduğu okullarda okul ve sınıf yönetiminde karşılaşılan durumlar. Trakya Eğitim Dergisi, 14(1), 121-147.
  • Bozan, S., ve Ekinci, A. (2020). Öğretmenlerin mesleklerinin ilk yıllarında sınıf yönetiminde yaşadıkları sorunlara ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 137-153.
  • Brink, H., Krijnen, W. P., Loomans, M. G. L. C., Mobach, M. P., & Kort, H. S. M. (2023). Positive effects of indoor environmental conditions on students and their performance in higher education classrooms: A between-groups experiment. Science of the Total Environment, 869, Article 161813.
  • Burden, P.R. (2020). Classroom management: Creating a successful K-12 learning community (7.baskı). Jossey Bass: A Wiley Brand.
  • Bümen, N. T. & Yazıcılar, Ü. (2020). Öğretmenlerin öğretim programı uyarlamaları üzerine bir durum çalışması: Devlet ve özel lise farklılıkları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 183-224.
  • Canoğulları, E., Ünlü, D. & Şaşmaz, H. (2021). Ortaokullarda disiplin problemlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Academic Research and Development, 4(1), 101-124.
  • Caven, M., Durodoye Jr, R., Zhang, X., & Bock, G. (2021). Variation in Mentoring Practices and Retention across New Teacher Demographic Characteristics under a Large Urban District's New Teacher Mentoring Program. REL 2021-100. Regional Educational Laboratory Northeast & Islands.
  • Commissioner for Children and Young People. (2018). Speaking out about school and learning: The views of WA children and young people on factors that support their engagement in school and learning. https://www.ccyp.wa.gov.au/media/2763/speaking-out-about-school-and-learning.pdf (E.T.: 02.07.2025).
  • Çınar, N. (2021). İyi bir sistematik derleme nasıl yazılmalı? Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 310- 314.
  • Çimen, E., Bolat, S., Özgan, S., & Atila, L. (2024). Öğretmenlerin profesyonel gelişimi: Mesleki gelişim programlarının etkinliği ve iyileştirme yolları. International QMX Journal, 3(1), 298-305.
  • Dalkoz Kaya, B. (2024). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Dawes, M., Sterrett, B. I., Brooks, D. S., Lee, D. L., Hamm, J. V., & Farmer, T. W. (2024). Enhancing teachers’ capacity to manage classroom behavior as a means to reduce burnout: Directed consultation, supported professionalism, and the BASE model. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 32(2), 110-123.
  • Değirmenci, S. (2022). İstenmeyen öğrenci davranışlarına öğretmen çözümleri. Temel Eğitim Dergisi, 14(4), 41-55.
  • Döş, B. (2022). Çevrimiçi derslerde öğrenci konsantrasyonunu bozan etmenler. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(13), 461–472.
  • Espinal, A. E., & Paglinawan, J. L. (2025). Teachers’ perspectives on addressing student misbehavior in the classroom. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 9(5), 1021–1032.
  • Gülmez, D. ve Ordu, A. (2022). Back to the classroom: Teachers’ views on classroom management after Covid-19. International Journal of Modern Education Studies, 6(2), 257-286.
  • Hong, Y., Cai, J., Lan, R., Wang, K., Lian, R., & Chen, L. (2022). Empathy and teachers’ fairness behavior: The mediating role of moral obligation and moderating role of social value orientation. PloS one, 17(6), e0268681.
  • Iqbal, Z., & Zahoor, I. (2024). Students’ behavioral problems in the classroom and coping strategies: Experiences of secondary school teachers. Bulletin of Education and Research, 46(1), 107–128.
  • İş, E., & Abiç, M. (2024). Sınıf içindeki istenmeyen davranışlarla başa çıkma stratejileri: Öğretmen algısı ve uygulamaları üzerine bir çalışma. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 8(2), 36-57.
  • İşbilir, B., Bayrak, M., Kayaoğlu, F., Şakar, E., Bülbül, D., & Acar, B. (2023). Öğretmenlerin sınıf içinde karşılaştıkları disiplin sorunları. Journal of European Education, 13(1), 19-41.
  • Karadaş, H. (2024). Sınıfta zaman yönetimi. H. Işık & R. Uçar (Ed.), Uygulamalı Sınıf Yönetimi içinde (ss. 93-107). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karadaş, H., ve Ökmen, H. (2025). Sınıf yönetiminde öğretmenlerin karşılaştıkları sorunların kaynağına ilişkin bir analiz. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 408-428.
  • Karakan, O. V., Sargın, M., Yıldırım, Ö., Yurtsever, A., Kızılırmak, H. & Sargın, İ. (2023). Classroom management problems caused by the curriculum. International Social Sciences Studies Journal, 9(111), 7024-7035.
  • Karakuş, G. (2021). A literary review on curriculum implementation problems. Shanlax International Journal of Education, 9(3), 201-220.
  • Karasová, J., & Nehyba, J. (2023). Student-centered teacher responses to student behavior in the classroom: A systematic review. Frontiers in Education, 8, Article 1156530.
  • Karip, E. (2019). Sınıf Yönetimi (15. Baskı), (Ed. Emin Karip). Ankara: Pegem Akademi.
  • Lohmann, M.J., Randolph, K.M., & Oh, J.H. (2021). Classroom management strategies for hyfex instruction: Setting students up for success in the hybrid environment. Early Childhood Education Journal, 49, 807-814.
  • McDonald, T. (2019). Classroom Management: Engaging Students in Learning. Oxford University Press.
  • Monteiro, V., Carvalho, C. & Santos, N. N. (2021). Creating a supportive classroom environment through effective feedback: Effects on students’ school identification and behavioral engagement. Frontiers in Education, 6, 661736.
  • National Council for Special Education (NCSE). (2024). The Physical Classroom Environment. Liffey Press. OECD. (2020). Curriculum Overload: A Way Forward. OECD Publishing.
  • Onurlu, D., İsmet, İ. Ç. L. İ., & Kefelioğlu, Y. (2025). Sınıf yönetiminde etkili stratejiler: öğretmenlerin rolü ve öğrenci motivasyonu. International QMX Journal, 4(3), 509-520.
  • Ooi, S. X. and Cortina, K. S. (2023). Cooperative and competitive school climate: Their impact on sense of belonging across cultures. Frontiers in Education, 8, 1113996.
  • Ökmen, H., & Karadaş, H. (2025). Sınıf yönetiminde öğretmenlerin karşılaştıkları sorunların kaynağına ilişkin bir analiz. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 408-428.
  • Önay, D. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Özdemir, Ö. (2025). İlkokul öğretmenlerinin sınıf içi istenmeyen öğrenci davranışlarına yönelik tutumları ve sınıf yönetimi becerileri (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Özpınar, Ü., Yarbaşı, A., Konukcu, H.H., Öztürk, S., (2024). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile performans arasındaki ilişki. International Journal of Original Educational Research, 2(1), 406-.417.
  • Öztürk, M. A., & Erdem, M. (2020). Sınıf öğretmenlerinin iş yükü algısı ile mesleki tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 926-958.
  • Shank, M. K., & Santiague, L. (2022). Classroom management needs of novice teachers. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 95(1), 26-34.
  • Soysal, S. (2021). Sınıf yönetimi olgusu üzerine yapılmış ulusal çalışmaların betimsel içerik analizi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(1), 214-244.
  • Sparks, S. D. (2025, January 22). Want novices to keep teaching? Focus on their classroom-management skills. Education Week. Retrieved from https://www.edweek.org/teaching-learning/want-novices-to-keep-teaching-focus-on-their-classroom-management-skills/2025/01 (E.T.: 01.07.2025).
  • Susam, B. & Demir, M. K. (2020). Evaluation of classroom teachers’ views on the change in curriculums. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(2), 245-267.
  • Şişman, M ve Turan, S. (2023). Sınıf Yönetimi (18. Bakı). Ankara: Pegem Akademi yayınevi.
  • Taş, M. A. (2022). An investigation of curriculum adaptation efforts of teachers working in disadvantaged secondary schools. Pegem Journal of Education and Instruction, 12(1), 10-24.
  • Tulyakul, S., Sangkaew, T., Buaduang, N., Metheethammawat, C., Sirirattanapun, K., Pantusa, K., ... & Junhom, T. (2019). Classroom Management strategies and teaching motivation among physical education teachers in primary school. African Educational Research Journal, 7(4), 212-219.
  • Tuncer, H. (2023). İlköğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin çevrimiçi sınıf yönetimi yeterlilikleri ile teknolojik yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Turan, S. (2020). Sınıf yönetiminin temelleri, Mehmet Şişman ve Selahattin Turan (Ed.), Sınıf yönetimi (2-17). 17. Baskı. Ankara: Pegem Akademi
  • Tut, H. (2023). Okullarda ı̇stenmeyen öğrencı̇ davranışları ve nedenlerı̇ne ı̇lı̇şkı̇n öğretmen görüşlerı̇nı̇n değerlendı̇rı̇lmesı̇. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(Special Issue), 660-692.
  • Uğurlu, C.T. (2016). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Underwood, C. (2025, May 13). Teachers want more training in classroom management, PISA report finds. Australian Council for Educational Research. Retrieved from https://www.acer.org/au/discover/article/teachers-want-more-training-in-classroom-management-pisa-report-finds (E.T.: 01.07.2025).
  • UNESCO. (2020). A guide for ensuring inclusion and equity in education. UNESCO.
  • UNESCO. (2023). Flexible learning pathways: A more relevant future for all (Laboratory of Ideas). Retrieved from https://www.unesco.org/en/articles/flexible-learning-pathways-more-relevant-future-all (E.T.: 02.07.2025).
  • Van Dijk, J. (2021). The digital divide. Journal of the Association for Information Science and Technology, 72(1), 136–138.
  • Yaraş, Z., & Turan, M. (2021). Sınıf yönetimi engeli olarak istenmeyen davranışlar: Kalitatif bir değerlendirme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 58, 573-600.
  • Yolcu, H. (2014). Sınıf yönetimini etkileyen etmenler. C. Gülşen (Ed.), Kuram ve uygulamada sınıf yönetimi içinde (s.21-52). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yüksel Güler, Ş., & Yar Yıldırım, V. (2025). Okul öncesi öğretmenlerinin program okuryazarlıkları, öz yeterlik inançları ve sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki. E-International Journal of Educational Research, 16(1), 1-16.
  • Zulauf-McCurdy, C. A., Woodward, D., Nazaire, O. R., & Meltzoff, A. N. (2024). What do teachers do when preschoolers “misbehave”? Family matters. Early Childhood Education Journal, 53, 1157-1169.

Sınıf Yönetiminde Karşılaşılan Sorunlar, Çözüm Önerileri ve Öğretmenin Rolü

Year 2025, Volume: 4 Issue: 2, 1 - 18
https://doi.org/10.70007/yalovaspor.1624107

Abstract

Sınıf yönetimi, eğitim sürecinde en önemli unsurlardan birini oluşturan ve öğretmenlerin etkin bir öğretim gerçekleştirebilmesi için zorunlu olan bir yetkinliktir. Ancak öğretmenler, sınıf yönetiminde birçok zorlukla karşılaşmaktadır. Veri toplama aracı olarak sistematik inceleme metodu kullanılarak gerçekleştirilen bu çalışmanın amacı ise problem cümlesinin teşkil ettiği sorun/sorunlar üzerinde durmaktır. Bu sorunlar genellikle öğrencilerin istenmeyen davranışları, düşük motivasyon seviyeleri, sınıf içi iletişim problemleri, dersin uygun olmayan şekilde işlenmesi, kaynak yetersizlikleri ve öğretmen-öğrenci ilişkilerindeki olumsuzluklar gibi çeşitli alanlarda yoğunlaşmaktadır. Bu sorunlar, sınıfın disiplinini sağlamak ve öğretim sürecini verimli hale getirmek için ciddi engeller teşkil edebilir. Bu zorluklarla başa çıkabilmek için bazı çözüm önerileri ve stratejiler geliştirilmiştir. Öğretmenlerin sınıf içi davranış yönetiminde tutarlı, adil ve olumlu bir yaklaşım benimsemeleri, öğrencilerin motivasyonlarını artırabilir. Öğrencilerin ihtiyaçlarına ve gelişim seviyelerine uygun eğitim programları ve öğretim teknikleri kullanılması, istenmeyen davranışların azalmasına katkı sağlayabilir. Ayrıca, öğretmenlerin öğrencilere özgürlük tanıması, sınıf kurallarını net bir şekilde belirlemesi, öğrencilere düzenli geri bildirimler vermesi, etkili iletişim becerilerini kullanması ve sınıf içi etkileşimi güçlendirmesi de bu sorunların üstesinden gelmede faydalı olabilir. Sonuç olarak, sınıf yönetimi öğretmenin karşılaştığı önemli bir sorundur ancak doğru stratejiler ve yaklaşımlar ile bu sorunların üstesinden gelmek mümkündür. Sınıf yönetiminin etkin bir şekilde yapılabilmesi için öğretmenin rolü, sadece sorunları çözmekle değil, aynı zamanda öğrencilerin gelişimlerini desteklemek ve onlara doğru yönlendirmeleri sağlamakla da bağlantılıdır.

References

  • Adsız, M. ve Dinçer, S. (2025). The analysis of classroom management challenges faced by teachers in online classrooms. TechTrends, 69, 345-361.
  • Ağın, E. (2020). Sınıf yönetiminde disipline ilişkin öğretmen ve okul yöneticisi görüşleri. Kastamonu Education Journal, 28(6), 2525–2534.
  • Akdeniz, İ., ve Uzun, M. (2022). Öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde sınıf yönetiminde karşılaştıkları problemlere ilişkin görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 45-75.
  • Anar, K., Anar, N., Tanrıkulu, R., & Bal Çelik, Y. (2024). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde istenmeyen davranışlar karşısında izledikleri stratejilerin belirlenmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 4(5), 1089-1108.
  • Ardıç, A., & Temiz, S. (2020). İlkokul öğrencilerinde görülen, öğrencilerin istenmeyen davranışlarına yönelik öğretmen görüşleri ve çözüm stratejileri. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi (ULED), 2(2), 60-76.
  • Ashraf, M. A., Alam, J., & Gladushyna, O. (2024). Teachers’ perspectives on disruptive student behaviors: The ınterconnectedness of environment and early childhood education in Pakistan. SAGE Open, 14(1).
  • Aslanargun, E., & Arslan, E. (2025). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarına karşı öğretmen adaylarının yaklaşımları. İZÜ Eğitim Dergisi, 7(1), 1–25.
  • Australian Institute for Teaching and School Leadership. (2021). Classroom management: Standards- aligned evidence-based approaches. https://www.aitsl.edu.au/research/spotlights/classroom- management-standards-aligned-evidence-based-approaches (E.T.: 02.07.2025).
  • Ayanoğlu, Ç. & Akbaşlı, S. (2023). Türk eğitim sisteminin sorunları: Bir meta-sentez çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 371-425.
  • Aydın, A. (2023). Sınıf Yönetimi (22. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Aytaç, F. (2023). A study on teachers’ perceptions of curriculum changes. International Journal of Innovative Approaches in Education, 7(1), 28-41.
  • Ayyıldız, K. Çelikten, M ve Göktaş, S.A., (2022). Sınıf Yönetimi. İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • Bağır, E., Akdemir, Han, E., Öztürk, B., Şimşek, A., Çiftçi, M., Bingöl, İ., Nurbiye, C. ve Uzun, U., (2024). Oratöğretim okullarında görev yapan öğretmemlerin sınıf yönetimi ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmaların doküman analizi ile incelenmesi. Tigin Analitik Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 215-227.
  • Barrot, J. S., Llenares, I. I., & del Rosario, L. S. (2021). Students’ online learning challenges during the pandemic and how they cope with them: The case of the Philippines. Education and Information Technologies, 26(6), 7321-7338.
  • Başar, H. (2016). Sınıf Yönetimi (20.baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bergut, M., ve Atmaca, T. (2024). Göçmen öğrencilerin yoğun olduğu okullarda okul ve sınıf yönetiminde karşılaşılan durumlar. Trakya Eğitim Dergisi, 14(1), 121-147.
  • Bozan, S., ve Ekinci, A. (2020). Öğretmenlerin mesleklerinin ilk yıllarında sınıf yönetiminde yaşadıkları sorunlara ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 137-153.
  • Brink, H., Krijnen, W. P., Loomans, M. G. L. C., Mobach, M. P., & Kort, H. S. M. (2023). Positive effects of indoor environmental conditions on students and their performance in higher education classrooms: A between-groups experiment. Science of the Total Environment, 869, Article 161813.
  • Burden, P.R. (2020). Classroom management: Creating a successful K-12 learning community (7.baskı). Jossey Bass: A Wiley Brand.
  • Bümen, N. T. & Yazıcılar, Ü. (2020). Öğretmenlerin öğretim programı uyarlamaları üzerine bir durum çalışması: Devlet ve özel lise farklılıkları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 183-224.
  • Canoğulları, E., Ünlü, D. & Şaşmaz, H. (2021). Ortaokullarda disiplin problemlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Academic Research and Development, 4(1), 101-124.
  • Caven, M., Durodoye Jr, R., Zhang, X., & Bock, G. (2021). Variation in Mentoring Practices and Retention across New Teacher Demographic Characteristics under a Large Urban District's New Teacher Mentoring Program. REL 2021-100. Regional Educational Laboratory Northeast & Islands.
  • Commissioner for Children and Young People. (2018). Speaking out about school and learning: The views of WA children and young people on factors that support their engagement in school and learning. https://www.ccyp.wa.gov.au/media/2763/speaking-out-about-school-and-learning.pdf (E.T.: 02.07.2025).
  • Çınar, N. (2021). İyi bir sistematik derleme nasıl yazılmalı? Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 310- 314.
  • Çimen, E., Bolat, S., Özgan, S., & Atila, L. (2024). Öğretmenlerin profesyonel gelişimi: Mesleki gelişim programlarının etkinliği ve iyileştirme yolları. International QMX Journal, 3(1), 298-305.
  • Dalkoz Kaya, B. (2024). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Dawes, M., Sterrett, B. I., Brooks, D. S., Lee, D. L., Hamm, J. V., & Farmer, T. W. (2024). Enhancing teachers’ capacity to manage classroom behavior as a means to reduce burnout: Directed consultation, supported professionalism, and the BASE model. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 32(2), 110-123.
  • Değirmenci, S. (2022). İstenmeyen öğrenci davranışlarına öğretmen çözümleri. Temel Eğitim Dergisi, 14(4), 41-55.
  • Döş, B. (2022). Çevrimiçi derslerde öğrenci konsantrasyonunu bozan etmenler. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(13), 461–472.
  • Espinal, A. E., & Paglinawan, J. L. (2025). Teachers’ perspectives on addressing student misbehavior in the classroom. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 9(5), 1021–1032.
  • Gülmez, D. ve Ordu, A. (2022). Back to the classroom: Teachers’ views on classroom management after Covid-19. International Journal of Modern Education Studies, 6(2), 257-286.
  • Hong, Y., Cai, J., Lan, R., Wang, K., Lian, R., & Chen, L. (2022). Empathy and teachers’ fairness behavior: The mediating role of moral obligation and moderating role of social value orientation. PloS one, 17(6), e0268681.
  • Iqbal, Z., & Zahoor, I. (2024). Students’ behavioral problems in the classroom and coping strategies: Experiences of secondary school teachers. Bulletin of Education and Research, 46(1), 107–128.
  • İş, E., & Abiç, M. (2024). Sınıf içindeki istenmeyen davranışlarla başa çıkma stratejileri: Öğretmen algısı ve uygulamaları üzerine bir çalışma. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 8(2), 36-57.
  • İşbilir, B., Bayrak, M., Kayaoğlu, F., Şakar, E., Bülbül, D., & Acar, B. (2023). Öğretmenlerin sınıf içinde karşılaştıkları disiplin sorunları. Journal of European Education, 13(1), 19-41.
  • Karadaş, H. (2024). Sınıfta zaman yönetimi. H. Işık & R. Uçar (Ed.), Uygulamalı Sınıf Yönetimi içinde (ss. 93-107). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karadaş, H., ve Ökmen, H. (2025). Sınıf yönetiminde öğretmenlerin karşılaştıkları sorunların kaynağına ilişkin bir analiz. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 408-428.
  • Karakan, O. V., Sargın, M., Yıldırım, Ö., Yurtsever, A., Kızılırmak, H. & Sargın, İ. (2023). Classroom management problems caused by the curriculum. International Social Sciences Studies Journal, 9(111), 7024-7035.
  • Karakuş, G. (2021). A literary review on curriculum implementation problems. Shanlax International Journal of Education, 9(3), 201-220.
  • Karasová, J., & Nehyba, J. (2023). Student-centered teacher responses to student behavior in the classroom: A systematic review. Frontiers in Education, 8, Article 1156530.
  • Karip, E. (2019). Sınıf Yönetimi (15. Baskı), (Ed. Emin Karip). Ankara: Pegem Akademi.
  • Lohmann, M.J., Randolph, K.M., & Oh, J.H. (2021). Classroom management strategies for hyfex instruction: Setting students up for success in the hybrid environment. Early Childhood Education Journal, 49, 807-814.
  • McDonald, T. (2019). Classroom Management: Engaging Students in Learning. Oxford University Press.
  • Monteiro, V., Carvalho, C. & Santos, N. N. (2021). Creating a supportive classroom environment through effective feedback: Effects on students’ school identification and behavioral engagement. Frontiers in Education, 6, 661736.
  • National Council for Special Education (NCSE). (2024). The Physical Classroom Environment. Liffey Press. OECD. (2020). Curriculum Overload: A Way Forward. OECD Publishing.
  • Onurlu, D., İsmet, İ. Ç. L. İ., & Kefelioğlu, Y. (2025). Sınıf yönetiminde etkili stratejiler: öğretmenlerin rolü ve öğrenci motivasyonu. International QMX Journal, 4(3), 509-520.
  • Ooi, S. X. and Cortina, K. S. (2023). Cooperative and competitive school climate: Their impact on sense of belonging across cultures. Frontiers in Education, 8, 1113996.
  • Ökmen, H., & Karadaş, H. (2025). Sınıf yönetiminde öğretmenlerin karşılaştıkları sorunların kaynağına ilişkin bir analiz. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 408-428.
  • Önay, D. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Özdemir, Ö. (2025). İlkokul öğretmenlerinin sınıf içi istenmeyen öğrenci davranışlarına yönelik tutumları ve sınıf yönetimi becerileri (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Özpınar, Ü., Yarbaşı, A., Konukcu, H.H., Öztürk, S., (2024). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile performans arasındaki ilişki. International Journal of Original Educational Research, 2(1), 406-.417.
  • Öztürk, M. A., & Erdem, M. (2020). Sınıf öğretmenlerinin iş yükü algısı ile mesleki tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 926-958.
  • Shank, M. K., & Santiague, L. (2022). Classroom management needs of novice teachers. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 95(1), 26-34.
  • Soysal, S. (2021). Sınıf yönetimi olgusu üzerine yapılmış ulusal çalışmaların betimsel içerik analizi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(1), 214-244.
  • Sparks, S. D. (2025, January 22). Want novices to keep teaching? Focus on their classroom-management skills. Education Week. Retrieved from https://www.edweek.org/teaching-learning/want-novices-to-keep-teaching-focus-on-their-classroom-management-skills/2025/01 (E.T.: 01.07.2025).
  • Susam, B. & Demir, M. K. (2020). Evaluation of classroom teachers’ views on the change in curriculums. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(2), 245-267.
  • Şişman, M ve Turan, S. (2023). Sınıf Yönetimi (18. Bakı). Ankara: Pegem Akademi yayınevi.
  • Taş, M. A. (2022). An investigation of curriculum adaptation efforts of teachers working in disadvantaged secondary schools. Pegem Journal of Education and Instruction, 12(1), 10-24.
  • Tulyakul, S., Sangkaew, T., Buaduang, N., Metheethammawat, C., Sirirattanapun, K., Pantusa, K., ... & Junhom, T. (2019). Classroom Management strategies and teaching motivation among physical education teachers in primary school. African Educational Research Journal, 7(4), 212-219.
  • Tuncer, H. (2023). İlköğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin çevrimiçi sınıf yönetimi yeterlilikleri ile teknolojik yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Turan, S. (2020). Sınıf yönetiminin temelleri, Mehmet Şişman ve Selahattin Turan (Ed.), Sınıf yönetimi (2-17). 17. Baskı. Ankara: Pegem Akademi
  • Tut, H. (2023). Okullarda ı̇stenmeyen öğrencı̇ davranışları ve nedenlerı̇ne ı̇lı̇şkı̇n öğretmen görüşlerı̇nı̇n değerlendı̇rı̇lmesı̇. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(Special Issue), 660-692.
  • Uğurlu, C.T. (2016). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Underwood, C. (2025, May 13). Teachers want more training in classroom management, PISA report finds. Australian Council for Educational Research. Retrieved from https://www.acer.org/au/discover/article/teachers-want-more-training-in-classroom-management-pisa-report-finds (E.T.: 01.07.2025).
  • UNESCO. (2020). A guide for ensuring inclusion and equity in education. UNESCO.
  • UNESCO. (2023). Flexible learning pathways: A more relevant future for all (Laboratory of Ideas). Retrieved from https://www.unesco.org/en/articles/flexible-learning-pathways-more-relevant-future-all (E.T.: 02.07.2025).
  • Van Dijk, J. (2021). The digital divide. Journal of the Association for Information Science and Technology, 72(1), 136–138.
  • Yaraş, Z., & Turan, M. (2021). Sınıf yönetimi engeli olarak istenmeyen davranışlar: Kalitatif bir değerlendirme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 58, 573-600.
  • Yolcu, H. (2014). Sınıf yönetimini etkileyen etmenler. C. Gülşen (Ed.), Kuram ve uygulamada sınıf yönetimi içinde (s.21-52). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yüksel Güler, Ş., & Yar Yıldırım, V. (2025). Okul öncesi öğretmenlerinin program okuryazarlıkları, öz yeterlik inançları ve sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişki. E-International Journal of Educational Research, 16(1), 1-16.
  • Zulauf-McCurdy, C. A., Woodward, D., Nazaire, O. R., & Meltzoff, A. N. (2024). What do teachers do when preschoolers “misbehave”? Family matters. Early Childhood Education Journal, 53, 1157-1169.
There are 71 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training and Sports Pedagogy
Journal Section Research Articles
Authors

Mohammed Nooruldeen Ibrahim Ibrahim 0009-0004-8351-4118

İsa Doğan 0000-0002-4132-3274

Early Pub Date October 21, 2025
Publication Date October 23, 2025
Submission Date January 21, 2025
Acceptance Date July 30, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Ibrahim, M. N. I., & Doğan, İ. (2025). Sınıf Yönetiminde Karşılaşılan Sorunlar, Çözüm Önerileri ve Öğretmenin Rolü. Yalova Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 1-18. https://doi.org/10.70007/yalovaspor.1624107

Yalova University Journal of Sports Sciences © 2022 is published by Yalova University and licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) license.