Classroom management is a competence that constitutes one of the most important elements in the education process and is mandatory for teachers to carry out effective teaching. However, teachers face many difficulties in classroom management. The aim of this study, which was carried out using the systematic review method as a data collection tool, is to focus on the problem/problems constituted by the problem statement. These problems generally focus on various areas such as students' undesirable behaviors, low motivation levels, classroom communication problems, inappropriate processing of the lesson, lack of resources and negativities in teacher-student relationships. These problems can constitute serious obstacles to ensuring classroom discipline and making the teaching process efficient. Some solution suggestions and strategies have been developed to cope with these difficulties. Teachers' adoption of a consistent, fair and positive approach in classroom behavior management can increase students' motivation. Using educational programs and teaching techniques appropriate to students' needs and development levels can contribute to the reduction of undesirable behaviors. In addition, teachers' granting students freedom, clearly determining classroom rules, giving students regular feedback, using effective communication skills and strengthening classroom interaction can also be useful in overcoming these problems. In conclusion, classroom management is an important problem faced by the teacher, but it is possible to overcome these problems with the right strategies and approaches. In order for classroom management to be done effectively, the role of the teacher is not only related to solving problems, but also to supporting the development of students and providing them with the right guidance.
Sınıf yönetimi, eğitim sürecinde en önemli unsurlardan birini oluşturan ve öğretmenlerin etkin bir öğretim gerçekleştirebilmesi için zorunlu olan bir yetkinliktir. Ancak öğretmenler, sınıf yönetiminde birçok zorlukla karşılaşmaktadır. Veri toplama aracı olarak sistematik inceleme metodu kullanılarak gerçekleştirilen bu çalışmanın amacı ise problem cümlesinin teşkil ettiği sorun/sorunlar üzerinde durmaktır. Bu sorunlar genellikle öğrencilerin istenmeyen davranışları, düşük motivasyon seviyeleri, sınıf içi iletişim problemleri, dersin uygun olmayan şekilde işlenmesi, kaynak yetersizlikleri ve öğretmen-öğrenci ilişkilerindeki olumsuzluklar gibi çeşitli alanlarda yoğunlaşmaktadır. Bu sorunlar, sınıfın disiplinini sağlamak ve öğretim sürecini verimli hale getirmek için ciddi engeller teşkil edebilir. Bu zorluklarla başa çıkabilmek için bazı çözüm önerileri ve stratejiler geliştirilmiştir. Öğretmenlerin sınıf içi davranış yönetiminde tutarlı, adil ve olumlu bir yaklaşım benimsemeleri, öğrencilerin motivasyonlarını artırabilir. Öğrencilerin ihtiyaçlarına ve gelişim seviyelerine uygun eğitim programları ve öğretim teknikleri kullanılması, istenmeyen davranışların azalmasına katkı sağlayabilir. Ayrıca, öğretmenlerin öğrencilere özgürlük tanıması, sınıf kurallarını net bir şekilde belirlemesi, öğrencilere düzenli geri bildirimler vermesi, etkili iletişim becerilerini kullanması ve sınıf içi etkileşimi güçlendirmesi de bu sorunların üstesinden gelmede faydalı olabilir. Sonuç olarak, sınıf yönetimi öğretmenin karşılaştığı önemli bir sorundur ancak doğru stratejiler ve yaklaşımlar ile bu sorunların üstesinden gelmek mümkündür. Sınıf yönetiminin etkin bir şekilde yapılabilmesi için öğretmenin rolü, sadece sorunları çözmekle değil, aynı zamanda öğrencilerin gelişimlerini desteklemek ve onlara doğru yönlendirmeleri sağlamakla da bağlantılıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 21, 2025 |
Publication Date | October 23, 2025 |
Submission Date | January 21, 2025 |
Acceptance Date | July 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 2 |
Yalova University Journal of Sports Sciences © 2022 is published by Yalova University and licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) license.