Research Article
BibTex RIS Cite

Spor Bilimleri Öğrencilerinin Ekonomik Geleceklerine Yönelik Tutumları

Year 2025, Volume: 4 Issue: 2, 38 - 60
https://doi.org/10.70007/yalovaspor.1652167

Abstract

Bu çalışmada, Erciyes, Esenyurt, Yalova, Kocaeli ve Yozgat üniversitelerinin spor bilimleri bölümlerinde eğitim gören öğrencilerin geleceğe yönelik ekonomik tutumları incelenmiştir. Araştırmaya katılan toplam 524 üniversite öğrencisi, %58.5 erkek (305 kişi) ve %41.5 kadın (216 kişi) olmak üzere farklı cinsiyet ve bölümlerden oluşmaktadır. Araştırmaya katılan öğrenciler, antrenörlük, spor yöneticiliği ve rekreasyon bölümlerinde eğitim görmektedir. Araştırma, spor bilimleri öğrencilerinin ekonomik geleceklerine ilişkin beklentilerine yöneliktir. Bu amaç doğrultusunda betimleyici bir araştırma olarak tasarlanan çalışmanın başlıca amacı, spor bilimleri öğrencilerinin ekonomik geleceklerine yönelik tutumlarını betimlemektir. Araştırmanın başlıca bulgusu, öğrencilerin büyük çoğunluğunun mezun olduktan sonra iş bulma ve yeterli gelir elde etme konusunda kaygı duyduğu olarak özetlenebilir. Bu çalışma, spor bilimleri öğrencilerinin gelecekten ekonomik beklentilerinin, eğitim aldıkları bölüm, cinsiyet ve sektördeki iş fırsatlarına ilişkin algılar gibi çeşitli faktörlerden etkilendiğini öne sürmeyi mümkün kılmaktadır. Özellikle öğrenciler açısından spor sektöründeki sınırlı iş olanaklarının gelecekteki kariyer ve gelir beklentileri üzerinde olumsuz etkiler yarattığı öne sürülebilir. Bu çalışmanın amacı, günümüzde bir meslek olarak icra edilen sporun farklı branşlarına yönelik olarak, üniversitelerde spor bilimleri fakültesinde eğitim gören öğrencilerin gelecekteki mesleki kaygılarını ve ekonomik beklentilerini betimlemektir. Araştırmanın başlıca bulguları, spor bilimleri öğrencilerinin büyük bir kısmının geleceğe yönelik ekonomik kaygılar taşıdığını, bu kaygılar nedeniyle görüşmecilerin çoğunun sportif anlamda kendilerini yeterince başarılı görmediğini ve yeterli altyapı desteğinden yoksun olduklarını düşündüklerini göstermektedir.

References

  • Acar, M. (2024). Spor Bilimleri Mezunlarının İstihdam Politikaları ve Gelecek Beklentileri. Spor ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), 35–52.
  • Akandere, M., Baştuğ, G., & Akdoğan, Z. (2009). Erkek Maratoncularda Sosyal Çevre Ve Ekonomik Durumun Spora Yönelmeye Etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (22), 459-466.
  • Ayılgan, E. (2017). Kadın Sporcuların Seçilmiş Bazı Branşlara (Güreş, Halter, Boks, Taekwondo) Katılım Nedenleri Ve Beklentilerinin İncelenmesi (Master’s Thesis, Aksaray Üniversitesi).
  • Berkant, H. G., & Hekimoğlu, E. (2021). Spor Lisesi Öğrencilerinin Eğitimde Karşılaştıkları Sorunlara Ve Çözüm Önerilerine Yönelik Görüşleri. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 5(1), 79-96. doi.org/10.32960/Uead.879692
  • Dağdeviren, İ. C., Kök, M., Düz, N., & Manav, Özgür. (2024). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunların Tespiti Ve Çözüm Önerileri. Usbilim Sosyal Bilimler Dergisi, 6(10),37–61, usbilimdergisi.com/İndex.Php/Pub/Article/View/20
  • De Maio, M., Giorgi, F., & Argiolas, C. (2024). Dual career paths in higher education: Student-athletes between academic duties and financial stress. Journal of Sport and Social Issues, 48(2), 211–225. https://doi.org/10.1177/01937235241234567
  • Eda Al, Özbay Güven (2020) Sporcu Öğrencı̇lerı̇n Sosyo-Ekonomı̇k Problemlerı̇ Üzerı̇ne Yapılan Araştırmalar. International Refereed Academic Journal Of Sports, Health And Medical Sciences October-November-December Issue: 37 Autumn Winter Term Year: 2020 Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık Ve Tıp Bilimleri Dergisi Ekim-Kasım-Aralık Sayı: 37 Sonbahar Kış Dönemi Yıl: 2020 www.sstbdergisi.com
  • Ekizoğlu, M. (2023). Üniversite öğrencilerinde işsizlik kaygısı ile akademik öz-yeterlik arasındaki ilişki. Eğitimde Psikoloji Dergisi, 15(3), 174–189.
  • Göktaş, Z., Kalemoğlu,Y., Özmaden, M.& Pekel, A.(2006). Balıkesir İlindeki Lisanslı Atletlerin Sosyoekonomik Durumları Üzerine Bir Araştırma, Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 ,1, 323-332.
  • Gurevich, I. (2007, March). The Descriptive Techniques for Image Analysis and Recognition. In Mathematical and Linguistic Techniques for Image Mining (Vol. 2, pp. 223-229). SCITEPRESS.
  • Gurevich, I., & Yashina, V. (2019). Descriptive image analysis. Foundations and descriptive image algebras. International Journal of Pattern Recognition and Artificial Intelligence, 33(11), 1940018.
  • Gümüşay, Metin & Ertaş, Seyyid (2022). Spor Ve Ekonomi İlişkisi Hakkında Literatür Araştırması.
  • Gündoğdu, C., Bingöl, H., Mutlutürk, N., Türkmen, M. (2011). Üniversitelerde Öğrenim Gören Taekwondo Milli Takım Sporcularının Sosyo Ekonomik Durumları İle Bu Branşa Katılım Nedenlerinin Araştırılması. Cbü Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 119-125.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. baskı). Nobel Yayıncılık.
  • Kaya, N. (2016). Lisanslı Tenis Sporcularının Tenis Sporuna Başlama Nedenleri, Beklentileri Ve Beklentilerinin Önündeki Engellerin İncelenmesi (Master’s Thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Kjeldsen, E. K. (1990). Sport management careers: A descriptive analysis. Journal of Sport Management, 4(2), 121-132.
  • Lombardo, B. J. (1983). The Coach in Action: A Descriptive Analysis.
  • Özer, M. K. (2019). “Spor Yoluyla Gelişim.” Journal Of Health And Sport Sciences, 2 (1), Editöre Mektup
  • Öztürk, P., & Koca, C. (2017). Sporcu Ergen Kızların Spora Katılımının Sosyo-Ekolojik Model Ve Toplumsal Cinsiyet Yaklaşımı Bağlamında Analizi. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(3), 139-148. doi.org/10.1501/Sporm_0000000318
  • Pepe, H., & Kuru, E. (2001). Spor Yapan Ve Yapmayan Bayanların Sosyo Ekonomik Seviyelerinin Araştırılması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3).
  • Saatçioğlu, C., & Karaca, O. (2012). Ekonomi Ve Spor: Ekonomik Gelişmenin Uluslararası Sportif Basari Üzerindeki Etkisi.
  • Sarıkol, E., & Hoşver, P. U. (2023). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin İş Bulma Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 106-111.
  • Selviani, I., Prasetyo, T., Kurniawan, R., Putra, R. A., Candra, O., & Rizal, Y. (2024). Activities and Involvement in Sports have a Significant Impact on Life: A Descriptive Analysis. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 8(8), 1926-1934.
  • Tekin, Y., Mucuk, B., & Sunay, H. (2016). Türkiye’de Amatör Sporcu Olmak. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 183-190.
  • Turhan, M., & Canpolat, E. (2023). Spor Bilimleri Öğrencilerinin Geleceğe Yönelik Tutumları: Cinsiyet, Yaş ve Bölüm Bazlı Bir Değerlendirme. Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, 9(2), 112–130.
  • Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188-201.
  • World Sports Economics Forum. (2024). The global impact of sport on labor markets. Londra: WSEF Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, A. & Özlü, K. (2022). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenlerinin Öğretim Yöntemleri Belirlemede Karşılaştıkları Sorunlar, International Journal Of Eurasia Social Sciences (Ijoess), 13(49), 921-938. http://dx.doi.org/10.35826/ijoess.3180
  • Zhou, X., & Kim, S. (2024). Sport and employability: A systematic review on skill development through athletic engagement. International Journal of Sport Management, 27(1), 89–104. https://doi.org/10.1016/ijsm.2024.01.006

Attitudes of Sports Sciences Students Towards Their Economic Future

Year 2025, Volume: 4 Issue: 2, 38 - 60
https://doi.org/10.70007/yalovaspor.1652167

Abstract

This study examined the future economic expectations of students studying in sports sciences departments. A total of 524 university students from genders and departments participated in the survey, 58.5% male (305 people) and 41.5% female (216 people). The students participating in the study are studying in the departments of coaching, sport management, and recreation. The research focuses on the factors that sports sciences students will face in the future, such as economic conditions, employment opportunities, income expectations, and competition in the sector. The study aims to determine students' expectations about finding a job, earning income, and advancing in the sector after graduation and to reveal how these expectations vary according to gender, department, and other demographic factors. In addition, students' views on job opportunities in the sports industry, evaluation of employment conditions in the sector, and the effects of the current economic situation on students' future concerns were also examined. The participants believe that job opportunities in the sports sector are limited and there is serious competition in the sector. Most students expressed concern about finding a job and earning enough income after graduation. This study reveals that the future economic expectations of sports sciences students are influenced by various factors such as their major, gender, and perceptions of job opportunities in the sector. In particular, students indicated that limited job opportunities in the sports sector had negative effects on their future career and income expectations. The study aims to determine the future professional concerns and economic expectations of the students of the faculty of sports sciences studying at universities to pursue careers in various branches of sports that are recognized as professional fields today, and to offer solutions. The findings of the study show that the future economic expectations of male students are higher than those of female students. Likewise, students studying in the departments of coaching and sports management have a more optimistic expectation of finding a job with a higher income than students in the department of recreation. However, the majority of the students stated that they felt uncertain about their future due to the high level of competition in the sports sector.

References

  • Acar, M. (2024). Spor Bilimleri Mezunlarının İstihdam Politikaları ve Gelecek Beklentileri. Spor ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), 35–52.
  • Akandere, M., Baştuğ, G., & Akdoğan, Z. (2009). Erkek Maratoncularda Sosyal Çevre Ve Ekonomik Durumun Spora Yönelmeye Etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (22), 459-466.
  • Ayılgan, E. (2017). Kadın Sporcuların Seçilmiş Bazı Branşlara (Güreş, Halter, Boks, Taekwondo) Katılım Nedenleri Ve Beklentilerinin İncelenmesi (Master’s Thesis, Aksaray Üniversitesi).
  • Berkant, H. G., & Hekimoğlu, E. (2021). Spor Lisesi Öğrencilerinin Eğitimde Karşılaştıkları Sorunlara Ve Çözüm Önerilerine Yönelik Görüşleri. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 5(1), 79-96. doi.org/10.32960/Uead.879692
  • Dağdeviren, İ. C., Kök, M., Düz, N., & Manav, Özgür. (2024). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunların Tespiti Ve Çözüm Önerileri. Usbilim Sosyal Bilimler Dergisi, 6(10),37–61, usbilimdergisi.com/İndex.Php/Pub/Article/View/20
  • De Maio, M., Giorgi, F., & Argiolas, C. (2024). Dual career paths in higher education: Student-athletes between academic duties and financial stress. Journal of Sport and Social Issues, 48(2), 211–225. https://doi.org/10.1177/01937235241234567
  • Eda Al, Özbay Güven (2020) Sporcu Öğrencı̇lerı̇n Sosyo-Ekonomı̇k Problemlerı̇ Üzerı̇ne Yapılan Araştırmalar. International Refereed Academic Journal Of Sports, Health And Medical Sciences October-November-December Issue: 37 Autumn Winter Term Year: 2020 Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık Ve Tıp Bilimleri Dergisi Ekim-Kasım-Aralık Sayı: 37 Sonbahar Kış Dönemi Yıl: 2020 www.sstbdergisi.com
  • Ekizoğlu, M. (2023). Üniversite öğrencilerinde işsizlik kaygısı ile akademik öz-yeterlik arasındaki ilişki. Eğitimde Psikoloji Dergisi, 15(3), 174–189.
  • Göktaş, Z., Kalemoğlu,Y., Özmaden, M.& Pekel, A.(2006). Balıkesir İlindeki Lisanslı Atletlerin Sosyoekonomik Durumları Üzerine Bir Araştırma, Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 ,1, 323-332.
  • Gurevich, I. (2007, March). The Descriptive Techniques for Image Analysis and Recognition. In Mathematical and Linguistic Techniques for Image Mining (Vol. 2, pp. 223-229). SCITEPRESS.
  • Gurevich, I., & Yashina, V. (2019). Descriptive image analysis. Foundations and descriptive image algebras. International Journal of Pattern Recognition and Artificial Intelligence, 33(11), 1940018.
  • Gümüşay, Metin & Ertaş, Seyyid (2022). Spor Ve Ekonomi İlişkisi Hakkında Literatür Araştırması.
  • Gündoğdu, C., Bingöl, H., Mutlutürk, N., Türkmen, M. (2011). Üniversitelerde Öğrenim Gören Taekwondo Milli Takım Sporcularının Sosyo Ekonomik Durumları İle Bu Branşa Katılım Nedenlerinin Araştırılması. Cbü Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 119-125.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. baskı). Nobel Yayıncılık.
  • Kaya, N. (2016). Lisanslı Tenis Sporcularının Tenis Sporuna Başlama Nedenleri, Beklentileri Ve Beklentilerinin Önündeki Engellerin İncelenmesi (Master’s Thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Kjeldsen, E. K. (1990). Sport management careers: A descriptive analysis. Journal of Sport Management, 4(2), 121-132.
  • Lombardo, B. J. (1983). The Coach in Action: A Descriptive Analysis.
  • Özer, M. K. (2019). “Spor Yoluyla Gelişim.” Journal Of Health And Sport Sciences, 2 (1), Editöre Mektup
  • Öztürk, P., & Koca, C. (2017). Sporcu Ergen Kızların Spora Katılımının Sosyo-Ekolojik Model Ve Toplumsal Cinsiyet Yaklaşımı Bağlamında Analizi. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(3), 139-148. doi.org/10.1501/Sporm_0000000318
  • Pepe, H., & Kuru, E. (2001). Spor Yapan Ve Yapmayan Bayanların Sosyo Ekonomik Seviyelerinin Araştırılması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3).
  • Saatçioğlu, C., & Karaca, O. (2012). Ekonomi Ve Spor: Ekonomik Gelişmenin Uluslararası Sportif Basari Üzerindeki Etkisi.
  • Sarıkol, E., & Hoşver, P. U. (2023). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin İş Bulma Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 106-111.
  • Selviani, I., Prasetyo, T., Kurniawan, R., Putra, R. A., Candra, O., & Rizal, Y. (2024). Activities and Involvement in Sports have a Significant Impact on Life: A Descriptive Analysis. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 8(8), 1926-1934.
  • Tekin, Y., Mucuk, B., & Sunay, H. (2016). Türkiye’de Amatör Sporcu Olmak. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 183-190.
  • Turhan, M., & Canpolat, E. (2023). Spor Bilimleri Öğrencilerinin Geleceğe Yönelik Tutumları: Cinsiyet, Yaş ve Bölüm Bazlı Bir Değerlendirme. Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, 9(2), 112–130.
  • Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188-201.
  • World Sports Economics Forum. (2024). The global impact of sport on labor markets. Londra: WSEF Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, A. & Özlü, K. (2022). Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenlerinin Öğretim Yöntemleri Belirlemede Karşılaştıkları Sorunlar, International Journal Of Eurasia Social Sciences (Ijoess), 13(49), 921-938. http://dx.doi.org/10.35826/ijoess.3180
  • Zhou, X., & Kim, S. (2024). Sport and employability: A systematic review on skill development through athletic engagement. International Journal of Sport Management, 27(1), 89–104. https://doi.org/10.1016/ijsm.2024.01.006
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Training, Physical Training and Sports Pedagogy, Sports Science and Exercise (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Ülkü Çoban 0000-0001-8308-7655

Polat Alpman 0000-0002-2810-9126

Abdorreza Eghbal Moghanlou This is me 0000-0003-1238-0541

Early Pub Date October 21, 2025
Publication Date October 23, 2025
Submission Date March 5, 2025
Acceptance Date August 21, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Çoban, Ü., Alpman, P., & Moghanlou, A. E. (2025). Spor Bilimleri Öğrencilerinin Ekonomik Geleceklerine Yönelik Tutumları. Yalova Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 38-60. https://doi.org/10.70007/yalovaspor.1652167

Yalova University Journal of Sports Sciences © 2022 is published by Yalova University and licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) license.