Bu çalışmada, Erciyes, Esenyurt, Yalova, Kocaeli ve Yozgat üniversitelerinin spor bilimleri bölümlerinde eğitim gören öğrencilerin geleceğe yönelik ekonomik tutumları incelenmiştir. Araştırmaya katılan toplam 524 üniversite öğrencisi, %58.5 erkek (305 kişi) ve %41.5 kadın (216 kişi) olmak üzere farklı cinsiyet ve bölümlerden oluşmaktadır. Araştırmaya katılan öğrenciler, antrenörlük, spor yöneticiliği ve rekreasyon bölümlerinde eğitim görmektedir. Araştırma, spor bilimleri öğrencilerinin ekonomik geleceklerine ilişkin beklentilerine yöneliktir. Bu amaç doğrultusunda betimleyici bir araştırma olarak tasarlanan çalışmanın başlıca amacı, spor bilimleri öğrencilerinin ekonomik geleceklerine yönelik tutumlarını betimlemektir. Araştırmanın başlıca bulgusu, öğrencilerin büyük çoğunluğunun mezun olduktan sonra iş bulma ve yeterli gelir elde etme konusunda kaygı duyduğu olarak özetlenebilir. Bu çalışma, spor bilimleri öğrencilerinin gelecekten ekonomik beklentilerinin, eğitim aldıkları bölüm, cinsiyet ve sektördeki iş fırsatlarına ilişkin algılar gibi çeşitli faktörlerden etkilendiğini öne sürmeyi mümkün kılmaktadır. Özellikle öğrenciler açısından spor sektöründeki sınırlı iş olanaklarının gelecekteki kariyer ve gelir beklentileri üzerinde olumsuz etkiler yarattığı öne sürülebilir. Bu çalışmanın amacı, günümüzde bir meslek olarak icra edilen sporun farklı branşlarına yönelik olarak, üniversitelerde spor bilimleri fakültesinde eğitim gören öğrencilerin gelecekteki mesleki kaygılarını ve ekonomik beklentilerini betimlemektir. Araştırmanın başlıca bulguları, spor bilimleri öğrencilerinin büyük bir kısmının geleceğe yönelik ekonomik kaygılar taşıdığını, bu kaygılar nedeniyle görüşmecilerin çoğunun sportif anlamda kendilerini yeterince başarılı görmediğini ve yeterli altyapı desteğinden yoksun olduklarını düşündüklerini göstermektedir.
This study examined the future economic expectations of students studying in sports sciences departments. A total of 524 university students from genders and departments participated in the survey, 58.5% male (305 people) and 41.5% female (216 people). The students participating in the study are studying in the departments of coaching, sport management, and recreation. The research focuses on the factors that sports sciences students will face in the future, such as economic conditions, employment opportunities, income expectations, and competition in the sector. The study aims to determine students' expectations about finding a job, earning income, and advancing in the sector after graduation and to reveal how these expectations vary according to gender, department, and other demographic factors. In addition, students' views on job opportunities in the sports industry, evaluation of employment conditions in the sector, and the effects of the current economic situation on students' future concerns were also examined. The participants believe that job opportunities in the sports sector are limited and there is serious competition in the sector. Most students expressed concern about finding a job and earning enough income after graduation. This study reveals that the future economic expectations of sports sciences students are influenced by various factors such as their major, gender, and perceptions of job opportunities in the sector. In particular, students indicated that limited job opportunities in the sports sector had negative effects on their future career and income expectations. The study aims to determine the future professional concerns and economic expectations of the students of the faculty of sports sciences studying at universities to pursue careers in various branches of sports that are recognized as professional fields today, and to offer solutions. The findings of the study show that the future economic expectations of male students are higher than those of female students. Likewise, students studying in the departments of coaching and sports management have a more optimistic expectation of finding a job with a higher income than students in the department of recreation. However, the majority of the students stated that they felt uncertain about their future due to the high level of competition in the sports sector.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Training, Physical Training and Sports Pedagogy, Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 21, 2025 |
Publication Date | October 23, 2025 |
Submission Date | March 5, 2025 |
Acceptance Date | August 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 2 |
Yalova University Journal of Sports Sciences © 2022 is published by Yalova University and licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) license.