Bu araştırmanın amacı, üniversite düzeyinde bireysel ve takım sporlarında aktif olarak yer alan sporcuların bilinçli farkındalık düzeyleri ile sportmenlik yönelimleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemini, aktif olarak spor yapan 51 kadın ve 350 erkek olmak üzere toplam 401 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Veriler; Kişisel Bilgi Formu (KBF) ile Sporcu Bilinçli Farkındalık Ölçeği (SBFÖ) ve Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi Ölçeği (ÇBSYÖ) kullanılarak toplanmış olup JASP 0.19.3 istatistik programı ile analiz edilmiştir. Bu kapsamda gruplar arası farkları belirlemek amacıyla bağımsız örneklemler t-testi, değişkenler arasındaki ilişkileri incelemek amacıyla ise Pearson korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, katılımcıların bilinçli farkındalık düzeyleri cinsiyet açısından anlamlı bir farklılık göstermemiştir (p > 0.05). Bununla birlikte sportmenlik düzeyleri bakımından kadın sporcular, "Normlara Uyum", "Kurallar ve Yönetime Saygı", "Rakibe Saygı" alt boyutlarında ve toplam puan açısından erkek sporculara kıyasla anlamlı düzeyde daha yüksek değerler ortaya koymuştur (p < 0.05). Spor branş türüne göre katılımcıların bilinçli farkındalık düzeyleri anlamlı bir farklılık oluşturmamıştır (p > 0.05). Fakat sportmenlik düzeyi değerlendirmeleri incelendiğinde bireysel spor yapan katılımcıların "Rakibe Saygı" alt boyutunda ve toplam puan bakımından takım sporu yapanlara göre anlamlı düzeyde daha yüksek puanlara sahip olduğu tespit edilmiştir (p < 0.05). Son olarak araştırmanın öne çıkan bulgularından biri, sporcuların bilinçli farkındalık düzeyleri ile sportmenlik yönelimleri arasında pozitif yönde, orta düzeyde ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmasıdır (p < .001). Bu bulgu, bilinçli farkındalığın sportmenlik davranışlarını destekleyici bir unsur olabileceğini göstermektedir. Sonuç olarak araştırma bulguları, sporcularda etik değerlerin ve sportmenlik davranışlarının gelişiminde bilinçli farkındalık becerilerinin önemli bir rol oynayabileceğini ortaya koymaktadır. Bu bağlamda, sporculara yönelik bilinçli farkındalık temelli eğitim ve zihinsel beceri programlarının yaygınlaştırılması hem bireysel gelişime katkı sağlayabilir hem de sporda etik bir ortamın oluşmasına destek olabilir.
The aim of this study is to examine the relationship between mindful awareness and sportsmanship orientations among university athletes actively engaged in individual and team sports. The sample of the study consisted of a total of 401 university students, including 51 female and 350 male athletes, who were actively participating in sports. Data were collected using the Personal Information Form (PIF), the Athlete Mindful Awareness Scale (AMAS), and the Multidimensional Sportsmanship Orientation Scale (MSOS). The analyses were conducted using the statistical software JASP version 0.19.3. Independent samples t-tests were employed to determine group differences, while Pearson correlation analysis was used to examine relationships between variables. According to the findings, the participants' levels of mindful awareness did not significantly differ by gender (p > 0.05). However, in terms of sportsmanship, female athletes scored significantly higher than their male counterparts in the subdimensions of “Compliance with Norms,” “Respect for Rules and Authority,” and “Respect for Opponents,” as well as in overall sportsmanship scores (p < 0.05). No significant differences were observed in mindful awareness levels based on the type of sport (individual vs. team sports) (p > 0.05). Nonetheless, participants engaged in individual sports reported significantly higher scores in the “Respect for Opponents” subdimension and in total sportsmanship scores compared to those involved in team sports (p < 0.05). One of the key findings of the study is the presence of a statistically significant, moderate, and positive correlation between athletes' mindful awareness levels and their sportsmanship orientations (p < .001). This suggests that mindful awareness may serve as a supportive factor in promoting sportsmanlike behavior. In conclusion, the study findings indicate that mindful awareness skills may play an important role in fostering ethical values and sportsmanship behaviors among athletes. In this context, the implementation and widespread adoption of mindfulness-based training and mental skills programs for athletes may contribute not only to individual development but also to the cultivation of an ethical sporting environment.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sport and Exercise Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 21, 2025 |
Publication Date | October 22, 2025 |
Submission Date | July 15, 2025 |
Acceptance Date | August 8, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 2 |
Yalova University Journal of Sports Sciences © 2022 is published by Yalova University and licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) license.