Bu araştırmanın amacı, spor bilimleri öğrencilerinin akademik öz yeterlikleri ile akademik kaygıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Nicel araştırma yöntemleri kapsamında ilişkisel tarama modeli kullanılarak yürütülen araştırmanın çalışma grubunu, g*power ile belirlenen sayıda spor bilimleri fakültelerinde öğrenim gören 360 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır (198 erkek, 162 kadın). Veriler Akademik Öz Yeterlik Ölçeği ve Akademik Kaygı ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Analiz sürecinde SPSS 25 programı aracılığıyla normallik analizleri, betimsel analizlerine ek olarak olarak bağımsız gruplar testi, ANOVA, pearson korelasyon analizi ve basit doğrusal regresyon analizi uygulanmıştır. Ölçeklerin faktör yapısını doğrulamak amacıyla ise AMOS 24 programı kullanılarak doğrulayıcı faktör analizi (DFA) gerçekleştirilmiştir. Araştırmada akademik kaygı ve bilişsel alt boyutunda kadınların erkeklerden anlamlı düzeyde yüksek ortalamalara sahip olduğu belirlenmiştir. Algılanan gelir durumun gelir düzeyi yüksek olanların akademik öz yeterliklerinin orta olanlardan anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edilmiştir. Akademik kaygı bilişsel alt boyutunda da gelir düzeyi hem düşük hem de orta olanların kaygılarının geliri yüksek olanlardan anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür. Akademik öz yeterlik ile akademik kaygı ve alt boyutlarının tamamında negatif yönlü istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler olduğu, akademik öz yeterliğin artması halinde akademik kaygının azalacağı, akademik öz yeterliğin akademik kaygıdaki varyansın %17.7’ sini açıkladığı tespit edilmiştir. Bu araştırmanın bulguları, spor bilimleri öğrencilerinde akademik öz-yeterliğin, akademik kaygıyı anlamlı düzeyde negatif yönde yordadığını göstermektedir. Öz yeterliğin geliştirilmesinin öğrencilerin kaygı düzeylerini azaltmada kritik bir rol oynayabileceğini ortaya koymaktadır.
The purpose of this study is to examine the relationship between sports science students' academic self-efficacy and academic anxiety. The study group for the research, which was conducted using a correlational survey model within the scope of quantitative research methods, consisted of 360 university students studying at sports science faculties, as determined by g*power (198 males and 162 females). Data were collected using the Academic Self-Efficacy Scale and the Academic Anxiety Scale. During the analysis process, normality analyses, descriptive statistics, independent samples t-tests, ANOVA, Pearson correlation analysis, and simple linear regression analysis were performed using the SPSS 25 program. Confirmatory factor analysis (CFA) was conducted using the AMOS 24 program to validate the factor structure of the scales. The study found that women had significantly higher average scores than men in academic anxiety and cognitive subdimensions. It was found that those with high perceived income levels had significantly higher academic self-efficacy than those with medium income levels. In the cognitive subdimension of academic anxiety, it was observed that those with both low and medium income levels had significantly higher anxiety levels than those with high income levels. Negative statistically significant relationships were found between academic self-efficacy and all dimensions of academic anxiety. It was determined that as academic self-efficacy increases, academic anxiety decreases, and academic self-efficacy explains 17.7% of the variance in academic anxiety. The findings of this study suggest that academic self-efficacy has a significant predictive value for academic anxiety in sports science students. It suggests that developing self-efficacy may play a critical role in reducing students' anxiety levels.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sport and Exercise Psychology, Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 21, 2025 |
Publication Date | October 23, 2025 |
Submission Date | August 4, 2025 |
Acceptance Date | October 12, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 2 |
Yalova University Journal of Sports Sciences © 2022 is published by Yalova University and licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) license.