The purpose of this study is to examine the inclusive leadership of academics in the faculty of sports sciences at a university and their perceptions of learning organizations. In this study, the “Inclusive Leadership Scale” developed by Carmeli, Reiter-Palmon, and Ziv (2010) and adapted into Turkish by Sürücü L. and Maslakçı A. (2021), and the “Learning Organization Scale,” which was validated and tested for reliability by Çetin M. and Baydar F. (2021), was used to determine perceptions of learning organizations. The study was conducted with the participation of 335 academics from sports science faculties in Turkey. The survey method, one of the quantitative research methods, was used as the data collection tool in the study. A software package was used for data analysis. The results of the study revealed that inclusive leadership is a significant predictor of the learning organization. It was concluded that there is a high level of positive correlation (R=0.78) between inclusive leadership and learning organizations, and that inclusive leadership explains 61% of the total variance in learning organizations. It was observed that there is a relationship between inclusive leadership and demographic characteristics such as age, title, income perception, and administrative position (p<0.05), but no relationship with gender (p>0.05). A relationship was found between the learning organization and age, income perception, and administrative role (p<0.05), but no relationship was found with gender or title demographic characteristics (p>0.05).
Araştırmanın amacı üniversitede spor bilimleri fakültesindeki akademisyenlerin kapsayıcı liderlikleri ile öğrenen örgüt algılarının incelenmesidir. Çalışmada katılımcıların kapsayıcı liderlik algılarını ölçmek için Carmeli, Reiter-Palmon ve Ziv (2010) tarafından geliştirilen Sürücü L. ve Maslakçı A. (2021) tarafından Türkçe’ye uyarlanan ‘‘Kapsayıcı Liderlik Ölçeği’’ ve öğrenen örgüt algısını belirlemek için Çetin M. ve Baydar F. (2021) tarafından geçerlilik, güvenilirlik çalışması yapılan ‘‘Öğrenen Örgüt Ölçeği’’ kullanılmıştır. Çalışma Türkiye’de bulunan spor bilimleri fakültelerindeki 335 akademisyenin katılımıyla gerçekleşmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak nicel araştırma yöntemlerinden olan anket yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizi için paket program kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, kapsayıcı liderliğin öğrenen örgütün anlamlı bir yordayıcısı olduğu tespit edilmiştir. Kapsayıcı liderliğin öğrenen örgütle arasında pozitif yönde yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki (R=0.78) olup kapsayıcı liderliğin öğrenen örgüt üzerindeki toplam varyansın %61’ini açıkladığı sonucuna varılmıştır. Kapsayıcı liderlik ile yaş , ünvan, gelir algısı ve idari görev demografik özellikleri arasında ilişki olduğu (p<0.05) fakat cinsiyet değişkeni ile ilişkisi olmadığı (p>0.05) görülmektedir. Öğrenen örgüt ile yaş, gelir algısı ve idari görev arasında ilişki olduğu (p<0.05) fakat cinsiyet, ünvan demografik özellikleriyle ilişkisi olmadığı (p>0.05) tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology of Sports, Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 21, 2025 |
Publication Date | October 23, 2025 |
Submission Date | August 15, 2025 |
Acceptance Date | October 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 2 |
Yalova University Journal of Sports Sciences © 2022 is published by Yalova University and licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) license.