Öz
Bu çalışmanın amacı Wilhelm Dilthey ve Yahya Kemal Beyatlı’nın hermeneutik sanat anlayışlarını ortaya koymaktır. Bu nedenle önce Dilthey’ın sanat anlayışına değinilmiş ardından Yahya Kemal Beyatlı’nın sanat anlayışından bahsedilerek sanat anlayışları arasındaki benzerlikler ifade edilmek istenmiştir. Dilthey’a göre sanat, felsefe gibi tarihi ve toplumu anlamamızı sağlayan bir etkinliktir. Çünkü toplumun içinde bulunduğu dönemin tinselliği sanatçının ruhuna etki ettiği için sanat eserleri sadece sanatçının ruh halini dışa vurmamakta aynı zamanda dönemin tinselliğini de yansıtmaktadır. Bu nedenle sanat eserlerini anladığımızda dönemin tinini de anlamış oluruz. Bu konuda Yahya Kemal de Dilthey’la benzerlik göstermekte ve şiirlerinde tarihi estetik bir şekilde yorumlayıp anlayarak sanatın hermeneutik bir etkinlik olduğunu ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelimeler: Tarih, toplum, sanat, anlama, Hermeneutik
Art As A Hermeneutic Activitiy with Wilhelm Dilthey and Yahya Kemal Beyatlı
Abstract
The aim of this study is to reveal the hermeneutic undrstanding of art of Wilhelm Dilthey and Yahya Kemal Beyatlı. For t his reason, first Dilthey’s understanding of art was mentioned and then Yahya Kemal Beyatlı’s understanding of art was mentioned and similarities between art understandings we tried to be expressed. Art for Dilthey, provide to understand history and society like philosophy. For the spirituality the period influences the spirit of the artist, artworks are not only act out the mood of the artist but also reflect the spirituality of the period. Therefore when we understand the artwork, we will be understand the spiritulality of period. Yahya Kemal is also similar to Dilthey and he puts forth that art is hermeneutic activity by interpreting history in a esthetically way in his poems.
Key Words: History, society, art, understanding, Hermeneutic
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Felsefe |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2022 |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | November 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 1 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.