Sağlık
işletmelerinde son yıllarda teknolojiye dayalı, sürdürülebilir, kalite ve hasta
odaklı hizmet talebindeki artış önemli boyutlara ulaşmıştır. Ticari
işletmelerden farklı olarak anlık veya farklı zamanlarda yaşanabilecek
problemler olumsuz ve hayati öneme sahip sonuçlar ortaya koyabilmektedir. Karmaşık
yapı, işlev, süreç ve teknolojiye sahip bu kuruluşlarda yine farklı nitelik ve
nicelikteki bileşenler bulunmakta, birbirlerinden bağımsız biçimde ele
alınmakta ve yönetilmeye çalışılmaktadır. Bu durum, teknolojiye dayalı,
sürdürülebilir, kalite ve hasta odaklı hizmet verilmesini olumsuz yönde
etkilemektedir. Bu bağlamda sağlık işletmelerinde kullanıcı, süreç, uygulama ile
teknolojik alt yapı bileşenleri boyutunda çözüm getirebilecek yaklaşımlardan
birisi de Kurumsal Mimaridir (KM). Bu kapsamda araştırmanın amacı, literatürdeki
çalışmaları KM çerçevesinde inceleyerek sağlık işletmelerindeki süreçleri, veriyi,
yazılımları, sistemleri ve teknolojik alt yapı bileşenlerini belirlemektir. Çalışmada
Sistematik Haritalama yöntemi kullanılmış, elde edilen bulgular yorumlanmıştır.
Sağlık işletmelerine yönelik KM geliştirme faaliyetlerine ışık tutabilecek temel
bilgileri sunmasını bu araştırmanın literatür ve endüstriye olan önemli katkısı
olarak belirtmek mümkündür. Zaman ve yer sınırlılıklarından dolayı araştırmanın
bir bölümü bu makalede sunulabilmiştir.
Increase in the demand for technology-based,
sustainable, quality and patient-oriented services in healthcare enterprises
has reached to the significant levels. Unlike commercial enterprises, problems
that may be experienced in real time or at various times can produce negative
and vital results. These organizations, which have complex structure, functions,
processes and technology, have components of different quality and quantity, and
they are managed independently from each other. This situation adversely
affects the delivery of technology-based, sustainable, quality and
patient-oriented health services. In this context, one of the approaches that
can bring solution, in terms of user, process, application and technological
infrastructure components in health enterprises, may be Enterprise Architecture
(EA). Therefore, the aim of this research is to determine the processes, data,
software, systems and technological infrastructure components in health care organizations
by examining the studies within the framework of EA. Systematic Mapping Method is
used and the findings are discussed aligned with EA principles. It is possible
to state that providing the basic information that can shed light on EA
development activities for health enterprises is an important contribution of
this research to the literature as well as to the industry. Only limited part
of the research is presented due to time and space constraints.
Health Care Organization Enterprise Architecture Systematic Mapping
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1 |