Bu makalede din eğitiminin teolojik açıdan temellendirilmesinin
imkânı ve bilimsel değeri tartışılmaktadır. Bu yaklaşımın din eğitiminin
teorisine ve uygulamasına nasıl bir katkı sağlayacağı sorgulanmaktadır.
Dinin doğasını dikkate almadan onun eğitimiyle ilgili
verilecek olan kararların yol açacağı problemlere işaret edilmektedir.
Öncelikli amacımız, din eğitimini temellendirirken dinî referansları
da göz önünde bulundurmanın gerekliliğini ortaya koymak,
buna bağlı olarak da İslam dinin kendi özünde taşıdığı eğitsel
özelliklere dikkat çekmektir.
Bu çalışmada teorik bir yaklaşımla, “niçin din eğitimi?” ve “ din eğitiminin
temel hedefleri nelerdir?” soruları İslam dininin yaklaşımı
ışığında cevaplandırılmaya çalışılmaktadır. Bu çerçevede eğitimin
hedeflerine ve yöntemlerine ışık tutan bazı ayetler ve hadisler tahlil
edilmektedir. Ayrıca fıtrat, hidayet, akıl, tefekkür gibi kavramlar
ışığında İslam düşüncesinde nasıl bir eğitim yaklaşımının ön görüldüğüne
dair ipuçları aranmaya çalışılmaktadır.
ONThis
article discusses the theological and scientific value of the theological
foundation of religious education. It is questioned how such
research will contribute to the theory and practice of religious education.
Regardless of the nature of religion, the problems that will be
caused by the decisions regarding ıts education are pointed out. Our
primary aim is to reveal the necessity of considering religious references
in the foundation of religious education, therefore, it is to draw
attention to the educational characteristics of Islam in its essence.
In this study with a theoretical approach, “Why religious education?”
and ”What are the main goals of religious education?” questions
are tried to be answered in the light of the approach of Islam.
In this framework, some verses and hadiths that shedding light on
the goals and methods of education are analyzed. Additionally in
the light of concepts such as philosophy, guidance, reason and contemplation,
ıt is tried to search for clues as to what kind of an educational
approach is foreseen in Islamic thought.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2018 |
Submission Date | September 9, 2018 |
Acceptance Date | October 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |
Journal of Near East University Faculty of Theology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).