Hz. Muhammed’in hayatı hem Müslümanlar hem de Müslüman
olmayanlar tarafından birçok yönüyle incelenmiştir ve incelenmeye
devam edilmektedir. İmam Hatip Liselerinde okutulan ‘Siyer’
dersinde Hz. Muhammed’in hayatı öğretilmekte ancak bu
öğretimde daha çok tarihi anlatım ön plana çıkmaktadır. Günümüz
çoklu ve çoğulcu toplumlarında Müslüman gençlerin
Hz. Muhammed’in hayatının örnekliğine ihtiyaç duymaktadır.
Bundan dolayı Hz. Muhammed’in hayatının öğretiminde yeni bir
bakış açısına, günümüz çoğulcu toplumlarında Müslümanların
varlığının devamına rehberlik edebilecek bir peygamber anlatımına
ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışmada İmam Hatip Liselerinde
okutulan ‘Siyer’ ders kitabının dini çeşitlilik açısından incelenmesine
yer verilecektir. Dışlayıcılık, kapsayıcılık ve çoğulculuk
kavramları açıklanacak sonrasında bu kavramlar çerçevesinde
Siyer ders kitabının yazımında hangi yaklaşımlara yer verildiği
örneklerle açıklanacaktır.
The life of Prophet Muhammed has been studied with its many
aspects either by muslims or non-muslims and yet it is still a
topic of many researches. In Imam Hatip High schools in “siyar”
lessons the Prophet Muhammed’s life is taught, but in these
lessons historical explanation comes into prominence. But Today’s
various and pluralist societies, young muslims need Prophet
Muhammed’s life as a model. Therefore there is a need of a new
perspective in teaching Prophet Muhammed’s life in order to guide
muslim people to keep their presence in today’s pluralist societies.
In this study, the siyar school books which are taught at imam
hatip schools will be analyzed according to their point of diversity
in religious terms. The concepts of Exclusivism,inclusivism and
pluralism will be explained. After that in the framework of these
concepts which approaches were used in writing these siyar
school books, will be introduced with their examples.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2019 |
Submission Date | March 11, 2019 |
Acceptance Date | May 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 1 |
Journal of Near East University Faculty of Theology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).