BibTex RIS Cite

Yaratıcı Drama Yöntemiyle Verilen Toplumsal Cinsiyet Eğitimi Programının Değerlendirilmesi

Year 2013, Volume: 8 Issue: 16, 15 - 32, 01.06.2013

Abstract

Bu araştırmanın amacı, yaratıcı drama yöntemiyle verilen toplumsal cinsiyet eğitimi programını değerlendirmektir.
Araştırmanın çalışma grubu Mamak Belediyesi Toplum Merkezi’nden ve 75. Yıl Çağdaş Kadın Gençlik Vakfı Toplum
Merkezi’nden hizmet alan kadınlardır. Araştırma, deneysel desenin öntest-sontest kontrol grup modelinden yararlanılarak
yapılmıştır. Araştırmada deney grubuna yaratıcı drama yöntemi uygulanmış, kontrol grubuna hiçbir yöntem uygulanmamıştır.
Kadınların toplumsal cinsiyet algılarını belirlemek amacıyla “Toplumsal Cinsiyet Algısı” ölçeği öntest, sontest, ve kalıcılık
testi olarak kullanılmıştır. Programın değerlendirilmesi için de “Program Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Elde edilen
bulgulardan, yaratıcı drama programının uygulandığı deney grubu ile hiçbir uygulamanın yapılmadığı kontrol grubu arasında
Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği puanlarının öntest sonuçları bakımından anlamlı derecede farklılık görülmemesine rağmen
öğrencilerin sontest sonuçları bakımından deney grubu lehine önemli bir fark olduğu anlaşılmaktadır. Ayrıca deney grubunun
toplumsal cinsiyet algılarının kalıcılığını sağlamaya ilişkin puanları, hiçbir şeyin uygulanmadığı kontrol grubuna göre daha
yüksek olduğu görülmektedir. Kadınların, program değerlendirme formuna yazdıkları geri bildirimlerden hareketle, yaratıcı
drama yöntemi kullanılarak uygulanan program ile geliştikleri belirlenmiştir.

EFFECT OF CREATIVE DRAMA METHOD TO GENDER ROLE CONSCIOUS OF WOMEN

Year 2013, Volume: 8 Issue: 16, 15 - 32, 01.06.2013

Abstract

In this research, the effect of creative drama method on gender role consciousness of women has been examined.
The research has been done in modern women and youth foundation 75 ’th Year and public center of Mamak municipality.
Research Groups comprised of 51 women (16 test groups and 15 control groups in Modern Women Foundation 75 ‘th public
center; 10 test groups and 10 control groups in public center of Mamak municipality). It has been paid attention that test and
control groups have shown similar socio-demographic features. In this search, as a data gathering tool, Perception Of Gender
Role Scale, and query list which are developed by researcher have been used. The research is an experimental study which pretest/last
test model with control groups has been used. “Program of developing conscious of gender role with creative drama
method prepared by the researcher has been applied to test group in 12 sessions. Each session has been lasted approximately
180 minutes. There has been no application to control group. Qualitative and quantitative data have been gathered in the
research In analyzing quantitative data, Mann-Whitney U Test has been used to see equality between pre-test points of test
and control group. Wilcoxon Rang Test has been used to fi nd out differences between pre-test and late-test of test and control
group. Qualitative data has been commented by describing by the researcher. According to results gathered from test group and
control group, in both public center, ıt has been observed that creative drama method has increased gender role perceptions of
women have changed in a positive direction. As also follow up study with this impact continued as great respect.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA59HF75MB
Journal Section Research Article
Authors

Hasan Hüseyin Altınova This is me

Ömer Adıgüzel This is me

Publication Date June 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 8 Issue: 16

Cite

APA Altınova, H. H., & Adıgüzel, Ö. (2013). Yaratıcı Drama Yöntemiyle Verilen Toplumsal Cinsiyet Eğitimi Programının Değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 8(16), 15-32.