Anadolu kadını, sosyal ortamda ikinci planda kalmaktadır. Eril egemen kültürde, kadın ne kadar çok cefa çekerse toplumda o kadar çok itibar göreceği pekiştirilmektedir. Kadının toplumsal kimliği örselendikçe, kadın şiddete uğradıkça mağduriyeti üzerinden çevresinde kendine bir yer bulmaya çalışır. “Ben çok acı çektim”, “O da bir şey mi, benim yaşadıklarımı dinle.” gibi ifadeler sorgulamadan benimsedikleri yaşam tarzı oluverir. Hastalanınca, yaptığı işlerin üzerine kalacağı korkusunu duyanların ise gerek evde gerek yakın çevrede kadına ilgiyi bir anda artırması, bir anlamda çekilen cefaya toplumun olumlu bakışını yansıtır. Nerede olduğunun daha az sorgulandığı ortam ya yakın komşusu ya da hastane olabilmiştir. Bazıları dışarı çıkmaya öykünse de onaylanmadığı ve onaylayamadığından kendini geliştirmekten yana değil, acınmaktan yana elde edilen itibar daha makbulmüş gibi gelmeye başlar. Hakkını yiyen güce ses çıkarmaması öğrenilmiş çaresizliğidir. Yaşanan bu baskı, uyuşturucu gibi kadının hareketini sosyal ortamda felç eden kapalı bir kültür inşa etmiştir. Kadının dünyası daraldıkça, birlikte yaşamaktan da uzaklaşılmaya başlanır. Kadına yönelik bu aldırışsız, suskun, ilgisiz tutum ve ortam yoksunluğu acıma ve acındırma üzerinden bir kültürün oluşmasına neden olmuştur. Uygar kişiliğin koşulu ve etkin vatandaşlığın gereği olarak kırsalda ve kentte kadının varlığı, toplumsal yaşamı tamamlayan bir özne olmalıdır. İlgi alanlarına göre farklı sosyal ortamlarda statü ve rol almanın önünün açılması, ev yaşamının dışında kadının emeğinin özgürleşmesi gerekmektedir.
Woman of Anatolia is of secondary importance in the social surroundings. Inmale-dominant society, it is
supported that how much woman suffers, she is respected so much. Woman tries to gain a place in society
via her damnification as long as her identity is crumpled, she is exposed to violence. The statements such as
“ I have suffered a lot”; “Big deal, listen to what I have lived”become their life styles which they internalize
with out questioning. When they become sick, the ones who are afraid of taking the burden of her jobs, begin
to increase their regard towards her. In one sense this shows the positive view of society toward ssuffering.
The case in which she is less questioned where she is, is either her close neighbour or hospital. Although
some are going out, it is not approved or she doesn’t approve.
Here the esteem gained being insulted starts being more acceptable than improving herself. Being not
object to the power being unfair to her is her learned helplessness. This oppression creates a closed culture
paralysing woman’s movement in society like narcotics. As woman’s World becomes smaller, she becomes
elianated to living together.Theattitude of beingin different, silent, unconcernedtowards woman and lack
of surrounding which has caused to create a cultureby way of ruth and making other shave mercy. The
existence of woman in the urban and rural are as should be a subject completing social life as a provition of
civilized personand by force of effective citizenship. It should pave the way for woman’s having statue and
roles in different social surroundings as regards to her pursuits and woman’s labor should be made liberal
outside of domestic life.
Other ID | JA48JS76ZN |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 9 Issue: 18 |
Creative Drama Journal by Cagdas Drama Derneği is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International