BibTex RIS Cite

Yaratıcı Drama Yönteminin İlkokul İkinci Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Dersine İlişkin Tutumlarına Etkisi

Year 2016, Volume: 11 Issue: 1, 71 - 88, 01.03.2016

Abstract

Bu araştırmanın amacı, yaratıcı drama yönteminin ilkokul ikinci sınıf öğrencilerinin Türkçe dersine ilişkin tutumlarına etkisini belirlemektir. Araştırmada “ön test-son test kontrol gruplu” deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubunda ilkokul ikinci sınıf Türkçe dersi Sağlık ve Çevre teması yaratıcı drama yöntemiyle, kontrol grubunda ise aynı tema Türkçe Öğretim Programı’na göre işlenmiştir. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinden oluşan “karma yöntem” kullanılmıştır. Öğrencilerin uygulama öncesinde ve sonrasında Türkçe dersine yönelik tutumlarını belirlemek için Erdem ve Gözüküçük (2013) tarafından geliştirilen “Türkçe Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Öğrencilerin görüşlerini belirlemek için ise yarı yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin Türkçe dersine yönelik tutumlarını olumlu etkilediği ve öğrencilerin yaratıcı drama yöntemi ile gerçekleştirilen etkinliklere yönelik olumlu görüşlere sahip oldukları sonuçlarına ulaşılmıştır.

The Effect of Creative Drama on Second Grade Students in Elementary School Related to Turkish Course

Year 2016, Volume: 11 Issue: 1, 71 - 88, 01.03.2016

Abstract

The aim of this study is to determine the effect of creative drama on attitudes of
second grade students in elementary school related to Turkish course. In this study,
“pretest-posttest control group” experimental design has been used. While Second
grade Turkish course is thought with the method of creative drama having the subject
of Health and Environment in the experimental group, same subject is thought with
the method of Turkish education program in the control group. In the study, “mixed
method” which consists of quantitative and qualitative research methods has been
used. In order to identify students’ manners for Turkish course before and after
application, “Attitude Scale for Turkish Course” developed by Erdem and Gözükçük
(2013) has been used. On the other side, in order to identify students’ views, semistructured
interview form has been used. At the results of research, it has reached
the results that the method of creative drama has improved students’ attitudes for
Turkish course and students have positive views for the activities applied with the
method of creative drama.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA68VF96RD
Journal Section Research Article
Authors

Melek Yıldırım This is me

Tolga Erdoğan This is me

Publication Date March 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Yıldırım, M., & Erdoğan, T. (2016). Yaratıcı Drama Yönteminin İlkokul İkinci Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Dersine İlişkin Tutumlarına Etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 11(1), 71-88.