Research Article
BibTex RIS Cite

Yaratıcı Drama Eğitmenlerinin Sosyal Adalet Tutumlarının İncelenmesi

Year 2018, Volume: 13 Issue: 2, 189 - 198, 31.07.2018

Abstract

Sosyal adalet indekslerine göre Türkiye sosyal adalet eşitliğinde mesafe alması gereken bir ülke konumundadır. Sosyal adaletin sağlanması ise tüm yurttaşların farkındalığı ve katılımıyla gerçekleştirilebilir. Bu noktada eğitime önemli bir görev düşmektedir. Bireyleri merkeze alan, bireyin yaşamından yola çıkarak eleştirel düşünme becerisini geliştiren yöntem ve tekniklerin kullanılması gerekmektedir. Bir taraftan sosyal adaletin sağlanmasına diğer taraftan ise var olan eşitsizliklerin yeniden üretilmesine neden olabilecek yaratıcı drama bu amaca hizmet edebilecek yöntem ve tekniklerin başında gelmektedir. Bu noktada yaratıcı drama uygulamalarını gerçekleştirecek eğitmenin sosyal adalet tutumlarının belirlenmesi önem kazanmaktadır. Bu araştırmada yaratıcı drama eğitmenlerinin sosyal adalet tutumları ve tutumlarının çeşitli değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Betimsel tarama modelinde tasarlanan araştırmada 65 Yaratıcı drama liderinden Cırık (2015) tarafından uyarlanmış Sosyal Adalet Tutum Ölçeği ile veri toplanmıştır. Toplanan veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre yaratıcı drama eğitmenlerinin sosyal adalet tutumları cinsiyete göre farklılaşmaktayken yaş, öğrenim düzeyi, mezuniyet alanı ve sosyal adaletsizliğe uğrama durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. Sosyal adaletin başta öğretmen eğitiminde olmak üzere farklı konularda da çalışılması ve sosyal adaletsizliklerle mücadelede eğitimin araç olarak kullanılması önerilmektedir.

References

  • Adıgüzel, Ö. (2018). Eğitimde yaratıcı drama. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Cırık, İ. (2015). Psychometric characteristics of the social justice scale’s turkish form and a structural equation modeling. Eurasian Journal of Educational Research 61, 23-44.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E.(1993). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill Education.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel.
  • Koray, M. (2007). Sosyal politikanın anlamını ve işlevini tartışmak. Çalışma ve Toplum, 4, 19-55.
  • Metinnam, İ. (2017). Yaratıcı dramayla kültürel temas alanları oluşturmak: Sanat eğitiminde katılımcı bir eylem araştırması örneği (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Mızrahi, R ve Aracı, H. (2010). Kadın Yöneticiler ve Cam Tavan Sendromu Üzerine Bir Araştırma, Organizas- yon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 150-155.
  • Örücü, E. ve Kılıç, R. Ve Kılıç, T. (2007). Cam Tavan Sendromu ve kadınların üst düzey yönetici pozisyonuna yükselmelerindeki engeller: Balıkesir ili örneği, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 14(2), 117-135.
  • Özer, P.S. ve Urtekin, G. E. (2007). Örgütsel adalet algısı boyutları ve iş doyumu ilişkisi üzerine bir araştırma, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28, 107-125.
  • Özyer, K. ve Azizoğlu, Ö. (2014). İş hayatında kadınların önündeki cam tavan engelleri ile algılanan örgütsel adalet arasındaki ilişki, Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(10), 95-106.
  • Polat, S. ve Celep, C. (2008). Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel adalet, örgütsel güven, örgütsel vatandaş- lık davranışlarına ilişkin algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 307-331.
  • Ryan, A. (2015). John Rawls. Q. Skinner (Ed.). Çağdaş temel kuramlar içinde İstanbul: İletişim Yayınları. Sunal, O. (2011). Sosyal politika: Sosyal adalet açısından kuramsal bir değerlendirme, Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 66(3), 283-305.
  • Sustainable Governance Indicators (2018). http://www.sgi-network.org/2017/Policy_Performance adresinden 3.2018 tarihinde indirilmiştir.
  • Töremen, F. ve Çan, T. (2010). Eğitim örgütlerinde adalet: Kavramsal bir çözümleme, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 58-70.
  • Yılmaz, K. (2010). Devlet ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel adalet algıları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(1), 579-616.
  • Yürür, S. (2008). Örgütsel adalet ile iş tatmini ve çalışanların bireysel özellikleri arasındaki ilişkilerin analizine yönelik bir araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2), 295-312
Year 2018, Volume: 13 Issue: 2, 189 - 198, 31.07.2018

Abstract

References

  • Adıgüzel, Ö. (2018). Eğitimde yaratıcı drama. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Cırık, İ. (2015). Psychometric characteristics of the social justice scale’s turkish form and a structural equation modeling. Eurasian Journal of Educational Research 61, 23-44.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E.(1993). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill Education.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel.
  • Koray, M. (2007). Sosyal politikanın anlamını ve işlevini tartışmak. Çalışma ve Toplum, 4, 19-55.
  • Metinnam, İ. (2017). Yaratıcı dramayla kültürel temas alanları oluşturmak: Sanat eğitiminde katılımcı bir eylem araştırması örneği (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Mızrahi, R ve Aracı, H. (2010). Kadın Yöneticiler ve Cam Tavan Sendromu Üzerine Bir Araştırma, Organizas- yon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 150-155.
  • Örücü, E. ve Kılıç, R. Ve Kılıç, T. (2007). Cam Tavan Sendromu ve kadınların üst düzey yönetici pozisyonuna yükselmelerindeki engeller: Balıkesir ili örneği, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 14(2), 117-135.
  • Özer, P.S. ve Urtekin, G. E. (2007). Örgütsel adalet algısı boyutları ve iş doyumu ilişkisi üzerine bir araştırma, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28, 107-125.
  • Özyer, K. ve Azizoğlu, Ö. (2014). İş hayatında kadınların önündeki cam tavan engelleri ile algılanan örgütsel adalet arasındaki ilişki, Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(10), 95-106.
  • Polat, S. ve Celep, C. (2008). Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel adalet, örgütsel güven, örgütsel vatandaş- lık davranışlarına ilişkin algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 307-331.
  • Ryan, A. (2015). John Rawls. Q. Skinner (Ed.). Çağdaş temel kuramlar içinde İstanbul: İletişim Yayınları. Sunal, O. (2011). Sosyal politika: Sosyal adalet açısından kuramsal bir değerlendirme, Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 66(3), 283-305.
  • Sustainable Governance Indicators (2018). http://www.sgi-network.org/2017/Policy_Performance adresinden 3.2018 tarihinde indirilmiştir.
  • Töremen, F. ve Çan, T. (2010). Eğitim örgütlerinde adalet: Kavramsal bir çözümleme, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 58-70.
  • Yılmaz, K. (2010). Devlet ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel adalet algıları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(1), 579-616.
  • Yürür, S. (2008). Örgütsel adalet ile iş tatmini ve çalışanların bireysel özellikleri arasındaki ilişkilerin analizine yönelik bir araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2), 295-312
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Serkan Keleşoğlu This is me

İhsan Metinnam

Publication Date July 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 13 Issue: 2

Cite

APA Keleşoğlu, S., & Metinnam, İ. (2018). Yaratıcı Drama Eğitmenlerinin Sosyal Adalet Tutumlarının İncelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 13(2), 189-198.