Bu çalışmanın amacı, Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri içerisinde “Tutum ve Değerler” yeterlik alanı altındaki “Milli, manevi ve evrensel değerleri gözetir” ilkesini ve Eğitimciler İçin Etik İlkelerdeki evrensel değerleri yaratıcı drama yönteminden yararlanarak sosyal bilgiler öğretmen adaylarına göstermektir. Bu amaçla, 2018-2019 eğitim öğretim bahar döneminde bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde çalışmaya gönüllü olarak katılan 23 sosyal bilgiler öğretmen adayı ile 45 saatlik drama atölyeleri düzenlenmiştir. Drama atölyelerinde ilk 3 atölye (6 saat) “tanışma, güven ve uyum, iletişim ve etkileşim” atölyeleri ile başlamıştır. Bu atölyeleri çalışmanın asıl amacı olan evrensel değer farkındalığı oluşturmak adına Türk tarihinden seçilen karakterlerin hayatları ve sözleri üzerine kurgulanmış 13 atölye (39 saat) izlemiştir. Araştırmada karma yöntem uygulanmıştır. Araştırmanın nicel desenini tek gruplu deneysel desen oluşturmuştur. Nicel boyutun verileri Schwartz (1992) tarafından geliştirilip, Kuşdil ve Kağıtçıbaşı (2000) tarafından Türkçeye uyarlanan, 59 maddelik “Schwartz Değerler Ölçeği” ve Dilmaç, Arıcak ve Cesur (2014) tarafından geliştirilen “Değerler Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırma sürecini değerlendirmek ve nicel verileri desteklemek adına nitel verilerde toplanmıştır. Araştırmanın nicel verileri istatistik programı ile nitel veriler ise betimsel analiz ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında öğretmen adaylarının ölçek son testlerinden aldıkları puanların anlamlı şekilde yüksek çıktığı ayrıca atölyelerin katılımcıların örnek isimlerden etkilenmelerini sağlaması ve evrensel değerlere karşı bakış açısını genişletmesi, evrensel değerlere yönelik farkındalık kazandırması adına önemli sonuçlar içerdiğini söylemek mümkündür. Bu sonuçlara göre, çalışma grubundaki sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri içerisinde “milli, manevi ve evrensel değerleri gözetir” ilkesine ve Eğitimciler İçin Etik İlkelerdeki “evrensel değerlere” yönelik farkındalıklarının arttığını söylemek mümkündür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: Özel Sayı 1 |
Creative Drama Journal by Cagdas Drama Derneği is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International