Tarih öğretiminde genellikle öğretmenin aktif olduğu, bilginin öğrenciye aktarıldığı yöntemlerin kullanılması ve disiplinler arası bağ kurulmaması söz konusudur. Bu yaklaşımla planlanan dersler, öğrencilerin tarih dersini sıkıcı bulmalarına yol açmaktadır. Bu sorunların göz önünde tutulduğu bu çalışmada, yaratıcı drama yöntemiyle ve diğer disiplinlerle tarihin ilişkisini kurarak yapılandırılmış altı atölye bulunmaktadır. Sekiz ayrı disiplinle tarihin ilişkilendirildiği atölyeler, çoğunluğunu öğretmenlerin oluşturduğu, yaratıcı drama geçmişi olan ve olmayanlardan oluşan karma bir gruba uygulanmıştır. Bu çalışma disiplinler arası bağ kurarak çok boyutlu düşündürmeyi, tarihsel empati kurmayı, her şeyin bir tarihi olduğuna dair farkındalık kazandırmayı amaçlamaktadır.
Veri toplamak amacıyla günlük mantığından yola çıkılarak oluşturulan iki ana materyal kullanılmıştır. Bu materyallerden ilki değerlendirme sürecinde her katılımcıya özel, süreci hatırlamasını sağlayan ip uçlarını içeren objeleri saklayabilecekleri değerlendirme kutularıdır. İkincisi ise atölyelerden sonra yazılı değerlendirme yapabilmeleri için yöneltilen soruların bulunduğu bir materyaldir. Bu materyallerin yanı sıra ön ve son değerlendirme soruları yöneltilmiştir. Ayrıca bir internet sayfası biçiminde tasarlanmış bir kağıt materyal de katılımcıların tarih eğitimiyle ilgili görüşlerini yazabilmeleri için katılımcılara etkinlik sırasında verilmiştir.
Bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninde yürütülmüştür. Veriler içerik analizi yöntemiyle incelenmiş, ana ve alt temalar oluşturulmuştur. Frekanslar belirlenmiş, incelemeyi kolaylaştırmak için tablolar oluşturulmuştur. Elde edilen bulgular gerekçedeki kuramsal alt yapı, eğitmenin atölye süreçleri boyunca yaptığı gözlemler ışığında yorumlanmış, katılımcı görüşleriyle örneklendirilmiştir.
Yaratıcı drama yöntemiyle ve disiplinler arası bağ kurularak öğretilen tarihi bilgilerin, yaparak yaşayarak öğrenildiği için ilgi çekici hale geldiği katılımcı görüşleri ile desteklenmiştir. Katılımcı öğretmenler süreç içerisinde atölyelerde öğrendiklerini öğrencileriyle buluşturmuştur. Bu yönüyle bu çalışma, öğretmen katılımcılarına örnek atölye deneyimi sunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: Özel Sayı 1 |
Creative Drama Journal by Cagdas Drama Derneği is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International