Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmenlerin Fen Bilimleri Dersinin Drama Yöntemi ile İşlenmesine Yönelik Öz Yeterlik, Tutum ve Görüşlerinin Belirlenmesi

Year 2019, Volume: 14 Issue: 1, 33 - 54, 01.01.2019

Abstract

Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin fen bilimleri dersinde yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlik düzeylerini, tutum düzeylerini ve görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Türkiye’nin farklı bölgelerinde görev yapan 425 fen bilimleri ve sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmanın nicel kısmında Altıntaş ve Kaya (2012) tarafından geliştirilmiş olan “Drama Yöntemi ile Fen ve Teknoloji Dersinin İşlenmesine Yönelik Öz yeterlik ve Tutum Ölçeği” uygulanmıştır. Nitel kısmında ise 10 öğretmen ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin fen bilimleri dersinde yaratıcı dramanın kullanımına yönelik öz yeterlik ve tutumlarının orta düzeyde olduğu, görüşlerine bakıldığında ise drama yönteminin öğrencileri derste aktif kıldığı, öz güvenlerini geliştirdiği, konularda kalıcılık sağladığı, somutlaştırmaya yardımcı olduğu ve derslerinin oldukça verimli geçtiği şeklinde görüş bildirdikleri görülmüştür.

References

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama. Ö. Adıgüzel (Ed.). Yaratıcı drama 1985-1998 yazılar (ss. 258-263). An- kara: Naturel Yayıncılık.
  • Akkuş, O., & Özdemir, P. (2006). Yaratıcı drama ile matematik ve fen alanındaki bilim adamlarının yaşam öykülerine ve bilime katkılarına yeni bir bakış. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 59-74
  • Altıntaş, E., Saylan, A., & Kaya, H. (2016). Öğretmen adaylarının fen bilimleri dersinin drama yöntemi ile işlenmesine yönelik öz yeterlik ve tutumlarının belirlenmesi. International Journal of Social Science, 49, 419-437.
  • Azar, A. (2012). Ortaöğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz yeterlilik inançları. Ulusla- rarası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 6(12), 235-252.
  • Başçı, Z., & Gündoğdu, K. (2011). Öğretmen adaylarının drama dersine ilişkin tutumları ve görüşleri: Atatürk Üniversitesi Örneği. İlköğretim Online, 10(2). 454-467.
  • Creswell, J. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixes methods approaches. Thousand Oaks, CA: Sage Publications
  • Erten, S., & Karademir, E. (2013). Öğretmen ve öğretmen adaylarının fen ve teknoloji dersi kapsamında okul dışı öğrenme etkinliklerini gerçekleştirme amaçlarının planlanmış davranış teorisi yoluyla belirlenmesi, Doktora Tezi, Ankara, 2013.
  • Güler, M., & Kandemir, Ş. (2015). Öğretmenlerin drama yöntemine yönelik görüşleri ve öz yeterlik düzeyle- ri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 111-130.
  • Karadağ, E., Korkmaz, T., Çalışkan, N., & Yüksel, S. (2008). Drama lideri olarak öğretmen ve eğitimsel dra- ma uygulama yeterliği ölçeği: geçerlik ve güvenirlik analizleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2). 169-196.
  • Maden, S. (2010). Türkçe öğretmenlerinin drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlikleri. Mustafa Ke- mal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 259-274.
  • McComas, W. (1996). Ten Myths of science: Reexamining what we think we know about the nature of science. School Science and Mathematics, 96, 10-15.
  • Özden, Y. (2008). Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • San, İ.(1991) Eğitimde yaratıcı drama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Ayrı Basım, (2), 573-582.
  • Sofuoğlu, M. G., & Dalkılıç, N. U. (1999). Çocuk eğitiminde drama: Yöntem ve uygulamalar. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Tashakkori, A., & Teddlie, C. (1998). Mixed methodology: Combining qualitative and quantitative approaches.
  • Üstündağ, T. (2016). Yaratıcı drama öğretmenimin günlüğü. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Yaman, S., Koray, Ö. C., & Altunçekiç, A. (2004). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öz-yeterlik inanç düzeylerinin incelenmesi üzerine bir araştırma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 355-364.
  • Yapıcı, H. (2015). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlilikleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 371- 381.
Year 2019, Volume: 14 Issue: 1, 33 - 54, 01.01.2019

Abstract

References

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama. Ö. Adıgüzel (Ed.). Yaratıcı drama 1985-1998 yazılar (ss. 258-263). An- kara: Naturel Yayıncılık.
  • Akkuş, O., & Özdemir, P. (2006). Yaratıcı drama ile matematik ve fen alanındaki bilim adamlarının yaşam öykülerine ve bilime katkılarına yeni bir bakış. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 59-74
  • Altıntaş, E., Saylan, A., & Kaya, H. (2016). Öğretmen adaylarının fen bilimleri dersinin drama yöntemi ile işlenmesine yönelik öz yeterlik ve tutumlarının belirlenmesi. International Journal of Social Science, 49, 419-437.
  • Azar, A. (2012). Ortaöğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz yeterlilik inançları. Ulusla- rarası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 6(12), 235-252.
  • Başçı, Z., & Gündoğdu, K. (2011). Öğretmen adaylarının drama dersine ilişkin tutumları ve görüşleri: Atatürk Üniversitesi Örneği. İlköğretim Online, 10(2). 454-467.
  • Creswell, J. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixes methods approaches. Thousand Oaks, CA: Sage Publications
  • Erten, S., & Karademir, E. (2013). Öğretmen ve öğretmen adaylarının fen ve teknoloji dersi kapsamında okul dışı öğrenme etkinliklerini gerçekleştirme amaçlarının planlanmış davranış teorisi yoluyla belirlenmesi, Doktora Tezi, Ankara, 2013.
  • Güler, M., & Kandemir, Ş. (2015). Öğretmenlerin drama yöntemine yönelik görüşleri ve öz yeterlik düzeyle- ri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 111-130.
  • Karadağ, E., Korkmaz, T., Çalışkan, N., & Yüksel, S. (2008). Drama lideri olarak öğretmen ve eğitimsel dra- ma uygulama yeterliği ölçeği: geçerlik ve güvenirlik analizleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2). 169-196.
  • Maden, S. (2010). Türkçe öğretmenlerinin drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlikleri. Mustafa Ke- mal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 259-274.
  • McComas, W. (1996). Ten Myths of science: Reexamining what we think we know about the nature of science. School Science and Mathematics, 96, 10-15.
  • Özden, Y. (2008). Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • San, İ.(1991) Eğitimde yaratıcı drama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Ayrı Basım, (2), 573-582.
  • Sofuoğlu, M. G., & Dalkılıç, N. U. (1999). Çocuk eğitiminde drama: Yöntem ve uygulamalar. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Tashakkori, A., & Teddlie, C. (1998). Mixed methodology: Combining qualitative and quantitative approaches.
  • Üstündağ, T. (2016). Yaratıcı drama öğretmenimin günlüğü. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Yaman, S., Koray, Ö. C., & Altunçekiç, A. (2004). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öz-yeterlik inanç düzeylerinin incelenmesi üzerine bir araştırma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 355-364.
  • Yapıcı, H. (2015). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlilikleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 371- 381.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Zeynep Mine Eğerci This is me 0000-0001-9138-9258

Pınar Özdemir Şimşek This is me 0000-0002-0360-4446

Publication Date January 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Eğerci, Z. M., & Özdemir Şimşek, P. (2019). Öğretmenlerin Fen Bilimleri Dersinin Drama Yöntemi ile İşlenmesine Yönelik Öz Yeterlik, Tutum ve Görüşlerinin Belirlenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(1), 33-54.