Çağdaş müze; müze koleksiyonu, müze yönetimi ve müze çalışanı ile müze
ziyaretçisinden oluşan ü. saç ayağı üzerine kurulmuştur. Birinci Dünya Savaşı’nın
ardından başlayan çağdaş müze anlayışı alana yeni bakış açıları getirmiştir.
1917’den 1950’li yıllara kadar müzede öğrenmenin gerekliliği ve önemi ile
müzelerin üniversiteler gibi araştırma merkezleri olması fi kri kabul görmeye
başlamıştır. 1950’lerde eğitim bilimlerinde yaşanan gelişmelerde öğrencinin
araştırarak kendisinin bilgi üretmesi gerekliliği vurgulanmış, böylece müzeler,
laboratuvar ve kütüphaneler önem kazanmıştır. Bu bağlamda müzelerin toplumu
eğlendirecek ve eğitecek tarzda koleksiyonlarını kullanmaya başladığı g.rülür.
1965’den sonra müzelerde kültür merkezleri kurulmaya, çok kültürlü eğitim, müze
eğitimi ve kültürel dersler öğretim programlarında yer almaya başlamıştır. Nesneler
hakkında akademik bilginin aktarımının yanında, toplumun farklı kesimlerinin
özellikleri, insan gelişimi, iletişim teorileri, grup dinamizmi, kültürlerarasılık önem
kazanmıştır. Nesne temelli bilgi aktarımından nesneyi bağlamsal açıdan yorumlama,
deneyim oluşturma yaklaşımına geçilmiştir. 1990’lı yıllarda müze görevli kadrosuna;
araştırmacı, uzman, konservatör, restoratör, mimar, içmimar, eğitimci-pedagog,
metin yazarı, halkla ilişkiler uzmanı gibi görev alanları girmeye başlamıştır.
Müze işlevlerinde ise; toplama, belgeleme (arşivleme), koruma (bakım - onarım)
ve sergilemenin yanı sıra eğitim de önem kazanmaya başlamıştır. 2000’li yıllarda
Türkiye’de Öğretmenlik Programlarında müze eğitim konusuna yer verilmiştir. İlk
ve orta öğretimde okul dışı öğrenmenin birinci adresi MÜZELER olarak gösterilmiş,
başta görsel sanatlar dersi olmak üzere pek çok derste müze eğitimi konusuna yer
verilmiştir. Üniversitelerde Müzecilik alanında lisans ve lisansüstü programlar
açılmıştır. Müze, müzecilik ve müze eğitimi alanında tezler ve projeler yapılmıştır.
2017 verilerine göre YÖK tez tarama merkezinde (05.02.2017) müzecilik alanında
284 yüksek lisans, 18 doktora ve 6 sanatta yeterlik tezinin olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 12 Issue: 2 - Yaratıcı Drama Dergisi "Müze Özel Sayısı" |
Creative Drama Journal by Cagdas Drama Derneği is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International