Research Article
BibTex RIS Cite

Müze Eğitimi Alanında Yapılmış Tezler

Year 2017, Volume: 12 Issue: 2 - Yaratıcı Drama Dergisi "Müze Özel Sayısı", 93 - 104, 01.06.2017

Abstract

Çağdaş müze; müze koleksiyonu, müze yönetimi ve müze çalışanı ile müze

ziyaretçisinden oluşan ü. saç ayağı üzerine kurulmuştur. Birinci Dünya Savaşı’nın

ardından başlayan çağdaş müze anlayışı alana yeni bakış açıları getirmiştir.

1917’den 1950’li yıllara kadar müzede öğrenmenin gerekliliği ve önemi ile

müzelerin üniversiteler gibi araştırma merkezleri olması fi kri kabul görmeye

başlamıştır. 1950’lerde eğitim bilimlerinde yaşanan gelişmelerde öğrencinin

araştırarak kendisinin bilgi üretmesi gerekliliği vurgulanmış, böylece müzeler,

laboratuvar ve kütüphaneler önem kazanmıştır. Bu bağlamda müzelerin toplumu

eğlendirecek ve eğitecek tarzda koleksiyonlarını kullanmaya başladığı g.rülür.

1965’den sonra müzelerde kültür merkezleri kurulmaya, çok kültürlü eğitim, müze

eğitimi ve kültürel dersler öğretim programlarında yer almaya başlamıştır. Nesneler

hakkında akademik bilginin aktarımının yanında, toplumun farklı kesimlerinin

özellikleri, insan gelişimi, iletişim teorileri, grup dinamizmi, kültürlerarasılık önem

kazanmıştır. Nesne temelli bilgi aktarımından nesneyi bağlamsal açıdan yorumlama,

deneyim oluşturma yaklaşımına geçilmiştir. 1990’lı yıllarda müze görevli kadrosuna;

araştırmacı, uzman, konservatör, restoratör, mimar, içmimar, eğitimci-pedagog,

metin yazarı, halkla ilişkiler uzmanı gibi görev alanları girmeye başlamıştır.

Müze işlevlerinde ise; toplama, belgeleme (arşivleme), koruma (bakım - onarım)

ve sergilemenin yanı sıra eğitim de önem kazanmaya başlamıştır. 2000’li yıllarda

Türkiye’de Öğretmenlik Programlarında müze eğitim konusuna yer verilmiştir. İlk

ve orta öğretimde okul dışı öğrenmenin birinci adresi MÜZELER olarak gösterilmiş,

başta görsel sanatlar dersi olmak üzere pek çok derste müze eğitimi konusuna yer

verilmiştir. Üniversitelerde Müzecilik alanında lisans ve lisansüstü programlar

açılmıştır. Müze, müzecilik ve müze eğitimi alanında tezler ve projeler yapılmıştır.

2017 verilerine göre YÖK tez tarama merkezinde (05.02.2017) müzecilik alanında

284 yüksek lisans, 18 doktora ve 6 sanatta yeterlik tezinin olduğu saptanmıştır.

References

  • Uluslararası Müzecilik Komitesi – ICOFOM (2010). Key concepts of museology (Museologie Anglais), ICOFOM.
  • (Çevrimiçi: http://icom.museum/fi leadmin/ user_upload/pdf/Key_Concepts_of_Museology/Museologie_ Anglais_BD.pdf adresinden 12.11.2015 tarihinde edinilmiştir.)
Year 2017, Volume: 12 Issue: 2 - Yaratıcı Drama Dergisi "Müze Özel Sayısı", 93 - 104, 01.06.2017

Abstract

References

  • Uluslararası Müzecilik Komitesi – ICOFOM (2010). Key concepts of museology (Museologie Anglais), ICOFOM.
  • (Çevrimiçi: http://icom.museum/fi leadmin/ user_upload/pdf/Key_Concepts_of_Museology/Museologie_ Anglais_BD.pdf adresinden 12.11.2015 tarihinde edinilmiştir.)
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Ayşe Çakır İlhan This is me

Publication Date June 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 12 Issue: 2 - Yaratıcı Drama Dergisi "Müze Özel Sayısı"

Cite

APA Çakır İlhan, A. (2017). Müze Eğitimi Alanında Yapılmış Tezler. Yaratıcı Drama Dergisi, 12(2), 93-104.