In today’s World, the brand which has composed to distinguish the likes from each other and become the one of the most important indispensable for commercial activities by marching forward in time, started to become a competitive tool. The result has been reached that the brand is an important factor affecting consumer buying behaviors in a great deal of the researches. In this research, it is aimed to determine the ideas of college students about the brand by various descriptive measures. Questionnaire form composed by this goal was applied face to face to biased samples selected from Kilis 7 Aralık University. 786 current surveys representing approximately 10% of college students (99% confidence interval 4.35% margin of error) were subjected to statistical analyses. The result of analyses showed that students are agree with the various statements regarding the brand, and gender and the monthly expenditure amounts create significant differences in their brand perceptions. It is expected that the organizations/companies which have the target audience as college students can make use of the survey results and review their product positioning. It will be beneficial and provide different results for the future researchers on this issue to examine the brand perception includes various factors such as personality traits, lifestyle and consumption habits.
Benzerlerinin birbirinden ayrımının yapılması için doğan ve zamanla gelişerek ticari faaliyetlerin en önemli olmazlarından biri olan marka günümüzde rekabet aracı olmaya başlamıştır. Marka ile ilgili yapılan birçok çalışmada tüketicinin satın alma davranışını etkileyen önemli bir faktör olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin marka konusundaki düşünceleri çeşitli betimsel ölçülere göre belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla oluşturulan anket formu yanlı örnekleme ile seçilen Kilis 7 Aralık Üniversitesi öğrencilerine yüz yüze uygulanmıştır. Üniversite öğrencilerinin yaklaşık %10’unun temsil eden 786 (%99 güven aralığında %4,35 hata payında) geçerli anket istatistiksel analizlere tabi tutulmuştur. Analizler sonucunda marka ile ilgili olarak verilen çeşitli ifadelere öğrencilerin genel olarak katıldıkları, cinsiyetlerinin ve aylık harcama miktarlarının marka algılarında anlamlı farklılıklar oluşturduğu görülmüştür. Araştırma sonuçlarından Hedef kitlesi üniversite öğrencileri olan firmaların faydalanması ve ürün konumlamalarını gözden geçirmeleri beklenmektedir. Bu konuda çalışma yapacak araştırmacıların da kişilik şekli, yaşam tarzı ve tüketim alışkanlığı gibi çeşitli faktörleri de içerecek şekilde marka algısını incelemeleri farklı sonuçların elde edilmesini sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 13 Issue: 2 |