BibTex RIS Cite

FINANCIAL LITERACY BEHAVIOR AND ATTITUDE SCALE: DEVELOPMENT, RELIABILITY AND VALIDITY

Year 2015, Volume: 13 Issue: 1, 200 - 218, 01.04.2015
https://doi.org/10.11611/JMER408

Abstract

The aim of this study is to develop an instrument to assess the attitude and behavior of individuals towards finance. Sample group is composed of 407 university students for first application Exploratory factor analysis and item discrimination power were calculated to provide the validity of the inventory. In order to determine the reliability of the inventory; level of internal consistency and stability level were calculated. As a result of a series of factor analyses four factors emerged, consisting of 14 items. The variance explained by all factors was 49,24 %. It was indicated that the whole scale and the factors had a good variability with respect to the internal consistency and test-retest reliability. It it can be said that this scale is a valid and reliable instrument that can be used in assessing the attitude and behavior of individuals towards finance.

FİNANSAL OKURYAZARLIK TUTUM VE DAVRANIŞ ÖLÇEĞİ:GELİŞTİRME, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK

Year 2015, Volume: 13 Issue: 1, 200 - 218, 01.04.2015
https://doi.org/10.11611/JMER408

Abstract

Bu araştırmada, başta harcama ve tasarruf olmak üzere bireylerin finansal tutum ve davranışlarının belirlenmesinde kullanılabilecek bir ölçme aracı geliştirilmiştir. Ölçeğin ön deneme formu olarak hazırlanan 21 madde, 407 üniversite öğrencisine uygulanmış, elde edilen veriler üzerinden faktör analizi çalışması yapılmıştır. Faktör analizleri sonucunda 14 maddeden oluşan ve toplam değişkenliğin % 49,24’nü açıklayan dört faktör elde edilmiştir. Ölçeğin alt faktörlerde ve toplam puanda iç tutarlığa ve test-tekrar test güvenirliğine sahip olduğu belirlenmiştir. Geçerlik çalışması, söz konusu ölçeğin birbirinden farklılaşması beklenen grupları ayırt edebildiğini göstermektedir. Ölçeğin geçerli ve güvenilir veri toplama aracı olduğunu söylenebilir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Haşmet Sarıgül This is me

Publication Date April 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Sarıgül, H. (2015). FİNANSAL OKURYAZARLIK TUTUM VE DAVRANIŞ ÖLÇEĞİ:GELİŞTİRME, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 13(1), 200-218. https://doi.org/10.11611/JMER408
AMA Sarıgül H. FİNANSAL OKURYAZARLIK TUTUM VE DAVRANIŞ ÖLÇEĞİ:GELİŞTİRME, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. April 2015;13(1):200-218. doi:10.11611/JMER408
Chicago Sarıgül, Haşmet. “FİNANSAL OKURYAZARLIK TUTUM VE DAVRANIŞ ÖLÇEĞİ:GELİŞTİRME, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 13, no. 1 (April 2015): 200-218. https://doi.org/10.11611/JMER408.
EndNote Sarıgül H (April 1, 2015) FİNANSAL OKURYAZARLIK TUTUM VE DAVRANIŞ ÖLÇEĞİ:GELİŞTİRME, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 13 1 200–218.
IEEE H. Sarıgül, “FİNANSAL OKURYAZARLIK TUTUM VE DAVRANIŞ ÖLÇEĞİ:GELİŞTİRME, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol. 13, no. 1, pp. 200–218, 2015, doi: 10.11611/JMER408.
ISNAD Sarıgül, Haşmet. “FİNANSAL OKURYAZARLIK TUTUM VE DAVRANIŞ ÖLÇEĞİ:GELİŞTİRME, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK”. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 13/1 (April 2015), 200-218. https://doi.org/10.11611/JMER408.
JAMA Sarıgül H. FİNANSAL OKURYAZARLIK TUTUM VE DAVRANIŞ ÖLÇEĞİ:GELİŞTİRME, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2015;13:200–218.
MLA Sarıgül, Haşmet. “FİNANSAL OKURYAZARLIK TUTUM VE DAVRANIŞ ÖLÇEĞİ:GELİŞTİRME, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol. 13, no. 1, 2015, pp. 200-18, doi:10.11611/JMER408.
Vancouver Sarıgül H. FİNANSAL OKURYAZARLIK TUTUM VE DAVRANIŞ ÖLÇEĞİ:GELİŞTİRME, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2015;13(1):200-18.

Cited By










Z KUŞAĞININ FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYİNİN ÖLÇÜLMESİ: ADANA İLİ ÖRNEĞİ
Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
https://doi.org/10.46482/ebyuiibfdergi.841544