BibTex RIS Cite

A RESEARCH AIMED AT REVEALING THE CAUSES CONSIDERING THE DESCRIPTIVE FACTORS OF WHY PEOPLE LIVING IN ADIYAMAN AND GAZİANTEP PREFER THE FAST-FOOD RESTAURANTS

Year 2014, Volume: 12 Issue: 24, 158 - 181, 01.03.2014
https://doi.org/10.11611/JMER370

Abstract

In the 21th century, during which numerous changes have been experienced, there have also been some variations on nourishment habits and preferences. This survey aims to reveal that fast food enterprises are also widely preferred besides the traditional ones for meeting the nourishment requirement and that such enterprises are becoming popular. So as to find out the reasons why people prefer fast food enterprises, a five-branched likert scale questionnaire composed of 25 questions was conducted to/on 407 individuals, chosen through the convenience sampling method, among those living in central provinces of Adıyaman and Gaziantep. By means of Mann-Whitney U and Kruskal Wallis H tests, this survey also explores whether there is a significant correlation between the reasons for the choice of fast food enterprises and such independent variables as gender, age and education degree. This survey results in the fact that there are three factors that determine why people prefer fast food enterprises. It is seen that factor 1 is “neutral” while factors 2 and 3 are “agree”. It is also concluded that the variables of age and education degree, in some questions, have influence on the reasons for the preferences of fast food enterprises though not much significant.

ADIYAMAN ve GAZİANTEP’TE YAŞAYAN İNSANLARIN FAST-FOOD İŞLETMELERİNİ TERCİH NEDENLERİNİN FAKTÖRLER İTİBARİYLE ORTAYA KONMASINA YÖNELİK BİR UYGULAMA

Year 2014, Volume: 12 Issue: 24, 158 - 181, 01.03.2014
https://doi.org/10.11611/JMER370

Abstract

ÖZ Birçok değişikliğin yaşandığı 21. Yüzyıl, insanların beslenme alışkanlıkları ve tercihlerinde de bir takım değişimler oluşturmuştur. Beslenme ihtiyacının karşılanmasında geleneksel işletmelerin yanı sıra fast-food işletmelerin de yoğun bir şekilde tercih edilmesi ve bu işletmelerin çok hızlı bir şekilde yaygınlaşması bu araştırmanın ana problemini oluşturmuştur. Bundan hareketle insanların fast-food işletmeleri tercih nedenlerini oluşturan faktörlerin belirlenebilmesi için 25 sorudan oluşan 5’li Likert Tipi bir anket hazırlanmış ve bu anket Adıyaman ile Gaziantep illerinin merkez ilçelerinde yaşayan ve kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen 407 kişiye uygulanmıştır. Yine bu araştırma kapsamında insanların fast-food işletmelerini tercihleri ile cinsiyet, yaş ve eğitim düzeyi bağımsız değişkenleri arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığı da Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis H Testleri ile aranmıştır. Araştırma sonunda; insanların fast-food işletmeleri tercih nedenlerini oluşturan 3 faktör olduğu ve 1. Faktör ortalamasının “kararsızım”, 2. ve 3. Faktör ortalamalarının ise “katılıyorum” şeklinde gerçekleştiği ve insanların bu işletmeleri tercihlerinde yaş ile eğitim düzeyi değişkenlerinin bazı sorularda etkili olduğu ve bu etkinin büyüklüğünün ise küçük olduğu görülmüştür.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Atınç Olcay This is me

Yavuz Akçi This is me

Publication Date March 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 12 Issue: 24

Cite

APA Olcay, A., & Akçi, Y. (2014). ADIYAMAN ve GAZİANTEP’TE YAŞAYAN İNSANLARIN FAST-FOOD İŞLETMELERİNİ TERCİH NEDENLERİNİN FAKTÖRLER İTİBARİYLE ORTAYA KONMASINA YÖNELİK BİR UYGULAMA. Journal of Management and Economics Research, 12(24), 158-181. https://doi.org/10.11611/JMER370
AMA Olcay A, Akçi Y. ADIYAMAN ve GAZİANTEP’TE YAŞAYAN İNSANLARIN FAST-FOOD İŞLETMELERİNİ TERCİH NEDENLERİNİN FAKTÖRLER İTİBARİYLE ORTAYA KONMASINA YÖNELİK BİR UYGULAMA. Journal of Management and Economics Research. March 2014;12(24):158-181. doi:10.11611/JMER370
Chicago Olcay, Atınç, and Yavuz Akçi. “ADIYAMAN Ve GAZİANTEP’TE YAŞAYAN İNSANLARIN FAST-FOOD İŞLETMELERİNİ TERCİH NEDENLERİNİN FAKTÖRLER İTİBARİYLE ORTAYA KONMASINA YÖNELİK BİR UYGULAMA”. Journal of Management and Economics Research 12, no. 24 (March 2014): 158-81. https://doi.org/10.11611/JMER370.
EndNote Olcay A, Akçi Y (March 1, 2014) ADIYAMAN ve GAZİANTEP’TE YAŞAYAN İNSANLARIN FAST-FOOD İŞLETMELERİNİ TERCİH NEDENLERİNİN FAKTÖRLER İTİBARİYLE ORTAYA KONMASINA YÖNELİK BİR UYGULAMA. Journal of Management and Economics Research 12 24 158–181.
IEEE A. Olcay and Y. Akçi, “ADIYAMAN ve GAZİANTEP’TE YAŞAYAN İNSANLARIN FAST-FOOD İŞLETMELERİNİ TERCİH NEDENLERİNİN FAKTÖRLER İTİBARİYLE ORTAYA KONMASINA YÖNELİK BİR UYGULAMA”, Journal of Management and Economics Research, vol. 12, no. 24, pp. 158–181, 2014, doi: 10.11611/JMER370.
ISNAD Olcay, Atınç - Akçi, Yavuz. “ADIYAMAN Ve GAZİANTEP’TE YAŞAYAN İNSANLARIN FAST-FOOD İŞLETMELERİNİ TERCİH NEDENLERİNİN FAKTÖRLER İTİBARİYLE ORTAYA KONMASINA YÖNELİK BİR UYGULAMA”. Journal of Management and Economics Research 12/24 (March 2014), 158-181. https://doi.org/10.11611/JMER370.
JAMA Olcay A, Akçi Y. ADIYAMAN ve GAZİANTEP’TE YAŞAYAN İNSANLARIN FAST-FOOD İŞLETMELERİNİ TERCİH NEDENLERİNİN FAKTÖRLER İTİBARİYLE ORTAYA KONMASINA YÖNELİK BİR UYGULAMA. Journal of Management and Economics Research. 2014;12:158–181.
MLA Olcay, Atınç and Yavuz Akçi. “ADIYAMAN Ve GAZİANTEP’TE YAŞAYAN İNSANLARIN FAST-FOOD İŞLETMELERİNİ TERCİH NEDENLERİNİN FAKTÖRLER İTİBARİYLE ORTAYA KONMASINA YÖNELİK BİR UYGULAMA”. Journal of Management and Economics Research, vol. 12, no. 24, 2014, pp. 158-81, doi:10.11611/JMER370.
Vancouver Olcay A, Akçi Y. ADIYAMAN ve GAZİANTEP’TE YAŞAYAN İNSANLARIN FAST-FOOD İŞLETMELERİNİ TERCİH NEDENLERİNİN FAKTÖRLER İTİBARİYLE ORTAYA KONMASINA YÖNELİK BİR UYGULAMA. Journal of Management and Economics Research. 2014;12(24):158-81.