Countries attach importance to tourism education in order to promote tourism activities, thus, gaining pow-er in tourism markets. The most crucial indicator of this is starting up new schools offering tourism education. Re-cently, there have been some arguments on the contents in institutions operating in the field of tourism education and tourism sector. Discussions framed within the context of vocational and technical education remain aloof from constructing a mutual ground in such developing countries as Turkey. In this study, problems related to tourism education and levels of education were taken into account with respect to contents and methodology. This study aims to contribute to those who are into tourism education and in particular to those involved in tourism education planning.
Ülkeler, turizm faaliyetlerine etkinlik kazandırabilmek, bölgesel ve ulusal düzeyde turistik rekabet güçlerini arttırabilmek için turizm eğitimine önem vermektedir. Bunun en önemli göstergeleri ise, ülkelerin turizm eğitimi veren kurumlar açmasıdır. Gerek turizm sektöründe ve gerekse turizm eğitimi veren kurumlarda özellikle içerik ve yöntem konusuna ilişkin çeşitli tartışmalar olduğu gözlenmektedir. Mesleki ve teknik eğitim kapsamında ele alınması gereken bu tartışmalar, özellikle Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde ortak bir zemine oturtulamamıştır ve sık sık eleştirilmektedir. Bu çalışmada, Türkiye’de turizm eğitimine ilişkin sorunlar; eğitim basamakları, eğitimin içeriği ve yöntemi açısından değerlendirilmiştir. Çalışmada değerlendirilen konuların genelde turizm eğitimi ile ilgilenen kişilere, özelde ise turizm eğitimi planlayıcılarına katkı sağlaması hedeflenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 6 Issue: 9 |