Mahalli idareler kendilerine
atfedilen kamu hizmetlerini yerine getirebilmek için kamu gelirlerinden pay
almaktadırlar. Sözü edilen kamu gelirleri de hem kendi öz kaynaklarından
oluşmakta, hem de merkezi yönetimin sunduğu finansal katkılardan oluşmaktadır. Bu
kapsamda, büyükşehir belediyeleri ile ilgili ilk düzenleme 1984 tarihinde
yürürlüğe giren 3030 sayılı kanunda büyükşehir belediyelerinin aldıkları pay %3
oranında tespit edilmiş ve bu oranın %6’ ya yükseltilmesinde yetki Bakanlar
Kuruluna tanınmıştır. Bu doğrultuda,
85/9382 sayılı ve 1985 tarihli Bakanlar Kurulu kararına göre ilgili oran %5
olarak uygulanmaya başlanmıştır. Bu doğrultuda, makalenin birincil amacı,
mahalli idarelerin ve özelde büyükşehir belediyelerinin Cumhuriyetin
kurulmasında bu yana gelirlerinin dönüşümünün yürürlüğe giren Kanun, yayımlanan
Bakanlar Kurulu kararlan, bütçelerde yer alan düzenlemeler ve Anayasa Mahkemesi
kararlarında incelenmesinden oluşmaktadır.İkincil olarak, 6360 sayılı “On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi
ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması İle Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” ile büyükşehir
belediye sisteminin mali yapısındaki dönüşüm detaylı bir şekilde incelenmeye
çalışılmıştır. 6360 sayılı Kanun ile birlikte bir kez daha pay oranları
ve dağıtım esasları düzenlenmiştir. Son olarak, büyükşehir belediyelerinin 6360
sayılı Kanun sonrasında mali boyutundaki yeni düzenlemeler, TR32 illeri olan
Aydın, Denizli, Muğla İlleri kapsamında Genel Bütçe Vergi Gelirleri ve kişi
başına düşen gelir bağlamında analiz edilmiştir.
Local governments take allocations from the public income for the realization of the assigned public
services. The discussed public income is both composed of their own capital and the financial
contributions that are provided by the central government. In that scope, the first regulation
concerning the metropolitan municipalities’ allocated pie is determined as %3 percent at the Law No.
3030 that was put into force in 1984 and the Council of Ministers authorized at the augmentation of
that related pie to the %6 percent. In that regard, according to the 85/9382 numbered and 1985 dated
Council of Ministers’ decision that related pie started to be implemented as the percent of %5. In this
way, the first objective of the article is to analyze the transition of the income of the local governments
and in specific the metropolitan municipalities, from the beginning of the establishment of the Turkish
Republic at the published Law, Council of Ministers’ decisions, regulations at the budgets and lastly
at decisions of the Constitutional Court. Secondly, the transformation of income at the metropolitan
municipalities is tried to be analyzed in detail at the Law No. 6360 on ‘The Establishment of Fourteen
Metropolitan Municipalities and Twenty-Seven Districts and Amendments at Certain Law And Decree
Laws’. The allocated pies and the basis of allocation is re-regulated by the Law No 6360.
Finally,metropolitan municipalities new regulations’ after the enforcement of the Law No. 6360 is
analyzed within the framework of the TR32 cities of Aydın, Denizli, Muğla in terms of G.B.V.G.
andpercapitaincome.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 14 Issue: 4 |