Uluslar üstü ve hükümetler
arası nitelikleri bünyesinde taşıyan bir örgüt olan Avrupa Birliği’nin
yetkileri konusu, Avrupa bütünleşme sürecinde başlangıçtan beri tartışılmakla
birlikte, Maastricht Antlaşması ile gittikçe önem kazanmıştır. Nice
Antlaşması’na ekli “Avrupa Birliği’nin Geleceği Deklarasyonu” ile Birliğin
yetkileri tanımlanmaya çalışılmış, son düzenleme ise 2009 yılından beri
yürürlükte olan Lizbon Antlaşması ile yapılmıştır.
Avrupa Birliği’nde demokrasi
açığının giderilmesi sürecinde Birliğin yetkileriyle ilgili sorunların sürekli
gündeme geldiği görülmektedir. Birliğin dinamik yapısı, hem hukuksal hem de
yapısal olarak birçok değişim geçirmesine yol açmıştır. Birliğin sahip olduğu
yetkilerde yaşanan değişimler ve bu yetkilerin üye devletler nezdinde paylaşım
şekilleri, Birliğin hukuki yapısını etkileyen en önemli faktörler olarak
karşımıza çıkmaktadır. Lizbon Antlaşması ile Birliğin yetkileri liste halinde
sıralanmıştır. Böylece esnekliğin zorlaşabileceği, ancak kuralların önceden
belirlenmesinin şeffaflığı artıracağı öngörülmüştür. Bu doğrultuda, çalışmanın
amacı, Birliğin yetkilerini AB kurucu metinleri kapsamında değerlendirmek ve
Birliğin yetkilerinin gelişim sürecinin demokrasi açığını kapatması adına
kullanılan söylemlerin doğruluğunu analiz etmek olarak belirlenmiştir.
The competences problem of the European Union, which
is an organization that carries supranational and intergovernmental
qualifications, has become increasingly important with the Treaty of
Maastricht, with debate from the beginning on the European integration process.
With the ‘Nice Declaration on the Future of the European Union’ attached to the
Nice Treaty, the competences of the Union were tried to be defined and the last
arrangement was made with the Lisbon Treaty, which has been in force since
2009.
In the process of eliminating democratic
deficit in the European Union, problems with the Union's competences have been
constantly on the agenda of the Union. The dynamic structure of the Union has
led to many changes both legal and structural. The changes that exist in the
competences of the Union and the forms of division of these competences with
the member states are the most important factors affecting the legal structure
of the Union. With the Lisbon Treaty, the competences of the Union are listed.
Thus, it is envisaged that flexibility may be difficult, but pre-determination
of the rules will increase transparency. In this respect, the aim of the study
was to assess the Union's competences within the context of EU founding
treaties and to analyze the relevence of the discourse used to eliminate
democratic deficit of the Union's.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 16 Issue: 1 |