It is very difficult to estimate consumer behavior
due to different variables. There are also differences between the online
consumer and the traditional ones. While there are studies for the prediction
of purchasing behavior of online consumers, there is need for further studies
with larger data including different features. Large data is difficult to
obtain due to restrictions on private information and causes the analysis
systems run for a long time. So, in this study, it is aimed to create a
meaningful rule by estimating the purchasing behavior of online consumers with
fewer data. After selecting the Fisher Score feature in a current and open
database, training and test data were determined with K fold and a rule was
created with Decision Tree. As a result, it can be suggested that it is
possible to determine the purchasing behavior of online consumers with high
accuracy by using a single feature.
Online Purchasing Intention Artificial Intelligence Fisher Feature Score Selection Decision Tree K-Fold
Tüketici davranışlarını tahmin etmek çok fazla değişkene
bağlı olması nedeniyle oldukça zordur. Aynı zamanda çevrimiçi tüketiciyle
geleneksel tüketici arasında farklılıklar bulunmaktadır. Online tüketicilerin
satın alma davranışını tahmine yönelik bir süredir çalışmalar olmakla birlikte
çok sayıda özelliğe sahip büyük verilere ihtiyaç duyulmaktadır. Büyük
verilerin, kişisel bilgilere yönelik kısıtlamalar nedeniyle elde edilmesi zor
olmakta ve analiz sistemlerini uzun süre çalışmasına sebep olmaktadır. Bu
bağlamda, çalışmada online tüketicilerin satın alma davranışını daha az veriyle
tahmin ederek anlamlı bir kural oluşturmak amaçlanmıştır. Güncel ve açık bir
veri tabanında Fisher skor özellik seçme yapıldıktan sonra K fold ile eğitim ve
test verileri belirlenerek karar ağacı ile kural oluşturulmuştur. Sonuç olarak
tek bir özellik kullanılarak çevrimiçi tüketicinin satın alma davranışının
yüksek doğruluk oranıyla tespitinin mümkün olduğu görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 4 |