Research Article
BibTex RIS Cite

COMPETITIVENESS OF TURKISH WHITE GOODS INDUSTRY

Year 2019, Volume: 17 Issue: 4, 232 - 247, 30.12.2019
https://doi.org/10.11611/yead.618541

Abstract

The share of high value-added sectors based on information and technology in world trade is rapidly increasing. White goods sector, which has medium-high technology level, is one of the leading sectors representing our country on an international scale. The aim of this study is to determine the competitiveness and sustainability of Turkish White Goods Industry between 2008-2017. In line with this purpose, firstly, the general structure of the world white goods industry and the Turkish white goods industry were reviewed and the competitiveness and the Revealed Comparative Advantages Index was explained. Lastly, the competitiveness analysis of the Turkish white goods industry was analyzed according to the Balassa Revealed Comparative Advantages Index. According to the results of the calculations, the index value of the total white goods sector and product groups was greater than 1. Therefore, Turkish white goods industry has competitive power.  While Industry 4.0 is leading the sectors today, in order to be more effective in the world market, companies need to concentrate on advanced technology products that require high value added, intensive knowledge and R & D investments and adapt to the Industry 4.0 transformation and maintain the competitiveness

References

  • Akiş, E. (2008) “Küreselleşme Sürecinde Türkiye’nin Uluslararası Rekabet Gücü: Türk Beyaz Eşya Sanayii İçin Bir Uygulama”, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aktan, C. ve Vural, İ.Y. (2004) “Rekabet Gücü ve Rekabet Stratejileri”, TİSK Yayınları No: 254, Ankara.
  • Avcıoğlu, C., Özata, F., Nirun, H. ve Soyuer Gürlü, Ö. (2018). Beyaz Eşya Sektörü, Türkiye Sınai Kalkınma Bankası, İstanbul. (http://www.tskb.com.tr/i/assets/document/pdf/beyaz-esya-sektorel-gorunum-subat-2018.pdf, 15.07.2019 )
  • Balassa, B. (1965) “Trade Liberalisationand Revealed Comparative Advantage”, The Manchester School of Economic and Social Studies, 33: 105-107.
  • Baltacı, A., Burgazoğlu, H. ve Kılıç, S., (2012), “Türkiye’nin Rekabetçi Sektörleri ve Trakya Bölgesi’nin Payı” Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2):19.
  • Demir, İ. (2001) “Türkiye Beyaz Eşya Sanayinin Rekabet Gücü ve Geleceği”, DPT, Yayınları No: 2571, Ankara.
  • Düzgün, R., (2007) Türkiye’nin Uluslararası Rekabet Gücü, Çok Değişkenli İstatistiksel Bir Analiz, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 23/2, Kayseri, pp.421-440.
  • Fertö I. and Hubbard L. J. (2002) “Revealed Comparative Advantage and Competitiveness in Hungarian Agri-Food Sectors Technology Foresight in Hungary ”, KTK/IE Discussion Papers 2002/8 Institute of Economics Hungarian Academy of Sciences.
  • İZTO (2001) “Teknoloji ve Pazarlama Yapıları Değişirken Beyaz Eşya”, İzmir.
  • Öz, Ö. ve Pamuksuz, M.K. (2003). “Understanding Competittiveness: The Case of The Turkish White Goods Industry”, European Applied Business Research Conference, Venice, Italy.
  • Öztaşkın, R. (2007), : “Beyaz Eşya Sanayii Raporu”, DPT Yayınları No: 2756 - ÖİK: 700), Ankara.
  • Öztürk, A. B. (2016). Beyaz Eşya Sektörü, Türkiye İş Bankası, İstanbul.
  • Sarıdoğan, E., (2010). “Mikroekonomi ve Makroekonomi Düzeyinde Küresel Rekabet Gücünü Etkileyen Faktörler ve Startejiler”, İstanbul, İTO Yayın No: 2010-51.
  • Utkulu, U. ve Seymen D. (2004) “Revealed Comparative Advantage and Competitiveness: Evidence for Turkey vis-à-vis the EU/15”, European Trade Study Group 6th Annual Conference, ETSG 2004, Nottingham.
  • Yalçınkaya, M. H., Çılbant, C., Erataş Sönmez, F. ve Hartoğlu, D. (2014), “Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler Endeksinde Rekabet Gücünün Analizi: Türk-Çin Dış Ticareti Üzerine Bir Uygulama”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 24: 41-57.
  • Yue, C. and Ping H., (2002) “Does Comparative Advantage Explain Export Patterns in China?”, China Economic Review, 13: 276-296.
  • https://comtrade.un.org/pb/data/, (10.07.2019).
  • https://www.scribd.com/document/168101608/2006-Household-Appliance-Industry, 10.07.2019.
  • http://www.turkbesd.org/uyeler.php, (15.07.2019)
  • http://www.turkbesd.org/bilgiler.php, 15.07.2019)

TÜRK BEYAZ EŞYA SANAYİİ’NİN REKABET GÜCÜ

Year 2019, Volume: 17 Issue: 4, 232 - 247, 30.12.2019
https://doi.org/10.11611/yead.618541

Abstract

Bilgi ve teknolojiye dayalı yüksek katma
değerli sektörlerin dünya ticaretinden aldığı pay hızla artmaktadır. Orta üst
teknoloji düzeyine sahip Beyaz eşya sektörü ülkemizi uluslararası ölçekte
temsil eden önde gelen sektörlerden biridir. Çalışmada, 2008 – 2017 yılları
arasında Türk Beyaz Eşya Sanayii’nin rekabet gücünün ve sürdürebilirliğinin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda ilk olarak Dünya beyaz eşya
sanayiinin genel yapısı ve Türk beyaz eşya sanayii incelenerek, rekabet gücü ve
Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler Endeksi açıklanmıştır. Son olarak da Türk
beyaz eşya sanayiinin rekabet gücü analizi, Balassa’nın “Açıklanmış
Karşılaştırmalı Üstünlükler Endeksi”ne göre yapılmıştır. Yapılan hesaplamaların
sonucuna göre toplam beyaz eşya sektörü ve ürün gruplarının endeks değeri 1’den
büyük çıkmıştır ve dolayısıyla Türk beyaz eşya sanayii rekabet gücüne sahiptir.
Sektörlere Sanayi 4.0’ın yön verdiği günümüzde, dünya piyasasında daha etkin
yer almak için firmaların sektörün rekabet gücünü devam ettirirken, katma
değeri daha yüksek, yoğun bilgi ve Ar-Ge yatırımı gerektiren, ileri teknolojili
ürünlere ağırlık vermeleri ve Sanayi 4.0 dönüşümüne uyum sağlamaları
gerekmektedir.

References

  • Akiş, E. (2008) “Küreselleşme Sürecinde Türkiye’nin Uluslararası Rekabet Gücü: Türk Beyaz Eşya Sanayii İçin Bir Uygulama”, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aktan, C. ve Vural, İ.Y. (2004) “Rekabet Gücü ve Rekabet Stratejileri”, TİSK Yayınları No: 254, Ankara.
  • Avcıoğlu, C., Özata, F., Nirun, H. ve Soyuer Gürlü, Ö. (2018). Beyaz Eşya Sektörü, Türkiye Sınai Kalkınma Bankası, İstanbul. (http://www.tskb.com.tr/i/assets/document/pdf/beyaz-esya-sektorel-gorunum-subat-2018.pdf, 15.07.2019 )
  • Balassa, B. (1965) “Trade Liberalisationand Revealed Comparative Advantage”, The Manchester School of Economic and Social Studies, 33: 105-107.
  • Baltacı, A., Burgazoğlu, H. ve Kılıç, S., (2012), “Türkiye’nin Rekabetçi Sektörleri ve Trakya Bölgesi’nin Payı” Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2):19.
  • Demir, İ. (2001) “Türkiye Beyaz Eşya Sanayinin Rekabet Gücü ve Geleceği”, DPT, Yayınları No: 2571, Ankara.
  • Düzgün, R., (2007) Türkiye’nin Uluslararası Rekabet Gücü, Çok Değişkenli İstatistiksel Bir Analiz, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 23/2, Kayseri, pp.421-440.
  • Fertö I. and Hubbard L. J. (2002) “Revealed Comparative Advantage and Competitiveness in Hungarian Agri-Food Sectors Technology Foresight in Hungary ”, KTK/IE Discussion Papers 2002/8 Institute of Economics Hungarian Academy of Sciences.
  • İZTO (2001) “Teknoloji ve Pazarlama Yapıları Değişirken Beyaz Eşya”, İzmir.
  • Öz, Ö. ve Pamuksuz, M.K. (2003). “Understanding Competittiveness: The Case of The Turkish White Goods Industry”, European Applied Business Research Conference, Venice, Italy.
  • Öztaşkın, R. (2007), : “Beyaz Eşya Sanayii Raporu”, DPT Yayınları No: 2756 - ÖİK: 700), Ankara.
  • Öztürk, A. B. (2016). Beyaz Eşya Sektörü, Türkiye İş Bankası, İstanbul.
  • Sarıdoğan, E., (2010). “Mikroekonomi ve Makroekonomi Düzeyinde Küresel Rekabet Gücünü Etkileyen Faktörler ve Startejiler”, İstanbul, İTO Yayın No: 2010-51.
  • Utkulu, U. ve Seymen D. (2004) “Revealed Comparative Advantage and Competitiveness: Evidence for Turkey vis-à-vis the EU/15”, European Trade Study Group 6th Annual Conference, ETSG 2004, Nottingham.
  • Yalçınkaya, M. H., Çılbant, C., Erataş Sönmez, F. ve Hartoğlu, D. (2014), “Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler Endeksinde Rekabet Gücünün Analizi: Türk-Çin Dış Ticareti Üzerine Bir Uygulama”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 24: 41-57.
  • Yue, C. and Ping H., (2002) “Does Comparative Advantage Explain Export Patterns in China?”, China Economic Review, 13: 276-296.
  • https://comtrade.un.org/pb/data/, (10.07.2019).
  • https://www.scribd.com/document/168101608/2006-Household-Appliance-Industry, 10.07.2019.
  • http://www.turkbesd.org/uyeler.php, (15.07.2019)
  • http://www.turkbesd.org/bilgiler.php, 15.07.2019)
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Articles
Authors

Elife Akiş 0000-0002-5443-4045

Publication Date December 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 17 Issue: 4

Cite

APA Akiş, E. (2019). TÜRK BEYAZ EŞYA SANAYİİ’NİN REKABET GÜCÜ. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 17(4), 232-247. https://doi.org/10.11611/yead.618541
AMA Akiş E. TÜRK BEYAZ EŞYA SANAYİİ’NİN REKABET GÜCÜ. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. December 2019;17(4):232-247. doi:10.11611/yead.618541
Chicago Akiş, Elife. “TÜRK BEYAZ EŞYA SANAYİİ’NİN REKABET GÜCÜ”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 17, no. 4 (December 2019): 232-47. https://doi.org/10.11611/yead.618541.
EndNote Akiş E (December 1, 2019) TÜRK BEYAZ EŞYA SANAYİİ’NİN REKABET GÜCÜ. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 17 4 232–247.
IEEE E. Akiş, “TÜRK BEYAZ EŞYA SANAYİİ’NİN REKABET GÜCÜ”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol. 17, no. 4, pp. 232–247, 2019, doi: 10.11611/yead.618541.
ISNAD Akiş, Elife. “TÜRK BEYAZ EŞYA SANAYİİ’NİN REKABET GÜCÜ”. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 17/4 (December 2019), 232-247. https://doi.org/10.11611/yead.618541.
JAMA Akiş E. TÜRK BEYAZ EŞYA SANAYİİ’NİN REKABET GÜCÜ. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2019;17:232–247.
MLA Akiş, Elife. “TÜRK BEYAZ EŞYA SANAYİİ’NİN REKABET GÜCÜ”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol. 17, no. 4, 2019, pp. 232-47, doi:10.11611/yead.618541.
Vancouver Akiş E. TÜRK BEYAZ EŞYA SANAYİİ’NİN REKABET GÜCÜ. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2019;17(4):232-47.