The share of high value-added sectors based on information and technology in world trade is rapidly increasing. White goods sector, which has medium-high technology level, is one of the leading sectors representing our country on an international scale. The aim of this study is to determine the competitiveness and sustainability of Turkish White Goods Industry between 2008-2017. In line with this purpose, firstly, the general structure of the world white goods industry and the Turkish white goods industry were reviewed and the competitiveness and the Revealed Comparative Advantages Index was explained. Lastly, the competitiveness analysis of the Turkish white goods industry was analyzed according to the Balassa Revealed Comparative Advantages Index. According to the results of the calculations, the index value of the total white goods sector and product groups was greater than 1. Therefore, Turkish white goods industry has competitive power. While Industry 4.0 is leading the sectors today, in order to be more effective in the world market, companies need to concentrate on advanced technology products that require high value added, intensive knowledge and R & D investments and adapt to the Industry 4.0 transformation and maintain the competitiveness
Bilgi ve teknolojiye dayalı yüksek katma
değerli sektörlerin dünya ticaretinden aldığı pay hızla artmaktadır. Orta üst
teknoloji düzeyine sahip Beyaz eşya sektörü ülkemizi uluslararası ölçekte
temsil eden önde gelen sektörlerden biridir. Çalışmada, 2008 – 2017 yılları
arasında Türk Beyaz Eşya Sanayii’nin rekabet gücünün ve sürdürebilirliğinin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda ilk olarak Dünya beyaz eşya
sanayiinin genel yapısı ve Türk beyaz eşya sanayii incelenerek, rekabet gücü ve
Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler Endeksi açıklanmıştır. Son olarak da Türk
beyaz eşya sanayiinin rekabet gücü analizi, Balassa’nın “Açıklanmış
Karşılaştırmalı Üstünlükler Endeksi”ne göre yapılmıştır. Yapılan hesaplamaların
sonucuna göre toplam beyaz eşya sektörü ve ürün gruplarının endeks değeri 1’den
büyük çıkmıştır ve dolayısıyla Türk beyaz eşya sanayii rekabet gücüne sahiptir.
Sektörlere Sanayi 4.0’ın yön verdiği günümüzde, dünya piyasasında daha etkin
yer almak için firmaların sektörün rekabet gücünü devam ettirirken, katma
değeri daha yüksek, yoğun bilgi ve Ar-Ge yatırımı gerektiren, ileri teknolojili
ürünlere ağırlık vermeleri ve Sanayi 4.0 dönüşümüne uyum sağlamaları
gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 4 |