In the current social movements a collective identity is produced and actively used in order to achieve the goals of the movements. Especially in paralel with the developments in communication technologies, the social media plays a crucial role with its properties like spreading the information swiftly, low costs, availibilty of anonimity, easy membership and providing public sphere for the virtual communities. However, it is stated that the resource mobilization theory which is used to interpret the social movements does not give importance to collective identity in an adaquate way. Nevertheless, the collective identity is prominent also for this theory. In order to support this argument and show the effevtive role of social media in collective identity, ‘No Terorism Yes Brothership’ movement has been examined under the light of resource mobilization theory. Moreover, it has been observed that the collective identity of the movement was produced through social media. In the research; the data reached from the announcements on the official internet site of the movement and the sharings of he members in the social media accounts has been evaluated qualitatively by using discource analysis.
Günümüzde meydana gelen toplumsal hareketlerde kolektif bir kimliğin oluşturulduğu ve bu kimliğin hareketin amaçlarına ulaşılması için aktif olarak kullanıldığı görülmektedir. Özellikle iletişim teknolojilerindeki gelişim ile birlikte; enformasyonun hızlı yayılması, maliyetlerin düşük olması, anonimlik imkânı sunması, kolay üye olunabilirlik ve sanal cemaatler için kamusal alanlar yaratması özellikleri ile sosyal medya kolektif kimliğin oluşturulmasında etkin rol oynamaktadır. Ancak toplumsal hareketlerin yorumlanmasında başvurulan kaynak mobilizasyonu kuramınca kolektif kimlik kavramına gereken önemin verilmediği ifade edilmektedir. Fakat kolektif kimliğin bu kuram penceresinden bakıldığında da önemli olduğunu ve sosyal medyanın bu hususta etkin kullanıldığını ortaya koymak amacıyla Teröre Hayır Kardeşliğe Evet hareketi kaynak mobilizasyonu kuramı ile incelenmiş ve hareket esnasında kolektif kimliğin sosyal medya vasıtasıyla oluşturulduğu tespit edilmiştir. Yapılan incelemede, hareketin resmi internet adresindeki duyurular ve sosyal medya hesaplarındaki paylaşımlar üzerinden elde edilen veriler söylem analizi ile niteliksel olarak değerlendirilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.