Today’s largest communication platform is social media. Individuals on Facebook, Instagram, Twitter, Youtube and many other platforms are quite active. Therefore, in order to comprehend the communication elements of today, these platforms in social media should be dealt with and analyzed in the light of Goffman’s analysis.Goffman, with his research titled Dramaturgical Analysis, has focused on how people manifest themselves in daily life.Goffman made use of the art of theater in introducing individuals.In this study, one of the social media channels Youtube is discussed. People who have a Youtube channel are splitted up two as “other content sharing” and “conservative content controlling”. After that, 10 channels were chosen among the most followed by Youtubers with different contents from these two categories and the most frequently received channels in the trends. As a result of the dramaturgical analysis, it is aimed to determine whether there are any differences between the two categories according to Goffman’s definitions in the presentation of self and body.
Communication New Media Social Media New Communication Technologies Communication Faculty Usage Habits Internet Publishing
Çalışma kapsamında, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi öğrencilerinin sosyal medya araçlarını hangi amaçlarla kullandıkları, 4 senelik eğitimlerinin kullanım pratiklerine nasıl ve ne derece etki ettiği ile ilgili sorular sorularak, sosyalleşme tercih ve tutumlarında meydana gelen değişikliklerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Keşfedici ve betimleyici bir çalışma olan bu araştırma Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde okuyan birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerini kapsamaktadır. Çalışmada öncelikle literatür taraması yapılmış ve sosyal medya kullanımları ile ilgili görüşlerini ölçebilmek amacıyla 120 öğrenciye yüz yüze anket uygulanmıştır. Anket çalışmasından elde edilen veriler ışığında, öğrencilerin büyük çoğunluğunun medyayı daha bilinçli kullandıkları, sosyal medya uygulamalarını hem haber almak hem de eğlence amacıyla tercih ettikleri ve bu platformun gündelik hayattaki tutum ve davranışları üzerinde belirgin değişiklikler meydana getirdiği görülmüştür. Öğrenciler bunun yanı sıra sosyal medyayı siyasi ve ideolojik düşüncelerini belirtmek için de kullanmaktadırlar. Ayrıca çalışmada İnternet kullanım sıklığı ile sosyal ağ kullanımı arasında anlamlı bir ilişki olduğu ve gençlerin, sosyal medyayı geleneksel medyadan daha çok takip ettikleri ortaya konulmuştur.
İletişim Yeni Medya Sosyal Medya Yeni İletişim Teknolojileri İletişim Fakültesi Kullanım Alışkanlıkları İnternet Yayıncılığı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.