Research Article
BibTex RIS Cite

Otizmli Çocukların Televizyon İzleme Davranışlarının Yeni Medya Kullanımlarına Etkisi

Year 2019, Issue: 6, 64 - 75, 27.12.2019

Abstract

Otizm hakkında birçok bilimsel araştırma bulunmaktadır. Otizm Spektrum Bozukluğu’nun tanısının genellikle çocukluk yaşlarında konması nedeniyle çocukluk dönemi daha fazla önem kazanmaktadır. Yapılan araştırmalarda otizmli çocukların televizyona ve tablet, akıllı telefon gibi modern öğeler başta olmak üzere yeni medyaya ilgi duydukları veya sonradan ilgilenmeye başladıkları tespit edilmiştir. Televizyon kurulumu, kullanımı ve bulunması en kolay kitle iletişim aracıdır. Kitleler üzerinde etkisi çok fazladır. Bu çalışmada televizyonda yayınlanan içeriklerin otizmli çocukların yeni medya kullanımlarına etkisi araştırılmıştır. Genel tarama itibariyle böyle bir etkinin olumlu bir biçimde var olduğu tespit edilmiştir. Varılan sonuca göre öneriler dile getirilmiştir.

References

  • Amerikan Psikiyatri Birliği. (2014). Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal Elkitabı, Beşinci Baskı (DSM-V), (Çev. E. Köroğlu). Tanı Ölçütleri El Kitabı. Washington DC: Amerikan Psikiyatri Birliği, 25-27
  • Austin, V., Sciarra, D. (2015). Çocuk ve Ergenlerde Davranış Bozuklukları (Çev. M. Özekes). Ankara: Nobel Kitabevi. (Eserin orijinali 2010 yılında yayımlandı), 268-270.
  • Aziz, A. (2006). Televizyon ve Radyo Yayıncılığı (Giriş). (5. Baskı). Ankara: Turhan Kitabevi, 26-29, 69-74.
  • Çelik, A. (2019). Otizmli Çocukların Televizyon İzleme Alışkanlıkları ve Bir Model Önerisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Çolak, A. (2019). “Özel Eğitim Alanı, Kaynaştırma, Bütünleştirme/Kapsayıcı Eğitim, Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP)”., Y. Ergenekon (Editör). Kaynaştırmada Başarı İçin Birlikte Yürüyelim: Yardımcı Destek Personel Eğitimi El Kitabı. (1. Baskı). Ankara. Ayrıntı Basımevi, 30.
  • Darıca, N., Abidoğlu, Ü., Gümüşcü, Ş. (2011). Otizm ve Otistik Çocuklar. (5. Baskı). Ankara: Özgür Yayınları, 17.
  • Gerbner, G. (2014). Medyaya Karşı. (1. Baskı). (Çev. G. Ayas, V. Batmaz, İ. Kovacı). İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 281.
  • Gökmen, U. (2010). Otizm Tanısı Almış Bir Çocuğun Müziğe ve Müzik Çalışmalarına Verdiği Tepkilerin Betimlenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Güneş, A. (2005). Otizm ve Otistik Çocukların Eğitimi. (1. Baskı). İzmir: İlya Yayınevi, 20.
  • İçel, K. ve Ünver, Y. (2012). Kitle İletişim Hukuku (9. Baskı). İstanbul: Beta Yayınevi, 429.
  • McCandless, J. (2007). Otizmi Şimdi Yen: Açlık Çeken Beyinler. (Çev. Y. Şallı). İstanbul: Prestij Yayınları. (Eserin orijinali 2007 yılında yayımlandı). 22, 23.
  • McDonald, D. (1990). Media orientation and television news viewing. Journalism & Mass Communiation Quarterly, 67(1), 17.
  • Mutlu, E. (2008). Televizyonu Anlamak. (1. Baskı). Ankara: Ayraç Kitabevi, 21.
  • Önal, O. (2010). Otistik Çocuklarda Müzik Eğitimi, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Quinn, C. (2016). 100 Soruda Otizm: Aileler ve Uzmanlar İçin El Kitabı. (Çev. Editörü Ümit Şahbaz). Ankara: Anı Yayıncılık, 6.
  • Sur Rehberlik ve Araştırma Merkezi. (2017). Tüm Yönleriyle Engelli Hakları. Diyarbakır: Dicle Üniversitesi Basımevi, 16, 37.
  • Tekinalp, Ş. (2003). Camera Obscura’dan Synopticon’a: Radyo ve Televizyon. (1. Baskı). İstanbul: Önsöz Yayıncılık, 131-141.
  • Tutar, H., Yılmaz, K. (2003). Genel İletişim (3. Baskı). Ankara: Nobel Basımevi, 165.
  • Williams, R. (2003). Televizyon, teknoloji ve kültürel biçim. (Çev. A. Türkbağ). Ankara: Dost Kitabevi. (Eserin orijinali 1990 yılında yayımlandı). 109. İnternet Kaynakları
  • Brereton, A. Television and Autism. To Watch or Not To Watch? (2008). http://www.med.monash.edu.au/assets/docs/scs/psychiatry/autism-television.pdf Erişim tarihi: 02.04.2019
  • Fatih Projesi http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html Erişim tarihi: 20.04.2019
  • Fatih Projesi İçin İmzalar Atıldı. (2010). https://www.ntv.com.tr/egitim/fatih-projesi-icin-imzalar-atildi,xPB6zdGjcUWUXL2_j7AjBQ?_ref=infinite Erişim tarihi: 21.04.2019
  • http://www.ensonhaber.com/dahi-bellek-stephen-wiltshire-istanbulu-cizdi-2014-09- 28.html Erişim tarihi: 07.04.2018
  • https://www.rehabilitasyon.com/makale/Zeki_Otistikler_Sava-2_D34rDm_62 Erişim tarihi: 07.04.2018
  • Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği (2012). https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_08/27113614_ozelegitim21temmuz2012.doc Erişim Tarihi 20.04.2019
  • Rehberlik Araştırma Merkezi (RAM), (2016). https://okul.com.tr/aileler-icin/makaleleri/rehberlik-arastirma-merkezi-ram-117 Erişim tarihi: 19.04.2019
  • WHO. (2016). International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems 10th Revision (ICD-10)-WHO Version for ; http://apps.who.int/classifications/icd10/browse/2016/en#/F84.0 Erişim tarihi: 16.04.2019
Year 2019, Issue: 6, 64 - 75, 27.12.2019

Abstract

References

  • Amerikan Psikiyatri Birliği. (2014). Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal Elkitabı, Beşinci Baskı (DSM-V), (Çev. E. Köroğlu). Tanı Ölçütleri El Kitabı. Washington DC: Amerikan Psikiyatri Birliği, 25-27
  • Austin, V., Sciarra, D. (2015). Çocuk ve Ergenlerde Davranış Bozuklukları (Çev. M. Özekes). Ankara: Nobel Kitabevi. (Eserin orijinali 2010 yılında yayımlandı), 268-270.
  • Aziz, A. (2006). Televizyon ve Radyo Yayıncılığı (Giriş). (5. Baskı). Ankara: Turhan Kitabevi, 26-29, 69-74.
  • Çelik, A. (2019). Otizmli Çocukların Televizyon İzleme Alışkanlıkları ve Bir Model Önerisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Çolak, A. (2019). “Özel Eğitim Alanı, Kaynaştırma, Bütünleştirme/Kapsayıcı Eğitim, Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP)”., Y. Ergenekon (Editör). Kaynaştırmada Başarı İçin Birlikte Yürüyelim: Yardımcı Destek Personel Eğitimi El Kitabı. (1. Baskı). Ankara. Ayrıntı Basımevi, 30.
  • Darıca, N., Abidoğlu, Ü., Gümüşcü, Ş. (2011). Otizm ve Otistik Çocuklar. (5. Baskı). Ankara: Özgür Yayınları, 17.
  • Gerbner, G. (2014). Medyaya Karşı. (1. Baskı). (Çev. G. Ayas, V. Batmaz, İ. Kovacı). İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 281.
  • Gökmen, U. (2010). Otizm Tanısı Almış Bir Çocuğun Müziğe ve Müzik Çalışmalarına Verdiği Tepkilerin Betimlenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Güneş, A. (2005). Otizm ve Otistik Çocukların Eğitimi. (1. Baskı). İzmir: İlya Yayınevi, 20.
  • İçel, K. ve Ünver, Y. (2012). Kitle İletişim Hukuku (9. Baskı). İstanbul: Beta Yayınevi, 429.
  • McCandless, J. (2007). Otizmi Şimdi Yen: Açlık Çeken Beyinler. (Çev. Y. Şallı). İstanbul: Prestij Yayınları. (Eserin orijinali 2007 yılında yayımlandı). 22, 23.
  • McDonald, D. (1990). Media orientation and television news viewing. Journalism & Mass Communiation Quarterly, 67(1), 17.
  • Mutlu, E. (2008). Televizyonu Anlamak. (1. Baskı). Ankara: Ayraç Kitabevi, 21.
  • Önal, O. (2010). Otistik Çocuklarda Müzik Eğitimi, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Quinn, C. (2016). 100 Soruda Otizm: Aileler ve Uzmanlar İçin El Kitabı. (Çev. Editörü Ümit Şahbaz). Ankara: Anı Yayıncılık, 6.
  • Sur Rehberlik ve Araştırma Merkezi. (2017). Tüm Yönleriyle Engelli Hakları. Diyarbakır: Dicle Üniversitesi Basımevi, 16, 37.
  • Tekinalp, Ş. (2003). Camera Obscura’dan Synopticon’a: Radyo ve Televizyon. (1. Baskı). İstanbul: Önsöz Yayıncılık, 131-141.
  • Tutar, H., Yılmaz, K. (2003). Genel İletişim (3. Baskı). Ankara: Nobel Basımevi, 165.
  • Williams, R. (2003). Televizyon, teknoloji ve kültürel biçim. (Çev. A. Türkbağ). Ankara: Dost Kitabevi. (Eserin orijinali 1990 yılında yayımlandı). 109. İnternet Kaynakları
  • Brereton, A. Television and Autism. To Watch or Not To Watch? (2008). http://www.med.monash.edu.au/assets/docs/scs/psychiatry/autism-television.pdf Erişim tarihi: 02.04.2019
  • Fatih Projesi http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html Erişim tarihi: 20.04.2019
  • Fatih Projesi İçin İmzalar Atıldı. (2010). https://www.ntv.com.tr/egitim/fatih-projesi-icin-imzalar-atildi,xPB6zdGjcUWUXL2_j7AjBQ?_ref=infinite Erişim tarihi: 21.04.2019
  • http://www.ensonhaber.com/dahi-bellek-stephen-wiltshire-istanbulu-cizdi-2014-09- 28.html Erişim tarihi: 07.04.2018
  • https://www.rehabilitasyon.com/makale/Zeki_Otistikler_Sava-2_D34rDm_62 Erişim tarihi: 07.04.2018
  • Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği (2012). https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_08/27113614_ozelegitim21temmuz2012.doc Erişim Tarihi 20.04.2019
  • Rehberlik Araştırma Merkezi (RAM), (2016). https://okul.com.tr/aileler-icin/makaleleri/rehberlik-arastirma-merkezi-ram-117 Erişim tarihi: 19.04.2019
  • WHO. (2016). International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems 10th Revision (ICD-10)-WHO Version for ; http://apps.who.int/classifications/icd10/browse/2016/en#/F84.0 Erişim tarihi: 16.04.2019
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Alperen Çelik 0000-0002-5458-9047

Publication Date December 27, 2019
Submission Date May 6, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 6

Cite

APA Çelik, A. (2019). Otizmli Çocukların Televizyon İzleme Davranışlarının Yeni Medya Kullanımlarına Etkisi. Yeni Medya, 2019(6), 64-75.

88x31.png
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.