With the development of technology, there has been a variety of transformations in social areas in every period. This transformation has been accelerated with new media tools in the 2000s and the term “digital culture” was born. Digital culture has changed the journalism field, which is one of the fields Pierre Bourdieu identifies, in every point from newsmaking processes to ways of consuming it. Along with it, the place of the journalist has been evolved in the field. Bourdieu thinks that to understand why the actors in the field do certain things, it is important to point out
the factors that make them do so. Bourdieu indicates that these factors also determine the position of the journalist. In this regard, drawing from Bourdieu’s sociological concepts, interviews were conducted with individuals involved in journalism practice with different titles, working in five alternative media organizations that started their broadcasting life in the digital environment. The ways how newsmaking processes and individuals’ identities have been transformed through digitalization will be discussed regarding their new titles and new job descriptions so the article will
discuss journalists’ position in the field and their new identities in the digital culture.
Teknolojinin gelişimiyle birlikte her dönem toplumsal alanlarda çeşitli şekillerde dönüşüm yaşanmıştır. Bu dönüşüm, 2000’li yıllarda yeni medya araçları ile ivme kazanmış, toplumsal yaşam dijital ortama taşınmış, “dijital kültür” kavramı doğmuştur. Dijital kültür, özellikle Pierre Bourdieu’nun üç alandan biri olarak tanımladığı gazetecilik alanını, haberin üretiminden tüketimine kadar hemen her uğrakta değiştirmiş ve gazetecilerin alandaki konumları da bu bağlamda evrilmiştir. Bourdieu, alanda yer alan faillerin, belirli eylemleri neden gerçekleştirdiklerini anlamak için öncelikle onları bu eylemlere yönelten etkenlerin ortaya konması gerektiği görüşündedir. Bourdieu ayrıca, bu etkenlerin faillerin konumunu da belirlediğini ortaya koyar. Bu bağlamda çalışmada, Bourdieu’nun sosyolojik kavramları temelinde yayın hayatlarına dijital ortamda başlayan beş alternatif medya kuruluşunda çalışan, çeşitli unvanlara sahip, habercilik pratiğini gerçekleştirenler ile görüşmeler yapılmıştır. Bu bağlamda dijitalleşme ile kimliklerinin, haberin üretimi sürecinde hangi eylemlerle, nasıl dönüştüğü, yeni unvanları ve yeni iş tanımları çerçevesinde ele alınacak, böylece dijital kültürde gazetecilerin alandaki konumları ve yeni kimlikleri tartışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Submission Date | September 11, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 9 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.