Bu yazıda 2020 yılı yapımı Sosyal İkilem belgeselinin içeriği üzerine kısa bir tartışma yürütülecektir. Docudrama niteliğindeki belgesel, sosyal medya şirketleri eski çalışanları ile yapılan röportajlar ve buradaki konulara bağlı geliştirilen kurgu bir hikâyeden meydana gelmektedir. Belgeselde, insanların sosyal medya ağlarına nasıl manipüle edilerek bağımlı kılındığı, çeşitli psikolojik yöntemler kullanılarak bu süreçlerin nasıl geliştirildiği, algoritmalar aracılığıyla ekranda kalma süresinin nasıl uzatıldığı, bilgi kirliliği oluşturma ve yanlış bilgi yaymanın şirketlerin para kazanmasına yardımcı olması gibi birçok konu anlatılmaktadır. Fakat bütün bu etkileme süreçleri, tarihin belirli bir anında birden ortaya çıkmış ve farklı bir örneği yokmuş gibi ele alınmakta, tarihsel ve ekonomik bağlam pek çok açıdan göz ardı edilmektedir. Bu durumda sosyal medya salt “geliştiricilerinin” istedikleri gibi insanları etkileyip kendi çıkarları doğrultusunda kullandıkları bir yapı olarak görülmekte, konumlandırılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Radio-Television |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2021 |
Submission Date | May 18, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 10 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.