İzleyicinin, sanat eserinin ve sanatçının dönüşümüne tanık olduğumuz dijital dönemde, sanat üzerine yapılan tartışmaların merkezinde sanatın anlamı yer alır. Walter Benjamin, teknolojiyle kopyalanabilir hale gelen sanat eserinin aurasını yitirdiğini söyler. Arthur C. Danto ise 1960’lardan itibaren ve özellikle de dijitalleşme ile birlikte sanatın estetik bir kaygısı olmadığını söyler. Bu bağlamda Metaverse içerisinde yer alan sanat eserlerinin bir estetik değeri ya da aurası olduğunu söylemek mümkün müdür? Metaverse’in zihnin yaratıcılığına uygun bir ortam hazırladığı söylenebilir mi? Yoksa Metaverse, auranın nihai yitimine mi neden olmuştur? Bu tartışma ekseninde, bu yazıda, ilk olarak Metaverse içerisinde sanatın nasıl dönüştüğü ve ne anlama geldiği, ardından bu çerçeveden yola çıkarak 4. Metaverse Sanat Haftası değerlendirilmektedir. Bu doğrultuda, çevrimiçi ortamları, insan topluluklarını veya kültürleri anlamaya yönelik olarak tercih edilen netnografi yöntemi kullanılmıştır. Katılımcı gözlem yapılarak, bir Metaverse platformu olan Decentraland’de 19-23 Temmuz 2023 tarihleri arasında gerçekleştirilen 4. Metaverse Sanat Haftası’nın galerileri ve etkinlikleri beş gün boyunca takip edilmiştir. Sonuç olarak, 1960'lardan itibaren ortaya çıkan ve dijitalleşme ile daha da belirginleşen sanatın sonunun mu geldiği tartışmalarının bir sonuca ulaştığı görülmektedir. Ernst Hans Gombrich’in “Sanat’ın Öyküsü” eserindeki, sanatın her dönemde, döneminin ruhuna uygun bir şekilde dönüşüm geçirdiği yönündeki değerlendirmelerini bu döneme de uyarlayabiliriz. Önceki dönemlerde olduğu gibi sanat bu dönemde de biçim değiştirmiştir. 2020’lerin sanatı, çağın ruhuna ve diğer toplumsal gelişmelere paralel bir şekilde geçici, estetik kaygısı olmayan, tek bir anlam barındırmayan, açık, dijital olanaklarla ve iletişim alanı ile bütünleşmiş, politik ve sorgulayıcı olabilen, müzik ve eğlence ile iç içe, performatif, etkileşimli ve merkeziyetsizdir.
In the digital age, where we are witnessing the transformation of the viewer, the artwork and the artist, the meaning of art is at the centre of discussions about art. According to Walter Benjamin, the work of art that has become reproducible through technology has lost its aura. Arthur C. Danto, on the other hand, says that since the 1960s, and especially with digitalisation, art has no aesthetic concern. In this context, can it be said that the artworks in the Metaverse have an aesthetic value or aura? Can it be said that the Metaverse provides a suitable environment for the creativity of the mind? Or has the Metaverse caused the ultimate loss of aura? In the context of this discussion, this article first analyses how art has been transformed in the Metaverse and what this means, and then evaluates the 4th Metaverse Art Week within this framework. To this end, the preferred method of netnography was used to understand online environments, human communities or cultures. Through participant observation, the galleries and events of the 4th Metaverse Art Week, which took place from 19-23 July 2023 in Decentraland, a Metaverse platform, were followed for five days. The result is that the debates about whether art is coming to an end, which have been going on since the 1960s and have become more pronounced with digitalisation, have reached a conclusion. We can apply to this period Ernst Hans Gombrich's assessment in his work "The History of Art" that in every period art changes according to the spirit of the time. As in previous epochs, art in this epoch has changed its form. The art of the 2020s, in parallel with the spirit of the times and other social developments, is temporary, aesthetically unconcerned, without a single meaning, open, integrated with digital possibilities and communication space, political and questioning, intertwined with music and entertainment, performative, interactive and decentralised.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Journalism, Communication Studies, Internet, New Media |
Journal Section | Review |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2023 |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | October 17, 2023 |
Acceptance Date | December 19, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 15 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.