The diversity that digitalisation has brought to social media platforms has also affected the field of journalism. This situation has led to the creation of news published in the digital environment according to the language of different environments. TikTok, one of the social media platforms, has also had an impact on the way news is presented as a platform preferred by young users in particular; the birth of new types of news content has manifested itself. In this context, the study analysed the relationship between the TikTok platform and journalism through expert opinions. The study used the method of in-depth interviews with experts who work in news centres in Turkey and abroad and produce content on TikTok. The information obtained as a result of the interviews was coded under seven main headings and the relationship between TikTok and journalism was analysed. The study is important because it presents examples from both Turkey and abroad and evaluates TikTok journalism practices in a reciprocal way. As a result of the study, it was found that the TikTok platform has created new areas of employment especially in domestic news centres, the use of softer news is predominantly preferred on TikTok, the interaction rates of posts on TikTok are more uncertain compared to other media, and the TikTok platform is predicted to be the news medium of the future.
Dijitalleşmenin beraberinde sosyal medya platformlarında yaşanan çeşitlilik, gazetecilik alanını da etkilemiştir. Söz konusu durum dijital ortamda yayımlanan haberlerin farklı ortamların diline göre oluşturulmasını getirmiştir. Sosyal medya platformlarından biri olan TikTok da ağırlıklı olarak genç yaştaki kullanıcılar tarafından tercih edilen bir platform olarak haberin ortaya konma şeklinde etki yaratmış; yeni tür haber içeriklerinin doğuşu kendini göstermiştir. Bu bağlamda ilgili çalışmada uzman görüşleri çerçevesinde TikTok platformunun gazetecilik ile olan ilişkisi analiz edilmiştir. Çalışmada yurt içi ve yurt dışında faaliyet gösteren ve TikTok üzerinden içerik üretimini gerçekleştiren haber merkezlerinde çalışan uzmanlarla derinlemesine görüşme yöntemi kullanılmıştır. Gerçekleştirilen görüşme sonucunda edinilen bilgiler yedi ana başlık altında kodlanmış ve TikTok – gazetecilik ilişkisi incelenmiştir. Çalışma, hem yurt içinden hem deyurt dışından örnekler sunması hem de TikTok gazeteciliğinin pratiklerini karşılıklı bir şekilde değerlendirmesi bakımından önem taşımaktadır. Çalışmanın sonucunda, TikTok platformunun özellikle yurt içinde bulunan haber merkezlerinde yeni istihdam alanları doğurduğu, TikTok içerisinde ağırlıklı olarak daha yumuşak haberlerin kullanımının tercih edildiği, TikTok gönderilerine gelen etkileşim oranlarının diğer mecralara kıyasla daha belirsiz bir şekilde ilerlediği ve TikTok platformunun geleceğin haber mecrası olarak öngörüldüğü saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Journalism |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 28, 2024 |
Publication Date | June 29, 2024 |
Submission Date | January 27, 2024 |
Acceptance Date | April 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 16 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.