Research Article
BibTex RIS Cite

A Research On Individuals' Motivations For Using Political and Actual Content Channels On YouTube

Year 2024, Issue: 17, 237 - 258, 26.12.2024
https://doi.org/10.55609/yenimedya.1536802

Abstract

With the development of the digital media network, the distribution and consumption of the video content market has grown towards internet-based platforms. YouTube, one of the largest online video streaming platforms worldwide, has a structure that allows users to create, upload and watch online video content, unlike traditional broadcast media. Thanks to this feature, the consumption of video contents of various types and qualities related to political and actual events, which are under the control of the content producer and whose content is created entirely by herself, is rapidly increasing. This study was conducted to determine individuals' motivations for using YouTube channels related to political and actual events and to reveal what kind of relationship there is between motivations. As a result of the research using the survey technique, it was revealed that individuals' motivations for using political and actual content channels on YouTube are convenience of the media, pursuit of information, entertainment of political satire and mental stability, respectively. It was concluded that there is a significant relationship between motivations, that highly educated individuals have lower mental stability motivation, and that young people and young adults have higher motivation to follow the channels. In this respect, it is anticipated that the study will guide studies carried out in the field of digital media and political communication

References

  • Aksu, G. &. Eser, M. T. & Güzeller, C. O. (2017). Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile yapısal eşitlik modeli uygulamaları. Detay Yayıncılık.
  • Altunışık R. & Coşkun R. & Bayraktaroğlu S. & Yıldırım E. (2007), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri spss uygulamalı. Sakarya Yayıncılık.
  • Arklan, Ü. & Kartal, N. Z. (2018). Y kuşağının içerik tüketicisi olarak youtube kullanımı: kullanım amaçları, kullanım düzeyleri ve takip edilen içerikler üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 929-965.
  • Arthurs, J., Drakopoulou, S., & Gandini, A. (2018). Researching youtube. Convergence, 24(1), 3-15.
  • Ateşgöz, K. & Kılıç, D. (2023). Web 2.0 kullanıcılarının haber tüketim motivasyonları ve tercihleri, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 22(3), 767-785.
  • Aziz, A. (2020). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Başol, G. (2008). Bilimsel araştırma süreci ve yöntem. Orhan Kılıç ve Mustafa Cinoğlu (Eds.). Bilimsel araştırma yöntemleri içinde (113-143). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Bayram N. (2016). Yapısal eşitlik modellemesine giriş. Ezgi Kitapevi.
  • Bhattarai, P. (2021). Social media and political socialization: a study of pokhara-17. Diss. Department of Political Science.
  • Biçer, S. & Şener, Y. (2020). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında üniversite öğrencilerinin youtube kullanım alışkanlıkları. Selçuk İletişim, 13.2. 589-627.
  • Bucher T (2018). If...Then: Algorithmic Power and Politics. London: Oxford University Press.
  • Buf, D. & Stefanita, O. (2020). Uses and gratifications of YouTube: A comparative analysis of users and content creators. Romanian Journal of Communication and Public Relations, 22.2: 75-89.
  • Burns, N. & Grove, S. K. (1993). The practice of nursing research: Conduct, critique & utilization (2nd Ed.). Elsevier Science Health Science
  • Ceci, L. (2024). Statista. retrieved from https://www.statista.com/topics/2019/youtube/#topicOverview (Erişim Tarihi: 07.04.2024.
  • Charney, T., & Greenberg, B. S. (2002). Uses & gratifications of the internet in Lin, C. A. & Atkin, D. Communication Technology & Society: Audience, Adoption & Uses, Hampton, Cresskill, New Jersey.
  • Çokluk, Ö. & Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: spss ve lisrel uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Diddi, A., & Larose, R. (2006). Getting hooked on news: uses & gratifications & the formation of news habits among college studies in an internet environment. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 50(2), 193-210. http://dx.doi.org/10.1207/s15506878jobem5002_2 .
  • Gao, Q. & Feng, C. (2016). Branding with social media: user gratifications, usage patterns, and brand mes-sage content strategies. Computers in Human Behavior, 63, 868–890.
  • George, D. & Mallery, P. (2010). SPSS for windows step by step: a simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Güven, A. (2020). Siyasal toplumsallaşma aracı olarak youtube: “mevzular” örneği. Youtube Türkiye’de Kültür Siyaset ve Tüketim -1 içinde. (Editör Ahmet Güven). (1-53).
  • Haridakis, P., & Hanson, G. (2009). Social interaction & co-viewing with youtube: blending mass communication reception & social connection. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 53(2), 317-335. http://dx.doi.org/10.1080/08838150902908270.
  • Hsu, L. & Shao-Hong L. (2023). Party identification and youtube usage patterns: an exploratory analysis. Taiwan Politics.
  • İlhan, E. & Görgülü Aydoğdu, A. (2019). Youtube kullanıcılarının kullanım motivasyonlarının incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7.2 1130-1153.
  • Ko, H., Cho, C. H., & Roberts, M. S. (2005). Internet uses & gratifications: a structural equation model of interactive advertising. Journal of Advertising, 34(2), 57-70.
  • Katz, E. & Blumler, J. G., & Gurevitch, M. (1974). The public opinion quarterly , Winter, 1973-1974, Vol. 37, No. 4 (Winter, 1973- 1974), 509-523.
  • Katz, E. & Haas, H. & Gurevitch, M. (1973). On the use of the mass media for important things. American Sociological Review. Vol. 38, No. 2 (Apr., 1973), pp. 164- 181.
  • Kaye, B. K. (1998). Uses & gratifications of the world wide web: from couch potato to web potato. The New Jersey Journal of Communication, 6(1), 21-40. http://dx.doi.org/10.1080/15456879809367333.
  • Köktener, A. & Algül, A. (2019). Youtube motivations of university students in the context of uses and gratifications approach. Communication and Technology Congress – CTC (April 2019 – Turkey, İstanbul).
  • Mat Hussin, I. Z. (2022). Motives on YouTube usage among undergraduate students for self-satisfaction. Journal of Media and Information Warfare (JMIW), 15(1), 99-110.
  • Ohme, J. & De Vreese, C. (2020). Traditional and “new media” forms and political socialization. The International Encyclopedia of Media Psychology. 1-9.
  • Özdamar . (2013a). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi – 1, MINITAB 16 – IBM SPSS 21, Nisan Kitapevi.
  • Özdamar K. (2013b). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi – 2, MINITAB 16 – IBM SPSS 21, Nisan Kitapevi.
  • Pasha, S. A. & Rasheed, A. & Ali, S. (2021). Youtube usage motivation among students: uses and. Global Social Sciences Review (GSSR). 318 ‒ 329.
  • Papacharissi, Z. & Rubin, A. M. (2000). Predictors of internet use. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 44(2), 175-196. http://dx.doi.org/10.1207/s15506878jobem4402_2.
  • Park, S. & Kim, S. & Joung, S. (2020). Effects of politics channels of youtube on political socialization. The Journal of the Korea Contents Association. 20.9, 224-237.
  • Shewale, R. (2024). YouTube statistics for 2024 (Users, Facts & More). https://www.demandsage.com/youtube-stats/#:~:text=YouTube%20has%20more%20than%202.70,113%20billion%20visits%20each%20month. (Erişim Tarihi: 30.01.2024.
  • Soriano, C. R. R., & Gaw, F. (2022). Platforms, alternative influence, and networked political brokerage on YouTube. Convergence, 28(3), 781-803.
  • Stafford, T. F. & Stafford, M. R. (2001). Identifying motivations for the use of commercial websites. Information Resources Management Journal, 14(1), 22-30. http://dx.doi.org/10.4018/irmj.2001010103.
  • Sundar, S. S. & Limperos, A. M. (2013) Uses and grats 2.0: new gratifications for new media, Journal of Broadcasting & Electronic Media, 57:4, 504-525. https://doi.org/10.1080/08838151.2013.845827.
  • Vytiaz, A. (2018). YouTube – a new era of tv?, Masaryk University Faculty of Economy and Administration.
  • We Are Social Raporu (2023). https://wearesocial.com/wp-content/uploads/2023/03/Digital-2023-Global-Overview-Report.pdf (Erişim Tarihi: 30.01.2024).
  • Whiting A. & Wı̇llı̇ams D (2013). Why people use social media: A Uses And Gratifications Approach Article İn Qualitative Market Research, Vol.16, No.4, pp. 362-368.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı araştırma yöntemleri, Detay Yayıncılık.
  • Zolkepli, I. A., & Kamalrulzaman, Y. (2011). Understanding social media adoption: the role of perceived media needs & technology characteristics. Asia-Pacific Business Research Conference Proceedings, Malaysia, 1-12.

Bireylerin YouTube'ta Siyasi ve Güncel İçerikli Kanalları Kullanma Motivasyonlarına Yönelik Bir Araştırma

Year 2024, Issue: 17, 237 - 258, 26.12.2024
https://doi.org/10.55609/yenimedya.1536802

Abstract

Dijital medya ağının gelişmesiyle birlikte video içeriği pazarının dağıtımı ve tüketimi internet tabanlı platformlara doğru bir büyüme göstermiştir. Dünya çapında en büyük çevrimiçi video akış platformlarından biri olan YouTube, geleneksel yayın ortamının aksine kullanıcıların çevrimiçi video içeriği oluşturmasına, yüklemesine ve izlemesine olanak tanıyan yapıya sahiptir. Bu özelliği sayesinde çeşitli tür ve nitelikte, içerik üreticisinin kendi denetiminde olan ve içeriği tamamen kendisinin oluşturduğu siyasi ve güncel olaylarla ilgili video içeriklerinin tüketimi hızla artmaktadır. Bu çalışma, bireylerin siyasi ve güncel olaylarla ilgili Youtube kanallarını kullanma motivasyonlarını tespit etmek ve motivasyonlar arasında nasıl bir ilişki olduğunu ortaya koymak amacıyla yürütülmüştür. Nicel araştırma yöntemlerinden anket tekniğinin kullanıldığı araştırma sonucunda, bireylerin YouTube’ta siyasi ve güncel içerikli kanalları kullanma motivasyonlarının sırasıyla medya uygunluğu, bilgi arama, siyasal hiciv eğlencesi ve psikolojik istikrar olduğu ortaya çıkmıştır. Motivasyonlar arasında anlamlı bir ilişki olduğu, yüksek eğitimli bireylerin psikolojik istikrar motivasyonunun daha düşük olduğu, gençlerin ve genç yetişkinlerin kanalları takip etme motivasyonlarının daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu yönüyle çalışmanın dijital medya ve siyasal iletişim alanında yürütülen çalışmalara yol gösterici olacağı öngörülmektedir.

References

  • Aksu, G. &. Eser, M. T. & Güzeller, C. O. (2017). Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile yapısal eşitlik modeli uygulamaları. Detay Yayıncılık.
  • Altunışık R. & Coşkun R. & Bayraktaroğlu S. & Yıldırım E. (2007), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri spss uygulamalı. Sakarya Yayıncılık.
  • Arklan, Ü. & Kartal, N. Z. (2018). Y kuşağının içerik tüketicisi olarak youtube kullanımı: kullanım amaçları, kullanım düzeyleri ve takip edilen içerikler üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 929-965.
  • Arthurs, J., Drakopoulou, S., & Gandini, A. (2018). Researching youtube. Convergence, 24(1), 3-15.
  • Ateşgöz, K. & Kılıç, D. (2023). Web 2.0 kullanıcılarının haber tüketim motivasyonları ve tercihleri, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 22(3), 767-785.
  • Aziz, A. (2020). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Başol, G. (2008). Bilimsel araştırma süreci ve yöntem. Orhan Kılıç ve Mustafa Cinoğlu (Eds.). Bilimsel araştırma yöntemleri içinde (113-143). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Bayram N. (2016). Yapısal eşitlik modellemesine giriş. Ezgi Kitapevi.
  • Bhattarai, P. (2021). Social media and political socialization: a study of pokhara-17. Diss. Department of Political Science.
  • Biçer, S. & Şener, Y. (2020). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında üniversite öğrencilerinin youtube kullanım alışkanlıkları. Selçuk İletişim, 13.2. 589-627.
  • Bucher T (2018). If...Then: Algorithmic Power and Politics. London: Oxford University Press.
  • Buf, D. & Stefanita, O. (2020). Uses and gratifications of YouTube: A comparative analysis of users and content creators. Romanian Journal of Communication and Public Relations, 22.2: 75-89.
  • Burns, N. & Grove, S. K. (1993). The practice of nursing research: Conduct, critique & utilization (2nd Ed.). Elsevier Science Health Science
  • Ceci, L. (2024). Statista. retrieved from https://www.statista.com/topics/2019/youtube/#topicOverview (Erişim Tarihi: 07.04.2024.
  • Charney, T., & Greenberg, B. S. (2002). Uses & gratifications of the internet in Lin, C. A. & Atkin, D. Communication Technology & Society: Audience, Adoption & Uses, Hampton, Cresskill, New Jersey.
  • Çokluk, Ö. & Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: spss ve lisrel uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Diddi, A., & Larose, R. (2006). Getting hooked on news: uses & gratifications & the formation of news habits among college studies in an internet environment. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 50(2), 193-210. http://dx.doi.org/10.1207/s15506878jobem5002_2 .
  • Gao, Q. & Feng, C. (2016). Branding with social media: user gratifications, usage patterns, and brand mes-sage content strategies. Computers in Human Behavior, 63, 868–890.
  • George, D. & Mallery, P. (2010). SPSS for windows step by step: a simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Güven, A. (2020). Siyasal toplumsallaşma aracı olarak youtube: “mevzular” örneği. Youtube Türkiye’de Kültür Siyaset ve Tüketim -1 içinde. (Editör Ahmet Güven). (1-53).
  • Haridakis, P., & Hanson, G. (2009). Social interaction & co-viewing with youtube: blending mass communication reception & social connection. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 53(2), 317-335. http://dx.doi.org/10.1080/08838150902908270.
  • Hsu, L. & Shao-Hong L. (2023). Party identification and youtube usage patterns: an exploratory analysis. Taiwan Politics.
  • İlhan, E. & Görgülü Aydoğdu, A. (2019). Youtube kullanıcılarının kullanım motivasyonlarının incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7.2 1130-1153.
  • Ko, H., Cho, C. H., & Roberts, M. S. (2005). Internet uses & gratifications: a structural equation model of interactive advertising. Journal of Advertising, 34(2), 57-70.
  • Katz, E. & Blumler, J. G., & Gurevitch, M. (1974). The public opinion quarterly , Winter, 1973-1974, Vol. 37, No. 4 (Winter, 1973- 1974), 509-523.
  • Katz, E. & Haas, H. & Gurevitch, M. (1973). On the use of the mass media for important things. American Sociological Review. Vol. 38, No. 2 (Apr., 1973), pp. 164- 181.
  • Kaye, B. K. (1998). Uses & gratifications of the world wide web: from couch potato to web potato. The New Jersey Journal of Communication, 6(1), 21-40. http://dx.doi.org/10.1080/15456879809367333.
  • Köktener, A. & Algül, A. (2019). Youtube motivations of university students in the context of uses and gratifications approach. Communication and Technology Congress – CTC (April 2019 – Turkey, İstanbul).
  • Mat Hussin, I. Z. (2022). Motives on YouTube usage among undergraduate students for self-satisfaction. Journal of Media and Information Warfare (JMIW), 15(1), 99-110.
  • Ohme, J. & De Vreese, C. (2020). Traditional and “new media” forms and political socialization. The International Encyclopedia of Media Psychology. 1-9.
  • Özdamar . (2013a). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi – 1, MINITAB 16 – IBM SPSS 21, Nisan Kitapevi.
  • Özdamar K. (2013b). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi – 2, MINITAB 16 – IBM SPSS 21, Nisan Kitapevi.
  • Pasha, S. A. & Rasheed, A. & Ali, S. (2021). Youtube usage motivation among students: uses and. Global Social Sciences Review (GSSR). 318 ‒ 329.
  • Papacharissi, Z. & Rubin, A. M. (2000). Predictors of internet use. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 44(2), 175-196. http://dx.doi.org/10.1207/s15506878jobem4402_2.
  • Park, S. & Kim, S. & Joung, S. (2020). Effects of politics channels of youtube on political socialization. The Journal of the Korea Contents Association. 20.9, 224-237.
  • Shewale, R. (2024). YouTube statistics for 2024 (Users, Facts & More). https://www.demandsage.com/youtube-stats/#:~:text=YouTube%20has%20more%20than%202.70,113%20billion%20visits%20each%20month. (Erişim Tarihi: 30.01.2024.
  • Soriano, C. R. R., & Gaw, F. (2022). Platforms, alternative influence, and networked political brokerage on YouTube. Convergence, 28(3), 781-803.
  • Stafford, T. F. & Stafford, M. R. (2001). Identifying motivations for the use of commercial websites. Information Resources Management Journal, 14(1), 22-30. http://dx.doi.org/10.4018/irmj.2001010103.
  • Sundar, S. S. & Limperos, A. M. (2013) Uses and grats 2.0: new gratifications for new media, Journal of Broadcasting & Electronic Media, 57:4, 504-525. https://doi.org/10.1080/08838151.2013.845827.
  • Vytiaz, A. (2018). YouTube – a new era of tv?, Masaryk University Faculty of Economy and Administration.
  • We Are Social Raporu (2023). https://wearesocial.com/wp-content/uploads/2023/03/Digital-2023-Global-Overview-Report.pdf (Erişim Tarihi: 30.01.2024).
  • Whiting A. & Wı̇llı̇ams D (2013). Why people use social media: A Uses And Gratifications Approach Article İn Qualitative Market Research, Vol.16, No.4, pp. 362-368.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı araştırma yöntemleri, Detay Yayıncılık.
  • Zolkepli, I. A., & Kamalrulzaman, Y. (2011). Understanding social media adoption: the role of perceived media needs & technology characteristics. Asia-Pacific Business Research Conference Proceedings, Malaysia, 1-12.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies, New Media
Journal Section Research Articles
Authors

Birgül Üstünbaş Erdoğan 0000-0003-1054-1866

Early Pub Date December 25, 2024
Publication Date December 26, 2024
Submission Date August 21, 2024
Acceptance Date November 10, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 17

Cite

APA Üstünbaş Erdoğan, B. (2024). Bireylerin YouTube’ta Siyasi ve Güncel İçerikli Kanalları Kullanma Motivasyonlarına Yönelik Bir Araştırma. Yeni Medya(17), 237-258. https://doi.org/10.55609/yenimedya.1536802

88x31.png
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.