In addition to film viewing practices, engaging in post-viewing discussions and providing commentary on films have become integral components of digital culture. The simultaneous access to films through digital platforms and the exchange of opinions in online spaces highlight the necessity of conceptualizing the audience as active participants within the digital media landscape. In this context, digitalization enables the formation of sine-forums, which function as shared networks connecting viewers who engage critically with films. As a key element of participatory culture, these networks provide a common space where audiences, regardless of personal acquaintance, can converge and interact. This study aims to examine the role of users engaged in film criticism on digital networks within the framework of participatory culture, while also analyzing contemporary post-viewing practices. A central research problem emerges regarding the adaptation of traditional audience research methods to the digital network context and the ways in which audience interactions are framed within the digital era. In the field of film studies, the primary research problem of this study concerns the role of digital networks in shaping audience practices related to post-viewing film evaluation and the influence of these interactions on film criticism. This shift positions audiences as active contributors to critical discourse and fosters the development of a new film evaluation culture shaped by digital networks. In this regard, the study focuses on user/audience reviews of the film "Kuru Otlar Üstüne" (About Dry Grasses) on the Sinemalar.com website, analyzing them through the lens of common thematic patterns. The research investigates the primary themes around which these reviews are concentrated and examines them in relation to participatory culture, film criticism, user/audience positioning, and art cinema. A qualitative content analysis was conducted to examine audience comments, while thematic analysis was employed to identify recurring patterns. The findings suggest that within the framework of participatory culture, feedback and interaction have become integral digital practices for art cinema audiences. Viewers establish peer communication through digital sine-forums, facilitating connections among individuals with shared aesthetic preferences. Furthermore, it can be asserted that audiences actively shape digital networks based on their personal preferences and critical approaches.
Film izleme pratiklerinin yanı sıra seyir sonrasında filmi tartışmak ve yorumda bulunmak dijital kültürün parçası haline gelmektedir. Hem dijital platformlardan film izlemek hem de dijital alanda içerikle ilgili fikirlerin paylaşılması, günümüzde seyircinin, kullanıcı olduğu bir düzlemde ele alınması gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır. Bu bağlamda dijitalleşmenin imkanları sine-foruma olanak vermektedir. Sine-forum, film üzerine düşünen seyircileri buluşturan ortak ağlardır. Katılımcı kültürün bir unsuru olan ağlar, birbirini tanımayan seyircileri ortak mecrada buluşturmaktadır. Çalışmanın amacı, dijital ağlarda film eleştirisi yapan kullanıcıların, katılımcı kültür bağlamındaki rolünü ele alarak günümüz seyir sonrası pratiklerini analiz etmektir. Geleneksel seyirci araştırmalarının dijital ağlar bağlamında nasıl adapte edilmesi gerektiği ve dijital çağda seyirci etkileşimlerinin hangi konular çerçevesinde ele alındığı sorusu, temel bir araştırma problemini oluşturmaktadır. Film çalışmalarında, seyircinin seyir sonrası filmi değerlendirme pratiklerinde dijital ağların oynadığı rolü ve bu etkileşimin film eleştirisine yansımalarını belirlemek, bu çalışmanın temel araştırma problemidir. Bu durum, seyirciyi eleştirel üretimin bir parçası haline getirmekte ve dijital ağlar üzerinden şekillenen yeni bir film değerlendirme kültürünü ortaya çıkarmaktadır. Bu bağlamda çalışmada sinemalar.com sitesinde “Kuru Otlar Üstüne” filmine gelen kullanıcı/seyirci yorumları, ortak temalar açısından ele alınacaktır. Çalışma, yorumların hangi noktalar üzerinde yoğunlaştığını anlamak ve yorumları katılımcı kültür, film eleştirisi, kullanıcı/seyircinin konumu, sanat filmi gibi açılardan ele almaktadır. Çalışmada nitel içerik analizi yapılarak seyirci yorumları incelenmiş ve tematik analizle ortak kodlar oluşturulmuştur. Çalışmanın sonucunda, katılımcı kültür kapsamında geri bildirim ve etkileşimin sanat filmi izleyicileri için dijital bir pratik haline geldiği görülmüştür. İzleyiciler, akran iletişimini dijital sine-forumlar aracılığıyla sağlamakta ve ağlar, ortak beğeniye sahip bireylerin birbirlerine ulaşmasına olanak tanımaktadır. Bununla birlikte, izleyicilerin dijital ağları kendi tercihleri ve eleştirel yaklaşımları doğrultusunda biçimlendirdiği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | New Media |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | January 6, 2025 |
Acceptance Date | March 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 18 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.