Research Article
BibTex RIS Cite

Imagined Spaces in the Stories and Drawings of Native and Immigrant Middle School Students

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 14 - 28, 17.06.2025
https://doi.org/10.14744/yjer.2025.002

Abstract

This study aims to analyze the spaces imagined by native and immigrant middle school students through the stories they write and the drawings they create. The research investigates how students' spatial perceptions are influenced by the social, cultural, and economic conditions they experience. In the study, both native and immigrant students expressed a desire to live in spaces surrounded by nature and green areas, while immigrant students tended to depict spaces focused on basic and modest housing needs. Native students, on the other hand, emphasized comfort, aesthetics, and social spaces more.Similar themes emerged in the stories and drawings of immigrant students, particularly a tendency toward safe and solid housing areas. This finding reveals the impact of the migration process on spatial perception. Consistent with the literature, it is observed that immigrants try to build their spatial belonging in the process of adapting to their new societies, facing economic and cultural barriers.In conclusion, artistic expression tools prove to be significant in reflecting individuals' perceptions of space. The study suggests the need to develop policies aimed at strengthening the spatial belonging of immigrant children. It is recommended that similar studies be conducted with different age groups in the future.

Project Number

SBA-2022-5037

References

  • Başbakanlık Kararlar ve Kanunlar Tetkik Dairesi, T. (1961, May 5). Cenevre'de 1951 tarihinde imzalanmış olan Mültecilerin Hukuki Durumuna dair Sözleşmenin tasdiki hakkında kanun tasarısı ve Dışişleri Komisyonu raporu (1/125). TC Başbakanlığı, Kurucu Meclis, S. Sayı 53. https://www5.tbmm.gov.tr/tutanaklar/TUTANAK/KM__/d00/c002/km__00002024ss0053.pdf
  • Burcu, E. (2004). Ömer Seyfettin’den “Millî Benliğe Dönüş” çağrısı: Primo Türk Çocuğu. Bilig, 30, 141–149.
  • Chagel, M. (2019). Göç ve mekân etkileşimi: İstanbul'da Suriyeli göçmenlerin konut alanları üzerine bir inceleme (Master’s thesis). Kültür Üniversitesi.
  • Creswell, J. W. (2016). Araştırma deseni (S. D. Demir, Trans.; 4th ed.). Eğiten Kitap.
  • Crul, M. (2007). The integration of immigrant youth. In M. M. Suarez-Orozco (Ed.), Learning in the global era: International perspectives on globalization and education (pp. 213–231).
  • Ham, S.-H., Song, H., & Yang, K.-E. (2020). Towards a balanced multiculturalism? Immigrant integration policies and immigrant children's educational performance. Social Policy & Administration, 54(5), 630–645.
  • Hein, J. (1993). Refugees, immigrants, and the state. Annual Review of Sociology, 19(1), 43–59.
  • İzbırak, R. (1986). Coğrafi terimler sözlüğü. Milli Eğitim Basımevi.
  • Laurentsyeva, N., & Venturini, A. (2017). The social integration of immigrants and the role of policy – A literature review. Intereconomics, 52(5), 285–292.
  • Ok Şehitoğlu, B. (2022, March). Göçmen hafızasının fenomenolojik desen ile incelenmesi: İstanbul’daki Suriyeli göçmenler. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 41(2), 451–485.
  • Perruchoud, R., & Redpath-Cross, J. (Eds.). (2013). Uluslararası göç hukuku - göç terimleri sözlüğü (Vol. 2). Uluslararası Göç Örgütü. https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml31_turkish_2ndedition.pdf
  • Richard, A., & Waters, M. (2011). The next generation: Immigrant youth in a comparative perspective. New York University Press. https://www.google.com.tr/books/edition/The_Next_Generation/mPbeFFXCcBwC?hl=en&gbpv=1&pg=PP7&printsec=frontcover
  • Soysal Eşitti, A. (2014). Murathan Mungan’ın “Samsun Sigarası”, “Tütün Balyaları”, “Tamaron” ile Oğuz Atay’ın “Korkuyu Beklerken” adlı hikâyelerinin karakter yaratmada mekân kullanımı bakımından karşılaştırılması. In 3rd International Conference on Language and Literature "Turkish in Europa" (pp. 427–436). Tirana: Proceedings Book.
  • Türk Dil Kurumu. (2024, January 22). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. https://sozluk.gov.tr/
  • Ulubay, S., & Önal, F. (2022, June). Göç tartışmaları bağlamında yabancılaşmanın kaynağı olarak mekân. Megaron, 17(2), 264–273.
  • UN. (2024, January 22). United Nations. Home Refugees and Migrants. https://refugeesmigrants.un.org/definitions
  • Uysal, A., & Timor, A. N. (2014). Londra’da Türk varlığı: Mekân ve aidiyet (Doctoral dissertation). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yiğityürek Ekiyor, E. (2021). Göç ve kültürlerarası iletişim ilişkisi üzerine bir alan araştırması. Journal of Humanities and Tourism Research, 11(4), 819–843.

Yerli ve Göçmen Ortaokul Öğrencilerinin Hikâye ve Resimlerinde Hayal Edilen Mekânlar

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 14 - 28, 17.06.2025
https://doi.org/10.14744/yjer.2025.002

Abstract

Bu çalışma, yerli ve göçmen ortaokul öğrencilerinin yazdıkları hikâyeler ve çizdikleri resimler aracılığıyla hayal ettikleri mekânları analiz etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma kapsamında öğrencilerin mekânsal algıları, yaşadıkları sosyal, kültürel ve ekonomik koşullardan nasıl etkilendiği bağlamında incelenmiştir. Çalışmada hem yerli hem de göçmen öğrencilerin doğayla iç içe, yeşil alanlara sahip mekânlarda yaşama isteği öne çıkarken, göçmen öğrencilerin daha sade ve temel barınma ihtiyaçlarına yönelik tasvirler yaptığı görülmüştür. Yerli öğrenciler ise konfor, estetik ve sosyal alanlara daha fazla vurgu yapmışlardır. Göçmen öğrencilerin hikâyelerinde ve çizimlerinde benzer temalar ortaya çıkmış, özellikle güvenli ve sağlam barınma alanlarına yönelik bir eğilim belirlenmiştir. Bu bulgu, göç sürecinin mekânsal algı üzerindeki etkisini ortaya koymaktadır. Literatürle de uyumlu olarak, göçmenlerin yeni toplumlarına uyum süreçlerinde mekânsal aidiyetlerini inşa etmeye çalıştıkları ve ekonomik-kültürel engellerle karşılaştıkları görülmektedir. Sonuç olarak, sanatsal ifade araçlarının bireylerin mekâna dair algılarını yansıtmak açısından önemli olduğu görülmüştür. Çalışma, göçmen çocukların mekânsal aidiyetlerini güçlendirmeye yönelik politikaların geliştirilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır. Gelecekte, farklı yaş grupları üzerinde benzer çalışmaların gerçekleştirilmesi önerilmektedir.

Ethical Statement

Çalışmada Etiğe aykırı durum yoktur. YTÜ Etik Kurulu tarafından onaylanmıştır.

Supporting Institution

YTÜ Etik Kurul

Project Number

SBA-2022-5037

Thanks

Yıldız Teknik Üniversitesine ve MEB Esenler Dr. İlhami Faydagör Ortaokuluna teşekkürler.

References

  • Başbakanlık Kararlar ve Kanunlar Tetkik Dairesi, T. (1961, May 5). Cenevre'de 1951 tarihinde imzalanmış olan Mültecilerin Hukuki Durumuna dair Sözleşmenin tasdiki hakkında kanun tasarısı ve Dışişleri Komisyonu raporu (1/125). TC Başbakanlığı, Kurucu Meclis, S. Sayı 53. https://www5.tbmm.gov.tr/tutanaklar/TUTANAK/KM__/d00/c002/km__00002024ss0053.pdf
  • Burcu, E. (2004). Ömer Seyfettin’den “Millî Benliğe Dönüş” çağrısı: Primo Türk Çocuğu. Bilig, 30, 141–149.
  • Chagel, M. (2019). Göç ve mekân etkileşimi: İstanbul'da Suriyeli göçmenlerin konut alanları üzerine bir inceleme (Master’s thesis). Kültür Üniversitesi.
  • Creswell, J. W. (2016). Araştırma deseni (S. D. Demir, Trans.; 4th ed.). Eğiten Kitap.
  • Crul, M. (2007). The integration of immigrant youth. In M. M. Suarez-Orozco (Ed.), Learning in the global era: International perspectives on globalization and education (pp. 213–231).
  • Ham, S.-H., Song, H., & Yang, K.-E. (2020). Towards a balanced multiculturalism? Immigrant integration policies and immigrant children's educational performance. Social Policy & Administration, 54(5), 630–645.
  • Hein, J. (1993). Refugees, immigrants, and the state. Annual Review of Sociology, 19(1), 43–59.
  • İzbırak, R. (1986). Coğrafi terimler sözlüğü. Milli Eğitim Basımevi.
  • Laurentsyeva, N., & Venturini, A. (2017). The social integration of immigrants and the role of policy – A literature review. Intereconomics, 52(5), 285–292.
  • Ok Şehitoğlu, B. (2022, March). Göçmen hafızasının fenomenolojik desen ile incelenmesi: İstanbul’daki Suriyeli göçmenler. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 41(2), 451–485.
  • Perruchoud, R., & Redpath-Cross, J. (Eds.). (2013). Uluslararası göç hukuku - göç terimleri sözlüğü (Vol. 2). Uluslararası Göç Örgütü. https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml31_turkish_2ndedition.pdf
  • Richard, A., & Waters, M. (2011). The next generation: Immigrant youth in a comparative perspective. New York University Press. https://www.google.com.tr/books/edition/The_Next_Generation/mPbeFFXCcBwC?hl=en&gbpv=1&pg=PP7&printsec=frontcover
  • Soysal Eşitti, A. (2014). Murathan Mungan’ın “Samsun Sigarası”, “Tütün Balyaları”, “Tamaron” ile Oğuz Atay’ın “Korkuyu Beklerken” adlı hikâyelerinin karakter yaratmada mekân kullanımı bakımından karşılaştırılması. In 3rd International Conference on Language and Literature "Turkish in Europa" (pp. 427–436). Tirana: Proceedings Book.
  • Türk Dil Kurumu. (2024, January 22). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. https://sozluk.gov.tr/
  • Ulubay, S., & Önal, F. (2022, June). Göç tartışmaları bağlamında yabancılaşmanın kaynağı olarak mekân. Megaron, 17(2), 264–273.
  • UN. (2024, January 22). United Nations. Home Refugees and Migrants. https://refugeesmigrants.un.org/definitions
  • Uysal, A., & Timor, A. N. (2014). Londra’da Türk varlığı: Mekân ve aidiyet (Doctoral dissertation). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yiğityürek Ekiyor, E. (2021). Göç ve kültürlerarası iletişim ilişkisi üzerine bir alan araştırması. Journal of Humanities and Tourism Research, 11(4), 819–843.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Geography Education, Social Studies Education
Journal Section Research Articles
Authors

Meryem Hayır Kanat 0000-0002-3190-3144

Kevser Tari 0009-0009-0527-8152

Project Number SBA-2022-5037
Publication Date June 17, 2025
Submission Date March 5, 2025
Acceptance Date May 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Hayır Kanat, M., & Tari, K. (2025). Yerli ve Göçmen Ortaokul Öğrencilerinin Hikâye ve Resimlerinde Hayal Edilen Mekânlar. Yıldız Journal of Educational Research, 10(1), 14-28. https://doi.org/10.14744/yjer.2025.002