Research Article
BibTex RIS Cite

MEASURING THE EFFECTS OF INSTITUTIONAL TRAINING PROGRAMS ON PARTICIPANTS' BEHAVIORS AND PERFORMANCES

Year 2023, Volume: 9 Issue: 14, 13 - 28, 29.08.2023
https://doi.org/10.51947/yonbil.1339108

Abstract

This study was carried out to measure the effect of the ŠKODA Academy Training Program designed for 134 sales consultants at 54 authorized dealers of Yüce Auto A.Ş., the distributor of ŠKODA Branded cars in Turkey, on behavior and business performance.
To improve the performance of sales consultants, a needs analysis was carried out in accordance with the literature and development areas were determined. To see the desired development, the business culture and the demands of the employees were taken into consideration. The training program was designed based on the data that was obtained.

The behavioral effects of the training modules were measured with the Mystery Shopping Study (MSS) and the Customer Satisfaction Survey (CSS), sales performances were measured with the Turkuaz Dealer Management System, and the motivation and happiness levels of the employees were measured with the Job-Related Affective Well-Being Study.

The findings showed that there is a positive relationship between the training programs and the performance levels of the participants. During the same period, sales consultants who received training performed better in behavioral criteria and achieved higher scores in sales volume performance compared to sales consultants who did not receive training. At the same time, an increase was observed in the level of work-based happiness of all participants who participated in the training programs.

References

  • Aguinis, H., & Kraiger, K. (2009). Benefits of Training and Development for Individuals and Teams, Organizations, and Society. The Annual Review of Psychology(60), pp. 451-474.
  • Aytaç, S., Bayram, N., Bilgel, N., & Kuşdil, M. E. (2004). İşe İlişkin Duyuşsal İyilik Algısı Ölçeğinin Job Related
  • Affective Well-Being - JAWS Türkçe Versiyonunun Güvenilirlik Çalışması. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(22), 1-7.
  • Candemir, A., Zalluhoğlu, A. E., & Yücel, E. (2015). Perakende Sektöründe Satış Elemanlarının Eğitimlerinin Ve Kişisel Niteliklerinin Satış Başarısı Üzerine Etkisi: İzmir Örneği. Journal of Economics and Administrative Sciences, 17(2), 49-65.
  • Çetin, P. D., Dinç Elmalı, D. D., & Arslan, D. D. (2018). İnsan Kaynakları Yönetimi (s. 93-124). içinde İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ.
  • Çiftçi Karadağ, A., Özcan, A., & Erkasap, A. (2023). Hemşirelerin Kariyer Planlaması Üzerine Bir Araştırma: İstanbul Şehir Hastaneleri Örneği. Türk Kamu Yönetimi Dergisi, 198-205.
  • Delihasan, E., Özcan, A., & Erkasap, A. (2021). İnformal İletişimin Kurumsal Bağlılık Üzerinde Etkisi: Alanya' daki 5 Yıldızlı Otel Çalışanları Üzerine Bir İnceleme. International Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(45), 1946-1959.
  • Dereboy, İ. (1990). Aleksitimi: bir gözden geçirme. Türk Psikiyatri Dergisi, 3(1), 157-165.
  • Dessler, G. (2013). Human Resources Management (13 ed.). USA: PErason Education Ltd.
  • Fındıkçı, D. İ. (2006). İnsan Kaynakları Yönetimi (s. 221-283). içinde İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti.
  • Grossman, R., & Salas, E. (2011). The transfer of training: what. International Journal of Training and Development(15), pp. 103-120.
  • Güllü, T. (2016). Eğitim ve Geliştirme Programları ve İşgören Motivasyonu Arasındaki İlişki: Bankacılık Sektöründe Bir Araştırma. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 271-280.
  • Katwyk Wan, P., Fox, S., Spector, P., & Kelloway, K. (2000). Using The Job-Related Affective Well-Being Scale (JAWS) to Investigate Affective Responses to Work Stressors. Journal of Occupational Health Psychology, 5(2), 219-230.
  • Keçecioğlu, T. (2006). Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi ile Rekabetçi Avantaj Kazanmak (2 ed.). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Öge, P. D. (2017). İnsan Kaynakları Yönetimi. içinde Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Selimoğlu, E., & Yılmaz, H. B. (2009, Ocak). Hizmet İçi Eğitimin Kurum ve Çalışanlar Üzerine Etkileri. Paradoks, Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, 5(1), 1-12.
  • Taylor, G., Ryan, D., & Bagby, R. (1985). Toward the development of a new self report alexithymia scale. Psychotherapy and Psychosomatics(44), 191-199.
  • Taymaz, H. (1997). Hizmet İçi Eğitim: Kavramlar, İlkeler, Yöntemler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yüksekbilgili, Z., & Akduman, G. (2016). Yetişkin Eğitim Memnuniyeti (YEM) Ölçümü İçin Ölçek Geliştirme Çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies(53), 239-257.

KURUMSAL EĞİTİM PROGRAMLARININ KATILIMCILARIN DAVRANIŞLARINA VE PERFORMANSLARINA ETKİSİNİN ÖLÇÜLMESİ

Year 2023, Volume: 9 Issue: 14, 13 - 28, 29.08.2023
https://doi.org/10.51947/yonbil.1339108

Abstract

Bu çalışma ŠKODA Markalı otomobillerin Türkiye’ deki distribütörü olan Yüce Auto A.Ş.’ nin 54 adet yetkili satıcısında bulunan 134 adet satış danışmanı için tasarlanan ŠKODA Akademi Eğitim Programının davranış ve iş performanslarına etkisini ölçümlemek amacı ile hayata geçirilmiştir.
Satış danışmanlarının performanslarını geliştirebilmek amacı ile literatüre uygun bir şekilde ihtiyaç analizi yapılmış ve gelişim alanları tespit edilmiştir. Arzu edilen gelişimin görülebilmesi için işletme kültürü ve çalışanların talepleri gözetilmiştir. Elde edilen veriler ışığında eğitim süreci kurgulanmıştır.
Eğitim modüllerinin davranışsal etkileri Gizli Müşteri Araştırması (GMA) ve Müşteri Memnuniyeti Anketi (CSS) ile, satış performansları Turkuaz Bayi Yönetim Sistemi ile, çalışanların motivasyon ve mutluluk düzeyleri ise İşe İlişkin Duyuşsal İyilik Algısı Ölçeği ile ölçümlenmiştir.
Yapılan tespitler aktarılan eğitim programları ile katılımcıların performans düzeylerinde pozitif yönlü bir ilişki olduğunu göstermiştir. Aynı dönem içerisinde eğitim alan satış danışmanları eğitim almayan satış danışmanlarına göre hem davranışsal kriterlerde daha iyi performans göstermiş hem de satış adetleri performansında daha yüksek skorlar elde etmiştir. Aynı zamanda eğitim programlarına katılan bütün katılımcıların işe dayalı mutluluk seviyesinde bir artış gözlenmiştir.

References

  • Aguinis, H., & Kraiger, K. (2009). Benefits of Training and Development for Individuals and Teams, Organizations, and Society. The Annual Review of Psychology(60), pp. 451-474.
  • Aytaç, S., Bayram, N., Bilgel, N., & Kuşdil, M. E. (2004). İşe İlişkin Duyuşsal İyilik Algısı Ölçeğinin Job Related
  • Affective Well-Being - JAWS Türkçe Versiyonunun Güvenilirlik Çalışması. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(22), 1-7.
  • Candemir, A., Zalluhoğlu, A. E., & Yücel, E. (2015). Perakende Sektöründe Satış Elemanlarının Eğitimlerinin Ve Kişisel Niteliklerinin Satış Başarısı Üzerine Etkisi: İzmir Örneği. Journal of Economics and Administrative Sciences, 17(2), 49-65.
  • Çetin, P. D., Dinç Elmalı, D. D., & Arslan, D. D. (2018). İnsan Kaynakları Yönetimi (s. 93-124). içinde İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ.
  • Çiftçi Karadağ, A., Özcan, A., & Erkasap, A. (2023). Hemşirelerin Kariyer Planlaması Üzerine Bir Araştırma: İstanbul Şehir Hastaneleri Örneği. Türk Kamu Yönetimi Dergisi, 198-205.
  • Delihasan, E., Özcan, A., & Erkasap, A. (2021). İnformal İletişimin Kurumsal Bağlılık Üzerinde Etkisi: Alanya' daki 5 Yıldızlı Otel Çalışanları Üzerine Bir İnceleme. International Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(45), 1946-1959.
  • Dereboy, İ. (1990). Aleksitimi: bir gözden geçirme. Türk Psikiyatri Dergisi, 3(1), 157-165.
  • Dessler, G. (2013). Human Resources Management (13 ed.). USA: PErason Education Ltd.
  • Fındıkçı, D. İ. (2006). İnsan Kaynakları Yönetimi (s. 221-283). içinde İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti.
  • Grossman, R., & Salas, E. (2011). The transfer of training: what. International Journal of Training and Development(15), pp. 103-120.
  • Güllü, T. (2016). Eğitim ve Geliştirme Programları ve İşgören Motivasyonu Arasındaki İlişki: Bankacılık Sektöründe Bir Araştırma. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 271-280.
  • Katwyk Wan, P., Fox, S., Spector, P., & Kelloway, K. (2000). Using The Job-Related Affective Well-Being Scale (JAWS) to Investigate Affective Responses to Work Stressors. Journal of Occupational Health Psychology, 5(2), 219-230.
  • Keçecioğlu, T. (2006). Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi ile Rekabetçi Avantaj Kazanmak (2 ed.). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Öge, P. D. (2017). İnsan Kaynakları Yönetimi. içinde Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Selimoğlu, E., & Yılmaz, H. B. (2009, Ocak). Hizmet İçi Eğitimin Kurum ve Çalışanlar Üzerine Etkileri. Paradoks, Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, 5(1), 1-12.
  • Taylor, G., Ryan, D., & Bagby, R. (1985). Toward the development of a new self report alexithymia scale. Psychotherapy and Psychosomatics(44), 191-199.
  • Taymaz, H. (1997). Hizmet İçi Eğitim: Kavramlar, İlkeler, Yöntemler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yüksekbilgili, Z., & Akduman, G. (2016). Yetişkin Eğitim Memnuniyeti (YEM) Ölçümü İçin Ölçek Geliştirme Çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies(53), 239-257.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

İbrahim Boylu

Publication Date August 29, 2023
Acceptance Date August 28, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 9 Issue: 14

Cite

APA Boylu, İ. (2023). KURUMSAL EĞİTİM PROGRAMLARININ KATILIMCILARIN DAVRANIŞLARINA VE PERFORMANSLARINA ETKİSİNİN ÖLÇÜLMESİ. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(14), 13-28. https://doi.org/10.51947/yonbil.1339108
Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi
ISSN: 2149-1984
YÜKSEKBİLGİLİ EĞİTİM VE DANIŞMANLIK LTD. ŞTİ.