Today, added value is increasing in the retail, clothing and fashion sectors and has become a widely publicized business model. Responding to consumer needs and desires as quickly as possible is at the core of fast fashion. This conceptual philosophy is based on the speed of the fast fashion supply chain and the enjoyment consumers get from the shopping experience. Generation Z consumers, the target audience of fast fashion, can purchase collection products produced by famous designers during fashion weeks in a much shorter time and at a much lower cost. One of the main reasons why the 160 billion dollar retail industry has grown so much is that fast fashion reads consumers and understands their psychological codes very well. The actors in the fast fashion ecosystem, from supply chain to logistics, from collection design to fashion retail, are positioned to meet the urgent needs and demands of consumers. A lot of academic research has been conducted on fast fashion business models and strategies, especially in the last 15-20 years. These studies focus on the supply value chain and other systemic factors, which are the most important factors that create the success of the model; Research focusing on consumers or aiming to understand their behavior has not been conducted sufficiently. The aim of this study is to determine from a holistic perspective why Generation Z consumers, who contribute to the growth of the sector, purchase fast fashion clothing products; The aim is to analyze the factors affecting purchase intention using scientific methods.
Günümüzde perakende, giyim ve moda sektörlerinde katma değer artmakta ve yaygın olarak duyurulan bir iş modeli haline gelmektedir. Tüketici ihtiyaç ve isteklerine mümkün olan en kısa sürede yanıt vermek hızlı modanın özünde yer almaktadır. Bu kavramsal felsefe, hızlı moda tedarik zincirinin hızına ve tüketicilerin alışveriş deneyiminden aldıkları zevke dayanmaktadır. Hızlı modanın hedef kitlesi olan Z kuşağı tüketicileri, moda haftalarında ünlü tasarımcıların ürettiği koleksiyon ürünlerini çok daha kısa sürede ve çok daha düşük maliyetle satın alabiliyor. 160 milyar dolarlık perakende sektörünün bu kadar büyümesinin temel nedenlerinden biri de hızlı modanın tüketicileri okuması ve onların psikolojik kodlarını çok iyi anlaması, hızlı moda ekosistemindeki aktörler, tedarik zincirinden lojistiğe, koleksiyon tasarımından moda perakendesine tüketicilerin acil ihtiyaç ve taleplerini karşılayacak şekilde konumlandırılmıştır. Özellikle son 15-20 yılda hızlı moda iş modelleri ve stratejileri üzerine pek çok akademik araştırma yapılmıştır. Bu çalışmalar, modelin başarısını yaratan en önemli faktörler olan tedarik değer zinciri ve diğer sistemik faktörlere odaklanmakta; Tüketicilere odaklanan veya onların davranışlarını anlamayı amaçlayan araştırmalar yeterince yapılmamıştır. Bu çalışmanın amacı, sektörün büyümesine katkı sağlayan Z Kuşağı tüketicilerinin neden hızlı moda giyim ürünlerini satın aldıklarını bütünsel bir bakış açısıyla belirlemek; Amaç, satın alma niyetini etkileyen faktörleri bilimsel yöntemler kullanarak analiz etmektir.
Makalem etik beyanım sorumluluğundadır.
Makalemin hazırlığı için destek olan Sayın Hocam Doç. Dr. Zeki Yüksekbilgili'ye Z kuşağı ikizlerim Ege ve Berke Mutluer'e ve Z Kuşağı arkadaşlarına teşekkür ederim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Systems in Context (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 26, 2024 |
Submission Date | June 25, 2024 |
Acceptance Date | June 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 16 |