The mythical narratives which represent collective consciousness harbour various images. The myth of Icarusis one of them, shedding light on the images of flight and fall, light and darkness. In the story, the hero desires to escape the darkness of the labyrinth he is confined in and to reach the sun with his wings. As these images have an ontological root, they appear in different cultures’ literature even in different times. The similar mythical elements are also embedded in James Joyce’s A Portrait of the Artist as a Young Manin which Dedalus’s spiritual enlightenment or elevation is followed by deflation. Likewise, in The Candle and the Moth(Şem’ü Pervane), which is one of the products of Eastern literature and is written by Feridüddin Attar as well, the candle and the butterfly motif provides an insight into the image of light and darkness. In this respect, the myth of Icarus, James Joyce’s A Portrait of the Artist as a Young Man and The Candle and the Moth have shared images. On the other hand, these images function in different ways, as each text reflects different cultural codes.
This study aims to compare and contrast different meanings of the images in the myth of Icarus,The Candle and the Mothand A Portrait of the Artist as a Young Man, offering an insight into different cultural values.
Kolektif şuura sözcülük eden mitik göndergeli olaylar işaret ettikleri birtakım kavramlardan ötürü çeşitli imgeler barındırırlar. Ovid’in İkarusefsanesi de uçuş-düşüş, aydınlık- karanlık gibi imgelere ışık tutan mitolojik bir anlatıdır. Bu kavramlar ontolojik bir kökene sahip olduğundan farklı kültürlerin edebiyatlarında hatta farklı tarihsel düzlemlerde dahi aynı anlamda karşımıza çıkar. Bu bakımdan, Stephen Dedalus’un manevi yükselişinin düşüşle son bulduğu James Joyce’un Sanatçının Bir Genç Adam Olarak Portresiadlı romanında da aynı mitik unsurlara rastlamak mümkündür. Benzer şekilde Doğu edebiyatının bir ürünü olan ve Feridüddin Attar tarafından da kaleme alınan Şem’ü Pervaneadlı anlatı kullanılan mum ve pervane motifi aracılığıyla aydınlık ve karanlık imgelerini ön plana çıkarır. Bu bakımdan Icarus, Sanatçının Bir Genç Adam Olarak Portresive Şem ü Pervanefarklı kültürel kodları olmasına rağmen ortak imgeler barındırırlar.
Bu çalışmanın amacı her üç anlatıda yer alan imgelerin anlamlarını tespit ederek karşılaştırmak ve böylece farklı kültürlerin değerlerine ışık tutmaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 21 |