Mürsel Gündoğdu’s novel “In the City of the Heart” was examined in the context of Joseph Campbell’s “Monomith” theory. In his work “The Hero’s Endless Journey”, Campbell presents the “Monomyth” theory, which explains the common points of heroes in all myths. This theory explains the hero’s journey in three basic stages: Departure, Initiation and Return. The aim of the research is to determine to what extent Ghazali, the protagonist in the novel “In the City of the Heart”, fulfills these three stages.
This study, which is a qualitative research, was conducted using the document analysis method. As a result of the analysis of the novel, it has been determined that Ghazali acts in accordance with Campbell’s “Monomith” theory.Ghazali set out with an inner call, transformed himself by going through spiritual and physical tests, and ultimately returned with knowledge and wisdom. During this process, Ghazali’s experiences and inner journey confirm the stages in Campbell’s theory.
Ghazali’s journey represents a cultural and individual transformation.The novel details the protagonist’s internal conflicts, spiritual quest, and eventual self- realization.The universality of Campbell’s “Monomyth” theory is once again confirmed in Ghazali’s journey.It is seen that heroes of different cultures go through similar stages and follow the same basic cycle.
This study shows that the common points of cultural stories can be based on a scientific basis and offers an important model that can be used in literary analysis.Campbell’s “Monomyth” theory is used in literature, cinema and other branches of art.
Mürsel Gündoğdu’nun Kalbin Şehrinde romanı, Joseph Campbell’ın “Monomit” kuramı bağlamında incelenmiştir. Campbell, “Kahramanın Sonsuz Yolculuğu” adlı eserinde, tüm mitlerdeki kahramanların ortak noktalarını açıklayan “Monomit” teorisini sunar. Bu teori, kahramanın yolculuğunu üç temel aşamada açıklar: Yola Çıkış, Erginlenme ve Dönüş. Araştırmanın amacı, “Kalbin Şehrinde” romanındaki başkahraman Gazali’nin bu üç aşamayı ne ölçüde gerçekleştirdiğini belirlemektir.
Nitel bir araştırma olan bu çalışma, doküman analizi yöntemiyle yürütülmüştür. Romanın analizi sonucunda, Gazali’nin Campbell’ın “Monomit” kuramına uygun şekilde hareket ettiği büyük ölçüde tespit edilmiştir. Gazali, içsel bir çağrıyla yola çıkmış, ruhsal ve fiziksel sınavlardan geçerek kendini dönüştürmüş ve nihayetinde bilgi ve bilgelikle geri dönmüştür. Bu süreçte, Gazali’nin yaşadığı deneyimler ve içsel yolculuk, Campbell’ın kuramındaki aşamaları doğrular niteliktedir.
Gazali’nin yolculuğu, kültürel ve bireysel bir dönüşümü temsil etmektedir. Roman, kahramanın içsel çatışmalarını, manevi arayışını ve sonunda kendini gerçekleştirme sürecini detaylandırmaktadır. Campbell’ın “Monomit” kuramının evrenselliği, Gazali’nin yolculuğunda bir kez daha doğrulanmaktadır. Farklı kültürlerin kahramanlarının benzer aşamalardan geçerek aynı temel döngüyü takip ettikleri görülmektedir.
Bu çalışma, kültürel hikâyelerin ortak noktalarının bilimsel bir temele dayandırılabileceğini göstermekte ve edebi analizlerde kullanılabilecek önemli bir model sunmaktadır. Campbell’ın “Monomit” kuramı, edebiyat, sinema ve diğer sanat dallarında kahraman anlatılarının analizinde evrensel bir araç olarak kullanılabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 16 Sayı: 32 |