Şehiriçi yollar için önemli bir altyapı yatırımı olan bitümlü sıcak karışım (BSK) kaplama bozulmalarının doğru tahmin edilmesi, bakım çalışmalarına doğru bütçelerin ayrılabilmesi için bir zorunluluktur. Çalışmada, şehiriçi yol ağına ait BSK üstyapılı bir yol kesiminde üstyapının gelecek yıllara ait performansını tahmin edebilen bir model geliştirilmiştir. Üstyapıların mevcut performansı, PAVER sisteminde kabul edilen PCI (Pavement Condition Index-Üstyapı Durum İndeksi) ile tanımlanmıştır. Trafik ve iklim, bir üstyapının maruz kaldığı en önemli iki temel bozulma sebebidir. Bir şehiriçi yol ağında, ağır taşıt trafiğinin az olmasından dolayı, trafik etkisinin az olduğu tahmin edilmektedir. Bu nedenle çalışmada, üstyapıların daha çok etkisi altında kaldığı, iklim etkileri olan ilişkileri araştırılmıştır. Değerlendirmeler sonrasında, özellikle minimum sıcaklığın -0,1 °C ve küçük günler sayısı (Donlu Gün Sayısı) ve toplam yağış miktarı (mm) parametreleri ile PCI değerleri arasında ilişkinin yüksek olduğu saptanmıştır.
The correct prediction of the deterioration of bituminous hot mix asphalt (HMA), which is a significant substructure investment for urban roads, is a must to be able to allocate a correct budget to maintenance works. This study has developed a model that can predict the future performance of the pavement in urban HMA coated roads. The current performances of the pavements were defined by PCI index, which is approved by the PAVER system. Traffic and climate are the two most important deterioration causes a pavement is exposed to. In an urban road network, it is estimated that traffic has a little effect since there is little heavy vehicle traffic. Thus, this study examines the effects of climate which affects pavements more. After the assessments, the association between the parameters of days with a minimum temperature of -0,1 °C, the number of frost days and total amount of rainfall (mm) and PCI values were found to be high.
Other ID | JA27BE75DT |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 11 Issue: 2 |