Bu çalışma kapsamında demiryolunda rayların birleşim noktaları ve özelliklerinin araştırılması planlanmıştır. Demiryolu araçlarının tekerleklerine en az direnci gösterecek bir yuvarlanma yüzeyi sağlayan ve tekerlekleri kılavuzlayan, ayrıca dingillerden aktarılan kuvvetleri traverslere aktaran dökme çelikten yapılmış üstyapı malzemesine ray denilmektedir. Ray uçlarının birbiri ile bağlandığı kısımlara conta adı verilmektedir. Bu bağlantılar cebire, cebire bulonu ve rondele ile sağlanmaktadır. Cebireli bağlantıların iyi olabilmesi için: Ray uçarlının bağlantısında karşılıklı olarak bağlanan iki cebire ile en az rayınkine denk bir mukavemet sağlanmalıdır. Trenler geçtiği sırada bir rayın üst yüzeyinde yada mantarın iç tarafındaki düşey yüzde diğer raya göre bir düzey farkı olmamalıdır. Dilatasyon uygun olmalıdır. Demiryolunun yapısı itibarıyla, rayların yuvarlanma yüzeylerinin devamlılığı esastır. Rayların yuvarlanma yüzeylerinin devamlılığını bozan ve bir takım özellikler arz eden noktalar vardır. Bu noktaların en önemlilerinden biriside contalardır. Contalar, rayların travers üzerine oturmalarına göre mesnetli, konsol ve sakin conta olarak uygulanmaktadırlar. Mesnetli ve sakin contanın olumsuz etkileri konsol conta sisteminde görülmediğinden raylı sistemlerde genellikle konsol conta uygulanmaktadır. Konsol contaların sakıncası ise cebirelerde eğilme ve kırılmalar meydana gelmesidir. Ancak ray ve traverse göre cebire daha düşük maliyetli olduğundan bu durum göz ardı edilmektedir. Contalar karşılıklı iki dizideki ray başlarının gönye farkına göre ise karşılıklı ve şaşırtmalı olmak üzere iki şekilde düzenlenmektedir. Bu çalışmanın daha önce yapılmış çalışmalar ve standartlar açısından, literatüre katkısı olacağı düşünülmektedir. Anahtar Kelimeler: Demiryolu, Ray, Ray Birleşim Noktası, Conta, Demiryolunda Conta, Conta Teşkili
In this study, the rail juncture on railroad and its features is researched. Rail is called upper-structures metarial which provide bearling surface that gives the least resistance for wheels of railroad vehicles, guiding the wheels, also, transfering the force from axles to traverses and made up the cast steel. Seal is called the parts, the nips of rails tied on both sides. These links are provided with the fishplate, the fishplate both and the rondel. A durability should be provided at least as much as that of the rail with two fishplates which is tied on both sides during linking rail nips so that fished joints can be good. During a train passing, any level difference should not be found for the other rail either on upper-surface of the rail or on vertical surface inside cork. The dilatation should be suitable. In respect of structure of the railroad, continuousness of bearing surface of the rail is essential. There are points which damages the continuousness of bearing surface of the rail and which requries certain qualifies. One of the most important of these points is seals. If seals are according to mitre difference of rail head on two mutual strings, they are arranged with two ways as both sides and tusk tenon. If the seals are installed upon the traverse in accordance with the rails, they are applied as supported, cantilever and unmoving seal. Because negative effects of supported and unmoving seals don’t occur in the cantilever seal system, the cantilever seal is usually applied at the rail system. Disability of the cantilever seal is to occur curvatures and breakings at fishplates. But this situation is ignored because the fishplate is at lower cost than the rail and the traverse. This study is thought to contribute to the literature in respect of studies held before and the standards. Key Words: The Railroad, The Rail, The Rail Juncture, The Seal, The Seal on Railroad, The Seal Formation
Other ID | JA27DC52SU |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2016 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 7 Issue: 2 |