Bu çalışmada ülkemizde TCDD konvansiyonel hatlarında kullanılan beton traverslerin gelişimi ve üretim aşamalarının araştırılması amaçlanmıştır. Ülkemizde demiryolu üstyapı malzemesi olarak kullanılan traversler ahşap, demir ve beton travers olmak üzere üç çeşittir. Traverslik ağaç bulmaktaki güçlükler, ahşap traversin sakıncalı tarafları, ömrünün sınırlı olması ve ahşap fiyatının yükselmesi gibi nedenlerle ahşap travers kullanımı azalmakla birlikte demir traversler gelişmiş fakat çok hafif olması nedeniyle üstyapının stabilizesi sağlanamamış ağırlık istenilen düzeye getirildiğinde ise maliyeti yükselmiştir. Betonarme üzerindeki gelişmeler sayesinde makineli ön germe teçhizatı kullanılarak üretilen beton travers diğer travers çeşitlerine göre çoğu bakımdan daha uygun görülmekte ve bunun sonucu olarak da Ülkemizde ve Dünyada en yaygın olarak beton traversler kullanılmaktadır. 2009 yılı verilerine göre Ülkemizde ki TCDD konvansiyonel ana hatlarının, % 73,22’unu beton travers tipi oluşturmaktadır. Beton travers üretiminde öngermeli beton yöntemi olarak önçekim yönteminin kullanılmasının ve beton mukavemetini aldıktan sonra kalıptan çıkarılmasının daha iyi sonuçlar vereceği düşünülmektedir. Anahtar Kelimeler: Demiryolu Traversleri, Travers Çeşitleri, Beton Travers, Beton Travers Üretimi
In this study, concrete sleepers’ development and production process which is used in our country in TCDD conventional railway tracks is aimed to search. In our country there are three types of sleepers which are used as railway superstructure material, wooden, iron and concrete. Difficulties of finding tree for sleepers, inconvenient sides of wooden sleepers, having a limited working life and increase in wood prices caused the wooden sleeper usage to lessen and besides iron sleepers are developed but because of its being very light, the stability of the superstructure could not be achieved and when the weight is met to needed level the cost increased. Concrete sleeper which is produced by using prestressing kit thanks to the developments in the field of ferroconcrete, is considered to be more convenient in most respects compared to other kinds of sleepers, therefore, it is widely-used both in our country and in the world. According to 2009 data concrete sleepers consist of %73,22 of our country’s conventional main railway tracks. In the production of concrete sleepers, it would be taken better results by selection of pre-stress method and de-mould of concretes after strength gaining, Key Words: Railway Sleepers, Sleeper Types, Concrete Sleeper, Concrete Sleeper Production
Other ID | JA27EN26ET |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2016 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 6 Issue: 2 - Volume: 6 Issue: 2 |