ÖZET
Geleneksel anlamda kadının Osmanlı toplumu içerisindeki yapısı Tanzimat Fermanı’nın ilan edilmesi ile değişmeye başlar. Kadınlar için özellikle bir hüküm içermemesine rağmen, ferman ile kızlar için okullar açılması ve kılık kıyafette bir takım yenilikleri gündeme getirmiştir. Tanzimat’ın en büyük başarısı, kız öğrencilerin eğitim gördüğü Rüştiye mekteplerinin açılmasıdır. Bu dönemde bu kız okulların da eğitim alan öğrenciler, kadınların oy verme hakkının olduğunu savunur. II. Meşrutiyet döneminde, Tanzimat ile başlayan eğitim alanındaki değişimler devam etmiştir. Bunun sebebi Jön Türk devriminden sonra, halkı yönetenlerin kadın haklarına daha çok önem vermesi ve kadının gelenekçiliği bırakıp toplumsallaşması, özgürlüklerinin genişlemesini isteyen bir anlayışa sahip olmasından kaynaklanmaktadır. Eğitim yaygınlaştırılmış, ilköğretim zorunlu ve parasız olmuş ve eğitimde birliğin sağlanması için çalışılmıştır. Bu arada da kızlar, rüştiyeden sonra gelen idadi mektebine devam etmiş isteyen kızlar 5 yıllık kız muallim mektebinde eğitim almıştır.
II. Meşrutiyet döneminde hukuk alanında yapılan düzenlemeler ile, kadınlar için iyileştirmeler yapılmıştır. 1917 ‘de çıkarılan aile kararnamesi ile aile hukukunda düzenlemelere gidilmiştir. Bu kararnamenin çıkartılmasında başta Ziya Gökalp, Ahmet Şuayb, İbrahim Hakkı, Mansure-zade Saib gibi üniversite hocalarının önemli etkisi olmuştur. Aile kararnamesi evlilik yaş sınırını değiştirmiştir. Kadınlarda 17, erkeklerde 18, ayrıca devletin kendi memuru ve 2 şahit ile resmi evlilik şartı getirilmiştir.
II. Meşrutiyet döneminde basın hayatına katılan pek çok kadın dergisi vardır. Bu dönemde kadınlar kendi düşüncelerini özgür bir biçimde gazete ve dergilerde yayınladıkları makaleler yoluyla topluma aktarmayı başarmışlardır. Anadolu Kadınları Müdafaa-i Vatan Cemiyeti (1913) - Asker Ailelerine Yardımcı Hanımlar Cemiyeti (1914) - Donanma Cemiyeti Hanımlar Şubesi (1912) - Hizmet-i Nisvan (1908) - İnas Darülfünunu Mezunlar Cemiyeti (1910) gibi daha pek çok dernek ve cemiyet çatısı altında toplanan kadınlar bu örgütlenme biçimiyle cemiyet hayatında da kendilerini ifade etme şansı yakalamışlardır.
Anahtar Kelimeler: Osmanlı kadını, Toplum, II. Meşrutiyet, Eğitim, Hukuk , Evlilik.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Cilt 2- Sayı 5 Aralık 2018 |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 5 |