As the construction industry struggles to develop effective marketing plans for residential projects, using rich datasets to understand customer demand helps builders of residential complexes with complex use cases. Decision-makers often struggle to understand big data. Solving this problem begins with relevant data being mined and collected. Multi-criteria decision-making (MCDM) models are used to rank the data or alternative options according to their importance to decision-makers. The weights of the criteria, obtained according to their importance, are essential to reveal the relative value of different criteria. To understand and analyze big data, cluster analysis within the data mining discipline is used to segment and score data. This analysis is an effective tool for determining marketing strategies and understanding customer behavior. This study was conducted to determine the marketing strategy appropriate for customer segmentation. For this, the Rank Order Centroid (ROC) criterion weight method gives weights to the criteria according to their relative importance. The K-means cluster analysis algorithm uses the values obtained from the ROC method. By combining ROC and K-means methods, this study will contribute to extracting information from large data sets and simplifying decision-making processes in the residential sector. As a result of the study, customers were divided into groups, and it was concluded that the groups with the highest scores should be prioritized in marketing strategies.
İnşaat sektörü, konut projeleri için etkili pazarlama planları geliştirmekle uğraşırken, müşteri taleplerini anlamak için zengin veri kümelerini kullanmak, karmaşık kullanım alanlarına sahip konut komplekslerinin inşa edicilerine yardımcı olmaktadır. Karar vericiler genellikle büyük verileri anlama konusunda zorluklarla karşılaşırlar. Bu sorunu çözmek, ilgili verilerin madenciliği ve toplanmasıyla başlar. Çok kriterli karar verme (MCDM) modelleri, verileri veya alternatif seçenekleri karar vericiler için önemlerine göre sıralamak için kullanılır. Önem derecelerine göre elde edilen kriterlerin ağırlıkları, farklı kriterlerin göreceli değerini ortaya çıkarmak için esastır. Büyük veriyi anlamak ve analiz etmek için, veri madenciliği disiplini içinde kümeleme analizi kullanılır; bu analiz, pazarlama stratejilerini belirleme ve müşteri davranışını anlama konusunda etkili bir araçtır. Bu çalışma, müşteri segmentasyonu için uygun pazarlama stratejisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bunun için Rank Order Centroid (ROC) kriter ağırlığı yöntemi kriterlere göreceli önemlerine göre ağırlıklar vermektedir. K-ortalama kümeleme analizi algoritması ROC yönteminden elde edilen değerleri kullanır. Bu çalışma, ROC ve K-ortalama metotlarını bir arada kullanarak, büyük veri setlerinden bilgi çıkarılmasına ve konut sektöründe karar alma süreçlerinin basitleştirilmesine katkı sağlayacaktır. Çalışma sonucunda müşteriler gruplara ayrılmış ve en yüksek puanı alan grupların pazarlama stratejilerinde önceliklendirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Multiple Criteria Decision Making, Industrial Engineering |
| Journal Section | Engineering and Architecture / Mühendislik ve Mimarlık |
| Authors | |
| Publication Date | April 29, 2025 |
| Submission Date | April 4, 2024 |
| Acceptance Date | December 2, 2024 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 30 Issue: 1 |