In this study, it was aimed to investigate the level of understanding of subjects and concepts in 9th grade chemistry courses at some high schools in Van. In order to achieve this aim, a questionnaire including 14 questions was formed. The questionnaire was applied to totally 91 students selected from some high schools in Van province. The survey includes following topics and concepts: boiling point, density, steam pressure, common and distinguishing features of matter, solutions, solubility, factors affecting solubility, mixtures, properties of elements and compounds, atomic concepts, metals and nonmetals, periodic table, basic laws of chemistry, chemical bonds. It was found that majority of participant students could not understand the investigated subjects and concepts adequetly. Based on the obtained data, some suggestions were made.
Bu çalışmada Van'daki bazı liselerde 9. sınıf kimya derslerinde işlenen konu ve kavramların anlaşılma düzeylerinin araştırılması amaçlanmıştır. Bunun için 9. sınıf kimya konularından oluşan 13 sorulu bir anket hazırlanmıştır. Anket Van ilinden seçilen bazı liselerde toplam 91 öğrenciye uygulanmıştır. Ankette sorulan sorular test ve tanımlama şeklinde hazırlanmıştır. Anketteki sorular aşağıdaki konu ve kavramları içermektedir. Kaynama noktası, yoğunluk, buhar basıncı, maddenin ortak ve ayırt edici özellikleri, çözeltiler, çözünürlük ve çözünürlüğe etki eden faktörler, karışımlar, element ve bileşiklerin özellikleri, atom ile ilgili kavramlar, metal ve ametaller, periyodik cetvel, kimyanın temel kanunları, kimyasal bağlar. Çalışma sonucunda, öğrencilerin büyük bir bölümünün bu konuları yeterince kavrayamadıkları anlaşılmıştır. Elde edilen verilere dayalı olarak bazı önerilerde bulunulmuştur . Anahtar kelimeler: Atom ve atom ile ilgili kavramlar, metal ve ametaller, periyodik cetvel, kimyanın temel kanunları, kimyasal bağlar,kimya eğitimi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2012 |
Submission Date | August 12, 2015 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 17 Issue: 1 |